Πpoизвoдcтвoтo нa eмблeмaтичнитe pycĸи aвтoмoбили Lаdа (Лaдa) e cпpянo, тъй ĸaтo зaпaднитe caнĸции лишиxa ĸoмпaниятa-мaйĸa oт чacтитe и ĸoнcyмaтивитe, oт ĸoитo ce нyждae, зa дa пpoизвeждa aвтoмoбили. Xиляди paбoтници ca пycнaти в oтпycĸ, cъoбщи Mаrkеtwаtсh. Хиляди работници са пуснати в отпуск, а говорител на АвтоВАЗ казва, че това е било планирано. Компанията е смятала да спре производството до 11 март поради глобалния недостиг на чипове Над 20% от частите на АвтоВАЗ се доставят извън Русия, припомня The Wall Street Journal.
Πpeз 2012 г. Aлиaнcът Rеnаult-Nіѕѕаn пpидoби дял oт 75% oт AвтoBAЗ, ĸaтo Rеnаult щe инвecтиpa в cмeceнoтo дpyжecтвo пpeз cлeдвaщитe 2 гoдини 300 млн. дoлapa, a Nіѕѕаn - 450 млн. дoлapa. B paмĸитe нa cпopaзyмeниeтo aвтoмoбили Rеnаult и Nіѕѕаn мoжe дa бъдaт пpoизвeждaни зaeднo c мoдeли нa Lаdа в зaвoдa в pycĸия гpaд Toлиaти, който зависи от завода на Renault в Румъния за комплекация и доставка на компоненти. Поне 20% от частите и детайлите за АвтоВАЗ не се произвеждат в Русия и се внасят.
АвтоВАЗ произвежда за руския пазар Lada Largus, която е по същество ребрандираната Dacia Logan MCV първо поколение, а също и Sandero и Logan второ поколение, които се продават в Русия под марката Renault. Дружеството АвтоВАЗ, наследник на Волжския автомобилостроитен завод, бе придобито от Renault през 2014.
Може да отнеме месеци или дори години, за да се рестартира производството на Lada без френския автомобилен производител Renault SA, който сега притежава АвтоВАЗ. Това ще изправи Русия пред "недостиг на нови превозни средства, ако местните производители автомобили останат парализирани".
Lada е единствената местна марка в страната със "значителен пазарен дял", а също така е една от иконите на Русия, подобно на General Motors за САЩ, пише The Wall Street Journal. "Руснаците ще трябва да могат да се придвижват, независимо дали страната е във война или не", каза Томас Бесон, анализатор в брокерската фирма Kepler Cheuvreuxl. "Това изисква някой, който да продължи да произвежда колите", добавя той.
Най-големият световен автомобилостроител, японската корпорация "Тойота" (Toyota Motor), също спря производството си в Русия, както и доставката на автомобили в страната заради проблеми със снабдяването, породени от войната в Украйна и западните санкции.
Производството в завода в Санкт Петербург е напълно прекратено заради проблеми със снабдяването с части. Спряна е и доставката на готови автомобили в Русия. "Тойота" временно отзовава служителите си от Русия, съобщи по-рано в. "Никей". Ще бъдат изтеглени 26 сътрудници на корпорацията и техните семейства. Завръщането им в Япония ще стане през трети страни, тъй като в момента няма преки въздушни връзки между Москва и Токио.
Решение да изтеглят служителите си от Русия са взели и други японски автомобилостроители като "Мицубиши" (Mitsubishi Motors), "Нисан" (Nissan Motor) и "Субару" (Subaru).
Германски компании също се разделят с Русия. Daimler Truck спря производството и продажбата на камиони там и обмисля пълно оттегляне. BMW спира производството и износа си за Русия.
Доставките си в Русия прекратява и производителят на електроника "Мицубиши електрик" (Mitsubishi Electric) заради ситуацията около войната в Украйна. В комюнике на компанията е посочено, че във връзка със създалата се логистична и финансова ситуация е принудена да прекрати доставките в Русия, тъй като е трудно да се продължава да се прави бизнес там.
Повишението в цените на автомобилите в Русия е огромно. Лада повиши цените на моделите си на 1 март, като повишението е межди 10 и 30% (за модела Lada Largus). Подобно беше повишаването на цените и за другите коли.