
Руските магазини са намалили асортимента си: през юли е имало 2,3% по-малко хранителни продукти и 1,8% по-малко нехранителни продукти в сравнение със същия месец на миналата година, съобщава "Комерсант", позовавайки се на проучване на компанията Nielsen. Най-голям спад е отчетен в сегментите на алкохолните напитки, детските стоки и продуктите за грижа за лицето - съответно с 5,6%, 5,1% и 7,3%. Участниците на пазара обясняват тенденцията с намаляването на търговските площи в магазините поради скъпите наеми и променящите се потребителски навици на руснаците, които ги принуждават да държат по рафтовете само най-популярните стоки.
X5 Group (Пятерочка, Перекресток) съобщава, че от началото на войната срещу Украйна асортиментът в техните магазини е намалял средно с 15-20%. През лятото компанията започна да преминава към по-малки формати, като пусна "Перекресток Select": площта на всеки магазин е около 400 m² - три пъти по-малка от тази на обикновените супермаркети на веригата. Подобни мерки предприе и "Магнит", откривайки ултраскъпи магазини под новата марка "Заряд от Магнита" с площ от само 100 m². "Лента" също потвърди курса на намаляване и оптимизиране: на рафтовете се оставят само най-популярните стоки, а освободеното пространство се дава за услуги и под наем. Освен това новите хипермаркети на веригата са много по-малки от тези, които компанията откриваше по-рано.
Според изчисленията на Infoline от януари до юли средната площ на магазините за хранителни стоки е намаляла с 0,7% до 312 m². "Сега търговците на дребно са достигнали момента, в който е възможно да се направят изводи за успеха на лансираните по-рано марки, и в условията на ограничена площ на рафтовете изтеглят от тях тези, които не са популярни сред клиентите", казва Салтанат Нисанова, директор "Обслужване на клиенти" в "Нилсен".
Форматът на хипермаркетите отстъпва място на компактни магазини "у дома" и пунктове с висок дял на готови за консумация храни, казва Олга Сумишевская, партньор в консултантската компания One Story. Според нея най-често в такива магазини една нужда се покрива от една позиция, което позволява да се откажат по-малко популярни стоки.
Руснаците все по-често пестят от стоки от първа необходимост заради бързото покачване на цените, което дори по официални данни на Росстат от началото на войната достига 40%. Така 58% от гражданите съзнателно се отказват от определени стоки, които са купували преди, 57% се опитват да намерят аналози в по-ниски ценови категории, а почти половината (49%) избират за пазаруване твърди дискаунтъри, показва проучването на Ромир.
По официални данни към края на август цените са се повишили с 8,3% на годишна база и с 4,10% от началото на годината. Най-много поскъпнаха месото, бензинът и битовите услуги.
Източник: The Moscow Times