Стоките започнаха да изчезват от руските магазини, руснаците пестят от стоки от първа необходимост заради бързото покачване на цените с около 40%

58% от гражданите съзнателно се отказват от определени стоки, които са купували преди, 57% се опитват да намерят аналози в по-ниски ценови категории

Руски супермаркет
Руски супермаркет Източник: ТАСС

Руските магазини са намалили асортимента си: през юли е имало 2,3% по-малко хранителни продукти и 1,8% по-малко нехранителни продукти в сравнение със същия месец на миналата година, съобщава "Комерсант", позовавайки се на проучване на компанията Nielsen. Най-голям спад е отчетен в сегментите на алкохолните напитки, детските стоки и продуктите за грижа за лицето - съответно с 5,6%, 5,1% и 7,3%. Участниците на пазара обясняват тенденцията с намаляването на търговските площи в магазините поради скъпите наеми и променящите се потребителски навици на руснаците, които ги принуждават да държат по рафтовете само най-популярните стоки. 


X5 Group (Пятерочка, Перекресток) съобщава, че от началото на войната срещу Украйна асортиментът в техните магазини е намалял средно с 15-20%. През лятото компанията започна да преминава към по-малки формати, като пусна "Перекресток Select": площта на всеки магазин е около 400 m² - три пъти по-малка от тази на обикновените супермаркети на веригата. Подобни мерки предприе и "Магнит", откривайки ултраскъпи магазини под новата марка "Заряд от Магнита" с площ от само 100 m². "Лента" също потвърди курса на намаляване и оптимизиране: на рафтовете се оставят само най-популярните стоки, а освободеното пространство се дава за услуги и под наем. Освен това новите хипермаркети на веригата са много по-малки от тези, които компанията откриваше по-рано.

 

Според изчисленията на Infoline от януари до юли средната площ на магазините за хранителни стоки е намаляла с 0,7% до 312 m². "Сега търговците на дребно са достигнали момента, в който е възможно да се направят изводи за успеха на лансираните по-рано марки, и в условията на ограничена площ на рафтовете изтеглят от тях тези, които не са популярни сред клиентите", казва Салтанат Нисанова, директор "Обслужване на клиенти" в "Нилсен".


Форматът на хипермаркетите отстъпва място на компактни магазини "у дома" и пунктове с висок дял на готови за консумация храни, казва Олга Сумишевская, партньор в консултантската компания One Story. Според нея най-често в такива магазини една нужда се покрива от една позиция, което позволява да се откажат по-малко популярни стоки.


Руснаците все по-често пестят от стоки от първа необходимост заради бързото покачване на цените, което дори по официални данни на Росстат от началото на войната достига 40%. Така 58% от гражданите съзнателно се отказват от определени стоки, които са купували преди, 57% се опитват да намерят аналози в по-ниски ценови категории, а почти половината (49%) избират за пазаруване твърди дискаунтъри, показва проучването на Ромир.

 

По официални данни към края на август цените са се повишили с 8,3% на годишна база и с 4,10% от началото на годината. Най-много поскъпнаха месото, бензинът и битовите услуги.

 

Източник: The Moscow Times

 

 

Още от "Икономика"

Стоките започнаха да изчезват от руските магазини, руснаците пестят от стоки от първа необходимост заради бързото покачв

58% от гражданите съзнателно се отказват от определени стоки, които са купували преди, 57% се опитват да намерят аналози в по-ниски ценови категории

Прочетете повече прочетете повече

България и САЩ подписаха Съвместно изявление в подкрепа на ядреното сътрудничество между двете държави

С това обогатяваме с най-модерни съвременни технологии десетилетния си опит при безопасната експлоатация на ядрени мощности, заяви министър Станков

Прочетете повече прочетете повече

"Облаците се сгъстяват". Приходите на руската икономика от продажбата на суровини се сринаха до най-ниското ниво от нача

Според изчисленията на CREA Китай остава най-големият купувач на руски енергийни ресурси, като на него се падат 40% от всички покупки, или 5,7 млрд. евро

Прочетете повече прочетете повече

Последни новини

Най-четени