Строят три нови моста над Дунав

Екшън план между България, Гърция и Румъния развива ускорено транспортната ос между Егейско и Черно море

Подписи под документа поставиха вицепремиерът и министър на транспорта и съобщенията Гроздан Караджов, алтернативният министър на транспорта на Гърция Константинос Киранакис и държавният секретар по транспорт на Румъния Йонут Кристиан Савою
Подписи под документа поставиха вицепремиерът и министър на транспорта и съобщенията Гроздан Караджов, алтернативният министър на транспорта на Гърция Константинос Киранакис и държавният секретар по транспорт на Румъния Йонут Кристиан Савою Източник: Пресцентър на МТС

България, Гърция и Румъния ще развиват ускорено транспортната ос, свързваща Егейско море с Черно море. Това става възможно след подписването тази вечер в Брюксел на Меморандум за разбирателство между правителствата на България, Гърция и Румъния за засилено трансгранично сътрудничество в рамките на Платформата за коридор Черно море - Егейско море. Подписи под документа поставиха вицепремиерът и министър на транспорта и съобщенията Гроздан Караджов, алтернативният министър на транспорта на Гърция Константинос Киранакис и държавният секретар по транспорт на Румъния Йонут Кристиан Савою.

 

Подписи под документа поставиха вицепремиерът и министър на транспорта и съобщенията Гроздан Караджов, алтернативният министър на транспорта на Гърция Константинос Киранакис и държавният секретар по транспорт на Румъния Йонут Кристиан Савою
Подписи под документа поставиха вицепремиерът и министър на транспорта и съобщенията Гроздан Караджов, алтернативният министър на транспорта на Гърция Константинос Киранакис и държавният секретар по транспорт на Румъния Йонут Кристиан Савою Източник: Пресцентър на МТС

Инициативата е под егидата на европейския комисар по транспорт и туризъм Апостолос Дзидзикостас, който подписа Декларация на Европейската комисия за подкрепата ѝ. В нея се подчертава, че документът е "решаваща стъпка към по-бърза, конкурентоспособна, устойчива и устойчива към кризи свързаност в Югоизточна Европа". Комисар Дзидзикостас заяви, че ще работи "в тясно сътрудничество с правителствата на България, Гърция и Румъния", включително чрез специална работна група от експерти на ЕК и европейски финансови институции, защото за да  се превърнат всички проекти от план в реални действия на трите страни.

 

"Меморандумът и планът за действие с конкретни проекти за неговото изпълнение, са начин да променим стратегическата свързаност на нашия регион - да отворим нови пътища за търговия, да облекчим затрудненията по нашите граници и да дадем на Европа устойчивостта, от която тя спешно се нуждае", каза вицепремиерът Гроздан Караджов.

 

По думите му днешната церемония е важен момент, който превръща една дълго съществуваща на карта идея в реален процес. "В продължение на десетилетия представата за истинска свързаност между Севера и Юга остава само на хартия — без реални действия. Днес започваме да променяме това, защото ангажиментът, който поемаме, не е символичен жест, а реална крачка към отваряне на нови артерии за търговия и към създаване на необходимата за Европа устойчивост", подчерта вицепремиерът.

 

Караджов посочи, че Дунав стои в сърцевината на тази трансформация. "Дунав е гръбнакът на Европа — онзи жив организъм, който свързва нашите народи, пазари и амбиции. Това е река и граница, но не бива да бъде бариера. Новите мостове — не един, а няколко — са ключови за бъдещето на континента, не като двустранни проекти, а като европейска инфраструктура, която укрепва единния пазар, осигурява военна мобилност и превръща оста Север–Юг в работеща", заяви той.

 

Основен акцент за България е изграждането на три нови моста над Дунав - второ комбинирано съоръжение Русе–Гюргево, както и мостове при Силистра–Кълъраш и Никопол–Турну Магуреле. В документа се посочва още, че фериботните линии Оряхово–Бекет, Свищов–Зимнич и Силистра–Кълъраш ще бъдат надградени до стандартите за двойна употреба, за да отговорят на нуждите на военната мобилност и да осигурят по-голяма гъвкавост на транспортните потоци.

 

Планът към меморандума включва модернизацията на пътни и жп връзки в три основни направления от юг на север. Западната ос ще свързва Атина със София, като през Видин и Калафат ще достига до Букурещ и Централна Европа. Централната ос започва от Солун и Александруполис, преминава през Свиленград и Русе, и достига до Букурещ, а оттам към Украйна и Молдова. Източната ос свързва Егейско и Черно море - от Александруполис през Бургас и Варна до Констанца. Тя е нова перспектива за нашите пристанища и ще осигури алтернативни маршрути за търговия и мобилност.

 

Трите държави се ангажират да използват максимално средствата на Европейския съюз от Механизма за свързване на Европа до бъдещата многогодишна финансова рамка 2028–2034. "Ще мобилизираме публично-частни партньорства и алтернативни инструменти, за да ускорим реализацията на проектите. Финансирането няма да бъде разпокъсано, а стратегически съгласувано, така че всяка инвестиция да носи максимален ефект за нашите граждани и бизнес", обясни вицепремиерът Караджов.

Още от "Икономика"

Турската държавна компания "Боташ" подписа два нови мегадоговора за доставка на природен газ с Eni и SEFE

Споразумениятя увеличават общия обем на дългосрочните договори на Турция за втечнен природен газ, подписани тази година, до 106 милиарда кубически метра

Прочетете повече прочетете повече

Руските власти се отказаха от плановете си за изграждане на нова железопътна линия от Сибир до Китай поради липса на сре

Северносибирската железница не е единственият железопътен проект, чието изпълнение е поставено под въпрос поради липса на средства

Прочетете повече прочетете повече

Завърши годишният ремонт на шести блок на АЕЦ "Козлодуй” 

В рамките на плановия ремонт, започнал на 25 октомври 2025 г., са извършени профилактика и техническо обслужване на системите и съоръженията, както и всички необходими дейности, предвидени в годишната ремонтна програма

Прочетете повече прочетете повече

Последни новини

Най-четени