Цените на въглеродните емисии в Европа се понижават към 85 евро за тон

Цената на въглеродните емисии в системата - основна част от стратегията за т.нар. "нетна нула" на единния блок - се е повишила петкратно през последните три години

ТЕЦ "Марица изток 2"
ТЕЦ "Марица изток 2" Източник: Zonanews

Цените на пазара на въглеродни емисии в ЕС се понижават във вторник към 85 евро за тон поради опасения относно намаленото търсене, свързано със слабия производствен сектор в еврозоната. 

 

Производственият сектор на стоки продължава да изпитва значително свиване, което показва, че промишленото производство е изправено пред най-дълбокия си спад от 2009 г. насам, с изключение на сривовете през 2020 г. по време на първите локдауни заради коронавирусната пандемия, показа оповестеното поо-рано последното бизнес проучването на S&P Global за октомври.

 

С изключение на кратък период на растеж през първото тримесечие на 2023 г., производствената продукция в еврозоната намалява непрекъснато от средата на 2022 г., отразявайки 18 месеца на постоянно намаляващ приток на нови поръчки в сектора.

 

През октомври новите поръчки, получени от производителите, спаднаха рязко още веднъж, отбелязвайки един от най-значимите спадове в търсенето в сектора от 2009 г. насам. Продължаващото влошаване на производствената активност води и до намаляване на цените на разрешителните на пазара на въглеродни емисии в ЕС, след като в края на февруари/началото на март тази година те за кратко поскъпнаха до рекордни върхове около 105 евро за тон.

 

По време на днешната търговия обаче цената на квотите, търгувани в рамките на водещата система за търговия с емисии на ЕС (EU ETS - European Union Emissions Trading System) достигна дъна около и малко под 85 евро за тон, но се задържа над важните тазгодишни дъна в областта 81-83 евро за тон (ценови дъна от началото на януари, от началото на юни и от началото на текущия месец).

 

Графика на цената на въглеродните емисии в Европа (в евро за тон)
Графика на цената на въглеродните емисии в Европа (в евро за тон) Източник: БНР

Цената на въглеродните емисии в системата - основна част от стратегията за т.нар. "нетна нула" на единния блок - се е повишила петкратно през последните три години. Въглеродните разрешителни са предназначени за ценообразуване на замърсяването, като компаниите в определени сектори, включително природния газ, производство на електроенергия от въглища или промишлено производство, са задължени да купуват такива кредити. Всеки кредит позволява емисиите на един тон въглерод.

 

Европейският съюз се ангажира да намали емисиите си с 55% до 2030 г. спрямо нивата от 1990 г. Един от основните й инструменти за постигането на това е пазарът на въглеродни емисии, който изисква от европейската промишленост и електроцентрали да купуват разрешителни, за да покрият своите емисии на въглероден диоксид (CO2).

 

Междувременно европейският бенчмарк за природен газ, определян на нидерландската борса TTF, се покачи с повече от 30% от началото на конфликта между Израел и "Хамас" от 7-и октомври насам. Ноемврийските газови TTF фючърси поскъпват по време на търговията във вторник към 52 евро за мегаватчас. 

Още от "Икономика"

Премиерът Желязков: Българското правителство убеди американската администрация, че войната в Украйна няма да се финансир

Пред журналистите премиерът каза още, че Инвестиционната програма за общините за тази година се изпълнява по план, а за в бюджета за следващата година са заложени още повече средства

Прочетете повече прочетете повече

Предлагат Румен Спецов за особен управител на "Лукойл"

Румен Спецов отговаря на всички изисквания.  Считам, че предложената кандидатура ще гарантира ефективен и законен контрол върху лицето, опериращо критичната инфраструктура, заяви министър Дилов

Прочетете повече прочетете повече

Русия започна да продава петрол с рекордни за последните години отстъпки заради санкциите срещу "Роснефт" и "Лукойл"

Въпреки това компаниите от Индия и КНР – основните купувачи на руски петрол – подхождат все по-предпазливо към покупката на руски петрол

Прочетете повече прочетете повече

България има бензин за близо шест месеца в данъчните складове, а дизел – за четири месеца

Според министъра на икономиката Жечо Станков част от народните представители и от политическите анализатори се опитват да всеят страх в българските граждани, който няма да помогне за нищо

Прочетете повече прочетете повече

Последни новини

Най-четени