В Русия е необходимо да се въведат квоти за доставка на дизелово гориво и бензин на вътрешния пазар, както и да се увеличи делът на борсовите продажби на гориво от 13% на 20%, за да се спре рязкото покачване на цените им.
Писмо с такова предложение до вицепремиера Александър Новак е изпратено от заместник-председателя на Държавната дума Борис Чернишов, съобщи "Известия" като се позоваване на запознаване с документа.
"За да се стабилизира вътрешният пазар на горива, да се намалят цените на бензиностанциите и да се осигури стабилно снабдяване с бензин и дизелово гориво за стратегически важни сектори на икономиката, предлагам да се разгледа възможността за въвеждане на механизъм за квоти за търговия с тези видове горива на вътрешния пазар", се казва в документа.
Той също така отбелязва, че за това е необходимо да се създаде правителствена комисия, която да се занимава с тримесечното разработване на квоти за доставка на дизелово гориво и бензин на вътрешния пазар въз основа на променящите се нужди. В същото време се предлага да се въведат санкции за петролните компании, които не отговарят на установените стандарти.
Предложението на Чернишов се появи на фона на рязкото покачване на цените на горивата. Според Росстат през седмицата от 16 до 22 юли средната цена на A-92 в Русия достигна 52,72 рубли за литър, а A-95 - 57,64 рубли.
Цените се повишиха още по-силно в сектора на търговията на едро. От началото на лятото до средата на юли борсовите котировки на A-95 скочиха с 44%, надхвърляйки 70 хиляди рубли за тон, а цената на A-92 скочи с 23%.
За да охладят пазара, руските власти връщат забраната за износ на бензин от 1 август и могат да я удължат до края на октомври.
След поредица от украински удари по най-големите рафинерии от края на декември до края на май производството на бензин в Русия се срина с 20%, дизелово гориво - с 11%, а в края на юни обемът на преработения петрол в страната стана най-ниският през последните две години.
В отговор руските власти засекретиха статистиката: Министерството на енергетиката спря да публикува седмични оперативни данни за производството на гориво, позовавайки се на "геополитическата ситуация" и необходимостта от защита на пазара от "манипулация".
Източник: The Moscow Times