
Почти една трета от логистичните компании в Русия са в предфалитно състояние, казаха пазарни участници пред "Известия". Поради риска от масово затваряне логистиците са се обърнали към премиера Михаил Мишустин с искане за мащабна програма за държавна подкрепа за индустрията.
"Според експерти, без подходяща подкрепа (от държавата) до 20-30% от логистичните компании могат да бъдат изправени пред фалит, което ще доведе до недостиг на превозни средства и повишаване на цените на логистичните услуги", каза Игор Расторгуев, водещ анализатор в AMarkets.
Ръководителят на международната транспортно-логистична компания Trasko Евгений Шакалида също смята, че липсата или недостатъчният мащаб на държавната подкрепа може да доведе до фалит на поне 30% от участниците на пазара тази година. "Предимно добросъвестни играчи могат да напуснат пазара, а това ще деградира нещата до състоянието отпреди 20 години", подчерта той.

Като резултат ще се получи недостиг на оборудване за превоз на стоки, увеличение на транспортните тарифи (с поне 25%) и увеличение на потребителските цени, каза Вадим Филатов, президент на асоциацията AvtoGruzEx, която обединява 18 ключови логистични компании.
По данни на ATI.su и AvtoGruzEx, през последната година разходите за доставка на товари в Русия са се увеличили с 12%. В същото време размерът на лизинговите плащания се е увеличил до 27-28%, таксата за рециклиране - със 75-80% на годишна база, каза Филатов.
"В същото време на пазара има значителен недостиг на товари - показателят на анализаторите на ATrucks, който показва баланса между предлагането и безплатния транспорт, намаля със 114 процентни пункта на годишна база и до 3 февруари достигна 77. Това е по-ниско от пандемичната цифра от 2020 г. Транспортните тарифи паднаха с 19,1% на годишна база", каза той.
Според играчите в индустрията влошаването на финансовото състояние на логистичните компании е повлияно от високата цена на финансирането и увеличените разходи, като по-високи цени на оборудването, лизингови плащания и такси за рециклиране, както и увеличение на разходите за превоз на товари, намаляване на обемите и намаляване на тарифите. Всичко това прави работата на транспортните компании нерентабилна, заяви ръководителят на AvtoGruzEx.
В тази връзка асоциацията изпрати писмо до правителството на Руската федерация с искане за отлагане на плащането на застрахователните премии и ставки по тях, за въвеждане на преференциални заеми и субсидии за заплати на техните служители (които съставляват половината от разходната част на компаниите), както и за компенсиране на лизинговите плащания по договори за 2023-2024 г.
Според Расторгуев подобни мерки ще осигурят временна подкрепа на логистиците и ще позволят на компаниите да предотвратяват фалити, като същевременно поддържат ликвидността. "Това ще помогне за намаляване на тежестта върху предприятията и ще им даде възможност да се адаптират към новите условия, както и да продължат дейността си, без резки съкращения или уволнения", каза той.
Декември стана известно, че руските автомобилни превозвачи ще повишат цените на услугите с около 20% през 2025 г. на фона на влошаващото се финансово състояние. Тази прогноза е дадена в преглед, изготвен от комитета по транспортна логистика на Business Russia и AvtoGruzEx с участието на транспортните компании Dentro и GLT.
Източник: The Moscow Times