За периода 2022-2024 гг. военният ни износ възлиза на 13 млрд. лева

Българската отбранителна индустрия осигурява над 4% от БВП  на страната за 2024 годин

Вазовски машиностроителни заводи (ВМЗ-Сопот)
Вазовски машиностроителни заводи (ВМЗ-Сопот) Източник: Zonanews

Българската отбранителна индустрия осигурява над 4% от БВП  на страната за 2024 година. Това посочи министърът на икономиката и индустрията Петър Дилов по bTV.

 

Министър Петър Дилов
Министър Петър Дилов Източник: Пресцентър на МИИ

По думите на Дилов износът на военни продукти нараства от 650 млн. евро през 2021 година до 2,8 млрд. евро през 2024 година. За периода 2022-2024 година приходите на страната ни от износ на продукти, свързани с отбраната, възлизат на 13 млрд. лева. В отбранителната индустрия в момента са заети над 70 000 души, като тенденцията е за нарастване на заетите в сектора, посочи министърът.

 

Основна причина за този ръст в износа на продукти, свързани с отбраната, е войната между Украйна и Русия, която провокира търсенето на снаряди от съветски тип, което превърна България в основен доставчик на този вид въоръжение.

 

В резултат на това приходите на държавния оръжеен завод ВМЗ-Сопот се очаква да надхвърлят 1 млрд. лева през настоящата 2025 година, стана известно от думите на Петър Дилов. За сравнение, преди войната приходите на ВМЗ-Сопот са възлизали на 191 млн. лева за 2021 година.

 

Вазовски машиностроителни заводи (ВМЗ-Сопот)
Вазовски машиностроителни заводи (ВМЗ-Сопот) Източник: Zonanews

По думите на министъра във ВМЗ-Сопот работят над 5000 души, като само за последната година броят на заетите се е увеличил с 350 души.

 

По данни на Министерството на икономиката и индустрията средната брутна заплата във ВМЗ-Сопот е 2500 лева.

 

Договореното съвместно предприятие между България и германската "Райнметал", което предвижда изграждането на два завода у нас, ще позволи на България да влезе във веригите на доставка на държавите от НАТО, стана известно от думите на Дилов.

 

"Има сключени договори за дуално обучение както с Техническия университет в София, така и с филиала му в Пловдив. Важно е да обезпечим препитанието в региона, очакваме да бъдат привлечени и хора от различни региони", добави Дилов по отношение на обезпечаването на новите работни места, които ще се разкрият в резултат на инвестицията.

Още от "Икономика"

Радомир Чолаков: Проверката на КЗК е установила, че големите търговски вериги не са вдигнали сериозно цените на основнит

От Комисията за защита на конкуренцията посочват, че проблем не са самите надценки на пазара, а търговските отстъпки, които производителите дават на търговците

Прочетете повече прочетете повече

"Невъзможно е да се навакса": Русия загуби в надпреварата за изкуствен интелект от Запада и Китай

Шефът на Сбербанк Герман Греф заяви преди време следното: "Какъв изкуствен интелект? По-голямата част от нашите индустрии са напълно недостижими за изкуствен интелект. На милиони светлинни години разстояние"

Прочетете повече прочетете повече

Кремъл се опитва да спаси руския бюджет, като доставя петрол на Индия

Според Ройтерс, приходите в руския бюджет от петрол и газ са спаднали с 35% в сравнение със същия месец на 2024 г., възлизайки на над 6 милиарда долара, след налагането на американски санкции през ноември 2025 г.

Прочетете повече прочетете повече

България предлага жп линията Русе–Горна Оряховица да бъде включена за финансиране в Механизма за свързване на Европа

Предложението за Механизъм за свързване на Европа за следващата финансова рамка на ЕС предвижда 51 млрд. евро за трансгранична инфраструктура и проекти за военна мобилност

Прочетете повече прочетете повече

Турската държавна компания "Боташ" подписа два нови мегадоговора за доставка на природен газ с Eni и SEFE

Споразумениятя увеличават общия обем на дългосрочните договори на Турция за втечнен природен газ, подписани тази година, до 106 милиарда кубически метра

Прочетете повече прочетете повече

Руските власти се отказаха от плановете си за изграждане на нова железопътна линия от Сибир до Китай поради липса на сре

Северносибирската железница не е единственият железопътен проект, чието изпълнение е поставено под въпрос поради липса на средства

Прочетете повече прочетете повече

Последни новини

Най-четени