"В пътната безопасност има една закономерност – винаги, абсолютно винаги когато има политическа нестабилност, държавните експерти абдикират от своята дейност. Те се снишават и чакат да видят кой ще управлява и каква посока ще им даде управлението. В тази връзка, съвсем естествено е от началото на май месец досега да има около 40% увеличаване на жертвите спрямо миналата година. Това говори, че политическата нестабилност има пряко отношение към пътната безопасност. За мен е необяснимо защо служебното правителство подценява този проблем. Няма никаква реакция от негова страна, въпреки че сме предоставили на министъра на регионалното развитие 11 доклада с проблеми, свързани с пътната безопасност. Тези доклади са изготвени от международни експерти", коментира пред Факти.бг председателят на Управителния съвет на Института за пътна безопасност инж. д-р Богдан Милчев.
"Според мен потребителите на транспортната система сме изключително виновни за това, което се случва, защо сме приели, че нашето поведение на пътя зависи само от нас. Липсата на информация на пътя, липсата на интелигентни трафик системи създава възможност шофьорите в България да шофират изключително неориентирани, неосведомени какво се случва на пътя. Разбира се, фактор е още имитацията на контрол. Контролът, който се осъществява от МВР, е контрол от съветско време. Отдавна в цял свят контролът е т. нар. динамичен контрол – контролиране на движението с движение. Не може да стоим на една точка, когато има толкова много приложения, които индикират къде са камерите и полицаите, за да намалят шофьорите, а след това да продължат да карат по същия начин", каза още той.
Пример от Полша е използването на дронове за заснемане на нарушители. "Ако по една магистрала сложим десетина дрона, ние ще имаме постоянен контрол, а всички шофьори, които шофират агресивно, ще може да бъдат изваждани от пътя. Това са съвременни подходи. Имайте предвид още, че контролът на движението с дронове е много по-евтин от контрола с автомобили и мотори", коментира Милчев.
"За съжаление в Плана за възстановяване и устойчивост, който ни се предлага, в частта "Безопасност на движение по пътищата" ние не виждаме подобно мислене от държавните експерти. Те за пореден път се провалят. Мисленето там е, че трябва да се харчат пари, да има обществени поръчки, да се строят пътища. По изчисления на Института за пътна безопасност имаме над 11 хиляди километра пътища, които не отговарят на изискванията за безопасност и трябва да бъдат ремонтирани. Няма да можем да ги оправим още 10 години. Онова, което искаме обаче, е сега, още днес, да въздействаме на шофьорите. Това може да стане само чрез интелигентните транспортни системи, които отдавна са внедрени в целия свят", каза още той.
По-рано днес Институтът за пътна безопасност публикува свой анализ относно Националния план за възстановяване и устойчивост на Република България в частта "Безопасност на движението по пътищата". "Констатациите са, че е налице пълната липса на експертиза в Държавната агенция "Безопасност за движението по пътищата" и Агенция "Пътна инфраструктура" по отношение на пътната безопасност и устойчивото управление на пътната инфраструктура. В резултат в националния план няма обособен отделен раздел, който да третира тези въпроси и да даде цялостни мерки за подобряване на пътната безопасност, чрез внедряване на Интелигентни транспортни системи (ИТС)", пишат от ИПБ.
"Единствено на тези участъци от пътищата, които се изграждат с европейско финансиране, се поставя изискване за изграждане на съответните подсистеми на ИТС. За съжаление, АПИ планира лошо изграждането на тези системи поради липса на експертиза и много често важни компоненти липсват", смятат още експертите от Института.