От следващата година Украйна напълно ще спре транзита на руски газ и петрол през тръбопровода "Дружба". Това заяви съветникът на ръководителя на кабинета на украинския президент Михайло Подоляк.
Словакия, Чехия и Унгария получават петрол през южния клон на петролопровода "Дружба". В тази връзка Подоляк припомни, че според резолюцията на ЕС те е трябвало да намерят възможности за диверсифициране на енергийните доставки. Същото важи и за газа, каза той.
В същото време съветникът заяви, че Киев е готов да транспортира газ до Европа от други страни - по-специално от Казахстан и Азербайджан. Спирането на доставките на петрол от Русия няма да бъде проблем за Чехия, заяви специалният комисар по енергийната сигурност на страната Вацлав Бартушка.
За да не зависи от "Дружба", чешкият държавен тръбопроводен оператор MERO започна да инвестира предварително, за да увеличи капацитета на тръбопровода TAL от Италия до Германия, свързан с клона, през който петролът отива за Чехия. Прогнозният обем на доставките е до 8 милиона тона годишно. Според плановете на MERO до началото на 2025 г. страната вече няма да се нуждае от руски петрол.
Що се отнася до газа, проблемите на Русия не се ограничават до спирането на транзита на газ през Украйна, което се превърна в поредния удар за "Газпром". Дружеството "Новатек" също беше в най-добра позиция. То е инвестирало много пари в Arctic LNG-2. Но санкциите на САЩ срещу самия проект и арктическите танкери за втечнен природен газ, способни да го обслужват, застрашиха целия търговски смисъл на начинанието. В същото време всички опити на мениджърите на компанията да заобиколят санкциите, според съобщения в медиите, са били напразни.
Руската служба на "Гласът на Америка" разговаря за всичко това с анализатора от петролния и газовия сектор Михаил Крутихин.
Гласът на Америка: Кой освен Русия ще пострада от спирането на транзита на петрол през "Дружба"?
Михаил Крутихин: Страните, обслужвани от южния клон на "Дружба", са преди всичко Унгария и Словакия. Но им беше дадена възможност да намерят алтернативни пътища за доставки. Когато (страните от ЕС, бел. ред.) наложиха санкции върху износа на руски петрол, за тях беше направено временно изключение. Както показва практиката, те не положиха необходимите усилия и сега се намират в много трудна ситуация с доставките на петрол. Това ще засегне особено унгарската компания MOL, основните потребители на петрол чрез "Дружба".
Г.А.: И какви са последиците в този контекст от забраната за доставки на руски газ?
М.К.: В този случай украинците не затварят вратата напълно. Те предполагат, че може да има споразумения със собствениците на природни енергийни ресурси от други страни - например Азербайджан, който на теория може да доставя своя газ през руска територия на европейските потребители. Но аз не вярвам в тази опция по няколко причини. Като начало, Азербайджан няма допълнителен газ. Освен това европейците ще трябва да сключат споразумение с Баку, а не с "Газпром". Има и опция за продажба на газ на руско-украинската граница, така че след това европейският получател да сключи споразумение с украинците за прекачването му. Но тук възниква въпросът, къде е държавната граница между двете страни днес? И така нататък.
Г.А.: Кой ще бъде най-силно засегнат от прекратяването на транзита?
М.К.: Определено "Газпром". Според изчисленията на украинците руският монополист получава около $6 милиарда годишно за доставките на своя газ през украинска територия в Европа. Ако той загуби тази възможност, тогава тези пари няма да отидат в руския военен бюджет. Така че действията на Киев са съвсем логични. Сега "Газпром" може да пренася 16 млрд. кубически метра годишно през България и същото количество през Украйна. Това означава, че възможностите за износ на Русия (в Европа, бел. ред.) ще бъдат намалени наполовина. "Газпром" вече е в несъстоятелност. Смея се, когато днес говорят за изплащане на дивиденти на акционерите. Компанията има много повече дълг от пазарната си капитализация. Сега ситуацията на "Газпром" ще се влоши още повече. Ако съберем приходите на компанията, които той получи от доставки през "Дружба" и изпомпване на газ, тогава общо те са 11 милиарда долара, отново според украинските оценки. Такива са загубите на Русия.
Г.А.: Сега да се насочим към "Новатек", която се опита да заобиколи санкциите, наложени на проекта "Арктически СПГ-2". Каква е цената на емисията тук?
М.К.: Компанията е инвестирала много пари в проекта. Разработва находище на полуостров Гидан, изгражда две линии за втечняване на газ. Предполагаше се, че проектният им капацитет ще бъде повече от 13 млн. тона годишно. Освен това първата линия беше готова за експлоатация на 1 декември миналата година, но не работеше поради санкциите на САЩ, които засегнаха газовозите от клас Arctic LNG-2 и Arctic. Освен това имаше планове за трета линия, но тя замръзна - изграждането й беше отложено поне до 2028 г. Как "Новатек" сега ще се измъкне от него, къде да насочи газа си и кой ще рискува да го вземе, е голяма загадка.
Г.А.: Но имаше опит за заобикаляне на санкциите, нали?
М.К.: Да, но това се обърна срещу неговите инициатори и участници. Въпреки че беше използвана доста сложна схема. Кратка предистория е следната. До началото на август Обският залив (заливът на Карско море между полуостровите Гидански и Ямал - бел.ред.) беше практически изчистен от лед и "Новатек" разбра, че тогава е възможно да се изнася втечнен природен газ от конвенционални газовози. И така корабите Pioneer и Asya Energy, един след друг, акостираха към терминала за товарене. В същото време електронната система, която записва местоположението им, показва, че те са в съвсем различен район на океана. Измамата беше възможно да се идентифицира само благодарение на сателитни изображения. В същото време други плавателни съдове от подобен клас се втурнаха да натоварят уж в Ямал LNG, който се намира в същата водна зона и все още не е обект на санкции. Както се оказа, те постигнаха въображаемата цел (защото не отидоха там), а товарът беше изпомпван от Pioneer и Asya Energy, които действаха като "дойни крави". Но САЩ реагираха бързо и скоро публикуваха нов списък със санкции, който включваше Pioneer, Asya Energy и останалата част от сенчестия флот, замесени в измамата, както и компаниите, които притежават газопревозвачите. Сега тези кораби вече няма да могат да обслужват Ямал ВПГ.
Г.А.: И как на този фон може да коментирате намеренията на Русия да разширява допълнително производството си на втечнен газ?
М.К.: Предполагаше се, че до 2035-2040 г. делът на руския втечнен природен газ на пазара ще се увеличи от 8% на 30-40%. Тези планове напълно се провалиха. Забранен беше не само арктическият LNG-2, но и онези проекти, които все още далеч не са реализирани, но за които имаше големи перспективи. "Новатек" също няма да може да стартира проекта "Арктически втечнен природен газ-1", завода за втечнен природен газ в Мурманск и много други (...) Не по-малко важно е, че ограниченията, наложени на Русия, няма да повлияят по никакъв начин на глобалния газов баланс.