Генерал-майор Николай Русев: Чакаме пълното оборудване, за да използваме F-16 за дежурства

До момента България е получила четири самолета F-16 Block 70 – два двуместни и два едноместни

Български F-16 Block 70
Български F-16 Block 70 Източник: Defense Media

Българските изтребители F-16 Block 70 ще започнат да охраняват въздушното пространство на страната, когато пилотите са напълно подготвени и пристигне цялото необходимо оборудване по договора от 2019 година. Това заяви командирът на Военновъздушните сили генерал-майор Николай Русев в интервю за БТА по повод празника на авиацията и ВВС, който се отбелязва днес – 16 октомври.

 

"Включването на изтребителите F-16 в охраната на въздушното пространство не зависи изцяло от нас. Това ще се случи, когато получим всичко необходимо по договора, подписан през 2019 година, и когато пилотите ни са готови да поемат дежурството," обясни генерал-майор Русев. Той уточни, че докато не пристигне цялото оборудване, не може да гарантира точна дата за започване на бойните дежурства с F-16.

 

До момента България е получила четири самолета F-16 Block 70 – два двуместни и два едноместни. Командирът на ВВС очаква в близко време да бъдат доставени още два, а до края на годината общо осем самолета. Така първият договор за доставка ще бъде изпълнен изцяло до края на 2025 година.

 

От четирите вече пристигнали самолета само един е официално приет. Останалите два са в процес на приемане, който включва и задължително летателно изпитване с поне по един полет на всеки самолет.

България разполага със шест пилоти, обучени да летят на F-16, но само двама от тях могат да управляват българския вариант на самолета – F-16 Block 70. Останалите четирима са летяли в САЩ на по-стар вариант на изтребителя и се нуждаят от допълнителни полети на учебно-бойните двуместни машини, за да се приучат към особеностите на новия модел.

 

Най-голям е недостигът на офицери във Военновъздушните сили – около 20 процента, сподели генерал-майор Русев. Въпреки това, желанието на младите хора да служат в армията нараства, особено след подобряването на заплащането. От началото на тази година военните заплати се изчисляват въз основа на средната работна заплата за страната.


"Войнишката професия изглежда доста атрактивна, но в същото време много хора, които не преценяват реално собствените си възможности, кандидатстват за кадрови войници и биват късани на приемните изпити. Имаме стандарти, които смятаме да поддържаме, и по никакъв начин няма да допуснем снижаване на критериите за прием," категоричен е командирът на ВВС.

 

Генерал-майор Русев заяви категорично, че през последната година не е имало нарушения на въздушното пространство на България. Имало е загуба на радиовръзка с цивилни самолети, летящи във въздушното пространство на страната, но във всички случаи връзката е била възстановявана или самолетът е бил прехващан от български изтребители и е напускал територията без проблеми.

 

В началото на октомври командирът на ВВС участва в ежегодната среща на командирите на военновъздушните сили на страните членки на НАТО. Там беше обсъдена цялостната система за командване и управление, правилата за действие при нарушаване на въздушното пространство от безпилотни летателни апарати и мерките за улесняване на презграничните операции.

 

"Това е сериозен проблем и в момента се правят анализи. Няма изградена система, която да защитава на 100 процента от бойни дронове," каза генерал-майор Русев. Той уточни, че за комерсиалните дронове има фирми, които разработват защитни системи, но това не решава проблема с военните безпилотни апарати.

 

България разполага със зенитно-ракетни комплекси, изтребителна авиация и вертолетна авиация, която се оборудва за борба с дронове. "Въпросът е дали ще отговорим по адекватен начин, тъй като едно е да изстреляш ракета за милион и половина долара срещу дрон, който струва две-три хиляди долара," обясни командирът на ВВС. В системата на НАТО се работи активно по този въпрос и скоро се очаква да бъде намерен балансът.

 

ВВС разполагат с вертолети Ми-17 и Cougar, оборудвани с техника за гасене на пожари. Вече има и подготвени екипажи, които могат да използват система за гасене на пожари на борда на самолета Spartan. Тя може да се използва с определени ограничения – трябва да се спазват точни скорости на самолета и контейнерите с вода да се спускат от строго определени височини.

 

"За догодина ще увеличим броя на вертолетите, които могат да участват в гасенето на пожари. Надявам се догодина поне осем вертолета да могат да участват," допълни генерал-майор Русев.

 

 

Още от "Интервю"

Бивш украински топ дипломат: Победата - това е унищожаването на фашисткия режим в Руската федерация, а не възстановяване

В интерес на цивилизования свят е да не мисли за преговори с Русия, а да мисли как да се накара режима на Путин да падне, смята бившият външен министър на Украйна Владимир Огризко

Прочетете повече прочетете повече

Бивш литовски външен министър прогнозира "Пърл Харбър" за Европа заради руските провокации

Пърл Харбър е пристанище на тихоокеанското крайбрежие на Хаваите, което става известно, след като е нападнато от японските въоръжени сили на 7 декември 1941 г.

Прочетете повече прочетете повече

Експертът Роман Свитан: Западът трябва да удари с ракети Tomahawk по руските заводи за дронове в Елабуга и Ижевск

Липсата на отговор на руското нахлуване в полското въздушно пространство показва, че НАТО не е готова да посрещне предизвикателствата, коментира украинският полковник от резерва

Прочетете повече прочетете повече

Президентът на Финландия: Гаранциите за сигурността на Украйна трябва да включват готовността на Европа да влезе във вой

Той допълни, че гаранциите ще влязат в сила едва след бъдещо споразумение между Украйна и Русия, но настоя, че Русия няма да има право на вето върху техния формат

Прочетете повече прочетете повече

Историкът д-р Александър Стоянов: Османската и съветската власт са двете катастрофи, белязали България

Историкът със съжаление отбеляза, че 36 години след падането на комунизма много от нещата от онази епоха продължават да присъстват в манталитета ни

Прочетете повече прочетете повече

Последни новини

Най-четени