Може би ще обявим търг за дългосрочни доставки на LNG, но ще оставим редовното правителство да вземе решение. Много идеология се вкарва във въпроси, които трябва да имат икономическа логика, и да бъдем по практични при разрешаването им. Това заявява в интервю за "24 часа" служебният вицепремиер и министър на транспорта и съобщенията Христо Алексиев.
Г-н Алексиев, за трети път сте на ул. "Дякон Игнатий" като министър. Но все за кратко...
Достатъчно. За малко време може да се свършат много неща.
Какво от начинанията на предшественика ви Николай Събев ще продължите и кое спирате? Може би сливането на БДЖ?
Правим анализи. Това сливане за мен беше направено прибързано, не бе обсъдено със заинтересованите страни. То може да породи много проблеми, с подобни решения не трябва да се прибързва. До дни ще определим дали ще продължим, или ще прекратим.
Ще правите ли кардинални смени в транспорта?
Самоцелни смени, за да махнем едни и да сложим други, не трябва да се правят. В "Автомобилна администрация" върнах за директор Бойко Рановски. Имах срещи с бранша и никой не каза, че той е корумпиран и участва в схеми. При предишното ръководство е имало проверки на определени превозвачи, защото са участвали в протести, или по причини, свързани с лични интереси, което не толерирам. Във всички дружества текат проверки и който е правил нарушения, аргументирано ще бъде освободен.
В предишния си мандат не харесвахте, че концесионерът на летище София инвестира бавно. Това като че се промени, нали?
Ще видим как се изпълнява инвестиционната програма, но има друг въпрос и ще поканя концесионера заради отложеното с 10 г. плащане на концесионните възнаграждения към държавата по договора. Въпросът е защо не се подходи така за летищата във Варна и Бургас, което за мен е несправедливо. Трафикът на летище София се възстановява по-бързо от прогнозираното и ще повдигна въпроса да преговоряме за намаляване на този срок от 10 г. Не зная дали ще имам време да доведа този процес докрай, но и следващият министър трябва да потърси плащанията към държавата. Колкото до инвестициите, концесионерът по-скоро прехвърли неизпълнените от предишната година в тази. На първо място ще искам по-силен темп на инвестиции, и второ - много по-добро ниво на обслужване. Този концесионер спечели процедурата с най-висока техническа оферта, което означава най-високо ниво на обслужване, финансовите параметри на другите участници бяха по-добри.
Мостовете на Дунав бяха тема на вашия предшественик - работни групи, местата, където да се строят. Вие ще продължите ли?
Това е добре, но за такава инвестиция трябва споразумение между Румъния и България, иначе какво като правим работни групи? Мостовете са важни и ще продължим. Ще имам среща с румънския си колега и това е една от темите, които ще обсъждаме. Другите са драгирането на Дунав, задръстванията на граничните пунктове.
Май няма работещи решения за тези задръствания.
Винаги има, ако се подходи методично и систематично. А не да се появи някой на границата, оправят се нещата за два дни и после пак по стария начин. Трябва устойчиво решение. Има така наречените зелени коридори, има системи за виртуални опашки и запазване на слотове, които се прилагат в Европа. Трябва да се разберем с румънския ми колега и да приемем такъв подход.
Не е ли същият проблем на ГКПП Капитан Андреево, на другите пунктове?
Говорим за всички пунктове. Да отпушим на единия пункт, а на другия да са опашките, не е решение. Сформирана е работна група с вицепремиера Демерджиев, защото проблемът не е само на транспорта, решението е в ръцете на МВР, Агенция "Митници", транспортът е по-скоро потърпевш.
Между превозвачите и бившия министър Събев имаше напрежение.
Приоритет ми е намаляване на това напрежение в сектора и възстановяването на диалога. Неглижирането на проблемите доведе до високи транспортни разходи, които се отразяват в цената на всяка стока. Заради такива грешни публични политики имаме инфлация, генерирана в България, освен привнесената отвън.
Превозвачите са силен бранш и винаги са имали сериозно лоби.
Те дават 20% от БВП, нормално е да имат лоби и влияние. Нормално е да имат и претенции. Държавата трябва да води постоянен диалог и да помага на този сектор, който създава такъв дял от БВП. Къде е логиката да го натискаш надолу?! Сега сме се концентрирали върху толтаксите. Ще имаме среща с пътната агенция и с МРРБ, за да коментираме предложенията им.
Имаме най-ниските толтакси, а транзитът поврежда пътищата. Има ли решение?
Това е проблемът. Има предложение, ако изминаваш 500 км, да плащаш една такса, ако изминаваш 5000 км, ще има намаление и така ще се стимулират родните превозвачи, това е европейски механизъм. Транзитът ще плаща най-много, защото причинява и най-много икономически разходи. Ще бъде преразгледано предложението цялата второкласна мрежа да се включи в толсистемата. Ще бъде включена тази, по която минава транзитният трафик.
Икономически вицепремиер сте, но усилията са насочени към кризисния щаб в енергетиката, нали?
По-скоро съм мобилизирал допълнителни усилия и за там.
Казахте, че доставки от "Газпром" са последната възможност. Пред нея ли сме изправени вече?
Ако се водят разговори с "Газпром", те ще са единствено и само за възстановяване на доставките по действащия договор и получаване на невзетите количества газ. Не е редно служебно правителство да договаря дългосрочни договори. Когато има редовен кабинет, той ще реши какви дългосрочни договори да подписва.
При положение че от април доставките на руски газ са прекратени и до ден днешен нищо не е направено? Много идеология се вкарва във въпроси, които трябва да имат икономическа логика, и да бъдем по-практични при разрешаването им. Идеята на кризисния щаб е да се работи приоритетно и методично и това правим. Първият ни приоритет беше интерконекторът с Гърция. Там всичко беше в насипно състояние.
Но нали всяка седмица Петков се чуваше с гръцкия премиер Мицотакис?
Някой се снима до манометър, който показвал 40 бара налягане. Всички знаем, че манометърът показва наличие, а не съдържанието в тръбите. Това съдържание не тече наникъде. Отричам всички спекулации, че са правени тестове. Как са правени, при положение че свързаха газовата връзка с мрежата на "Булгартрансгаз" на 17 август.
Вие си разменяте престрелки с Кирил Петков.
Нищо не си разменям. Истината трябва да се казва – по интерконектора не тече газ.
А на 1 октомври ще потече ли азерски газ по газовата връзка с Гърция?
Завършването на интерконектора ни е първият приоритет. Вторият, както казах, беше финансово стабилизиране и осигуряване на ликвидност на "Булгаргаз". За каквито и количества да си говорим, трябва да бъдат платени. Когато говорим за танкерите - нещото, което предишното правителство е направило от април до август, говорим за това да приема една оферта. Нито са осигурили слотове за разтоварване, нито инфраструктура за пренос, нито паричен ресурс на "Булгаргаз" да плати. Нищо не са осигурили, нищо! И се налага ние за 2-3 седмици да решаваме кризисни ситуации. Не приемам и абсурдната теза - хора, които не са ползватели на природния газ, да се опитват да налагат цена и условия към ползвателите му.
Какво имате предвид?
Имам предвид тезата, че отнякъде трябва да се взема газ, но не трябва да е от "Газпром". Не мога да разбера къде е логиката на тези, които скандират и протестират срещу договора с "Газпром". Ние пак получаваме руски газ през посредници, през Гърция и други дружества, собственост на "Газпром", която печели повече от тази ситуация. Те за какво скачат, че в момента захранваме все повече режима на Путин? За "Газпром" ще е неизгодно да се възстанови спреният договор. Ние не говорим, че ще подписваме нов, искаме да си вземем количествата по този, който имаме. Работодатели, синдикати, браншови организации казват, че ако отидем на цена над 250 лв., губим конкурентоспособност, определени предприятия ще затворят. Какво се случва до момента – чрез неадекватни публични политики започва да расте цената на енергоресурсите, инфлацията, примесено с определени схеми, от които някой печели. И после, за да не недоволстват хората – ето ви компенсации. Като се направи тази схема с газ и вземем по-скъпия заради геополитика, бизнесът пак ще иска компенсации. Откъде ще платим?
Не се ли притеснявате, че ще ви обвинят в проруски настроения?
Техните са проруски. Тази схема, която работи в момента, е удобна за "Газпром", защото печели повече. Никъде не им виждам логиката. Тя може би е в някои частни интереси, но няма заради тях да плащаме повече.
Може би във факта, че до 27 април над 70% от доставките бяха руски газ, а десетилетие говорим за диверсификация.
Аз смятам, че договорът с "Газпром" не трябва да се подновява. Да, трябва да има дългосрочни договори за доставки на втечнен газ, но това решение не може да го вземе служебно правителство. Ние може би ще обявим търг за дългосрочни доставки на LNG, но ще оставим редовното правителство да вземе решение. Защото за бизнеса е важно освен добри цени да има предвидимост и сигурност на доставките.
Освен тези 1 млрд. куб. м по 25-годишния договор азерският газ ще се увеличи ли?
Водят се такива разговори. Ще видим какъв ще е резултатът. Каквото и да се договорим, то ще бъде допълнително и няма да засегне дългосрочния договор.
Какви са целите на кризисния щаб? Как ще се изкара зимата, ако са високи цените на газа?
Ако цената на газа не е добра, то и цената на парното ще е висока. И заради ниските цени на тока за домакинствата част от тях ще минат на отопление с електричество. И какво ще се случи с електропреносната система? Да не стане – за бога, братя, не ползвайте ток! Затова пак казвам, че с пазарни механизми трябва да се намали цената на газа, защото тя повлича много проблеми. Липсва парламент и ние няма как да реагираме - ето, за електроенергията има компенсации, за газа – няма. Една пазарна икономика не работи така, трябва да има равни условия за всички, а в момента няма. Както и тези 25 ст. отстъпка на литър гориво. Какво става – Иван получава 50 лева и му даваме още 50 за компенсация, Георги – 500 лв. и му даваме още 50 лв. Как в такава ситуация ще получим равни условия и справедливост? Този грешен модел на компенсации отваря още повече ножицата на неравенствата. А с компенсациите за електрическа енергия за бизнеса се получава парадокс – едно важно производствено предприятие и един копач на биткойни, чиито разходи са главно за еленергия, са компенсирани еднакво. Не искам да продължаваме този порочен модел с тези компенсации. По този път ние вървим уверено към увеличаване на данъците.
Какви са мерките на вицепремиера по икономиката за решаване на тази кризисна ситуация?
Стопиране на инфлацията, която се генерира тук в страната. За да се стигне до тази инфлация, има няколко причини – едната е структурата на икономиката, втората са неадекватни публични политики и третата - схеми от частен интерес.
Все пак - мерките?
Постигане на по-ниски цени на транспортната услуга, по-ниски цени на енергоносителите, нови логистични вериги за доставка на суровини, тъй като те са нарушени от войната в Украйна. Работим и за Дунав, говорили сме с Азербайджан и със съседни страни за подобряване на логистиката, сменят се и основните транспортни трансевропейски коридори. Но на първо място, връщане на икономическата логика на процесите в държавата и стопиране на тези процеси, които отварят ножицата между хората и бизнеса.
"Български пощи" се завърнаха в транспорта и съобщенията. Какво предприемате за това дружество?
Отделянето на пощите беше изкуствено, за да не бъде обвинен предишният министър в конфликт на интереси, което е неработещо. Тя цялата политика в съобщенията е в МТС като законодателна, нормативна база и т.н. Но това, което успяха да направят, е да поставят "Български пощи" на колене. Да се надяваме, че това не е в защита на частните интереси на някого. Това също ще бъде проверено. Хакерските атаки сринаха пощите до много незадоволително ниво. Да не говорим, че те имат по плана за възстановяване няколко важни проекта, които не са задвижени. Казвам го едно към едно – "Български пощи" умишлено са водени надолу. И там тече проверка, когато има резултати, ще ги съобщим.
Бяха започнати процедури за купуване на нови влакове - по плана за възстановяване за над 1 млрд.
В частта за транспорта планът за възстановяване и устойчивост беше направо подменен. Бяха включени проекти за жп линията Русе - Каспичан и терминал при Русе за сметка на проекта за тягови подстанции и изграждане на SKADA система (система за автоматично управление на влакове). Като цяло тези проекти щяха да доведат до спестяване на 20% електроенергия, което е особено актуално. Ще се опитаме това да го коригираме.
Визитка
Магистър по "Международни икономически отношения" от УНСС и бакалавър по политология от Пловдивския университет "Паисий Хилендарски"
Има квалификации и сертификати в сферата на икономиката, управлението и дигитализацията от Импириъл Колидж Лондон, Бизнес училището на Оксфордския университет и други международни образователни институции
Бил е консултант по проекта за изграждане на Интермодален контейнерен терминал в Пловдив, председател на съвета на директорите на "Пристанище Бургас", председател на УС и зам. генерален директор на НС "Железопътна инфраструктура"
Министър на транспорта в служебното правителство, назначено през януари 2017 г.
От септември до декември 2021 г. отново е министър на транспорта в служебен кабинет
От март 2022 г. заема длъжността секретар по икономика на президента