Николай Нанков: Държавата има нужда от стабилност, не от "ала-бала"

Вярвам, че целта, която ни постави лидерът на партията – 80 наши депутати в 50-ото НС, е напълно изпълнима

Николай Нанков, ГЕРБ
Николай Нанков, ГЕРБ Източник: Zonanews

Ако се спазваше нашият график, днес "Хемус" щеше да задминава Велико Търново, а за Коледа от София до Варна щеше да се пътува по магистрала, казва в интервю за "24 часа" водачът на листата на ГЕРБ-СДС в Ловеч.


Първото, за което ме питат хората в Ловеч, е как ще оправим доходите. Умориха се от избори, от празни обещания, имат нужда от предвидимост и стабилност.


Ако ми дадете мандата, ще довършим автомагистрала "Хемус" - това каза лидерът на ГЕРБ Бойко Борисов в Търговище по време на предизборната кампания. Защо се забави толкова тази магистрала, г-н Нанков? Поне от 25 години всяко ново правителство я завършва, а продължаваме да пътуваме до Варна по този кошмарен път?

Забави се, защото проектът беше използван от опонентите ни за политическа война с ГЕРБ. Три години минаха и това вече е ясно на всички. От страна на Промяната може да се чуят много оправдания, но фактите говорят сами – магистрала няма. Нашите планове бяха напълно реалистични и изцяло в синхрон със законодателството, с добра организация на администрацията. Да, към днешна дата, ако се спазваше нашият график, "Хемус" щеше да задминава Велико Търново, а до края на годината щеше да стигне до Търговище и оттам като се свърже с готовото вече трасе, за Коледа от София до Варна щеше да се пътува по магистрала. 50 години след първата й копка, но щеше да е готова. Това беше пропиляно.

 

Какво получиха гражданите от Промяната – фойерверки, заклинания, "ала-бала", както казва лидерът им Кирил Петков и накрая – нищо. Три години бяха изгубени. Хората се умориха от избори, от празни обещания. Имат нужда от предвидимост и стабилност, от

управници, които са честни с тях и изпълняват поетите ангажименти. Ние от ГЕРБ-СДС винаги сме били реалисти и винаги сме давали обещания, които изпълняваме.

 

Какво ви питат хората в кампанията?

Всеки ден се срещам с граждани и проблемите изобщо не са такива, каквито се въртят в "балона" на Промяната – цялото им говорене показва колко далеч са от реалността. А хората рязко обедняха заради високата инфлация, която лошото управление на Промяната причини. И това е най-големият проблем на хората. Увеличените доходи, с които от сутрин до вечер се хвалят Промяната, не могат да преодолеят оскъпяването. Да не говорим, че държавата е затънала в дългове. Промяната опитват да построят една илюзорна паралелна реалност и мислят, че хората не виждат фалша й. Промяната им предлага напудрени презентации, но когато гражданите отидат в магазина, рязко ги сграбчва реалността – защото покупателната им способност е драматично намаляла. Цели поколения от по-млади българи не помнят такова обедняване.

 

А това води след себе си други проблеми. Като например тревога от бъдещето, липсва усещане за перспектива – на пръв поглед това може да звучи като общи приказки, но всъщност е много тревожна тенденция. Срещу която ние от ГЕРБ-СДС, ако имаме възможност да съставим правителство, ще трябва да вземем мерки.

 

Конкретно за Ловеч - не "Хемус" е първото, за което ме питат. А как ще оправим доходите. Хората са наясно обаче, че магистралата води след себе си ръст на икономиката в регионите, през които преминава, повишаване на заетостта, стабилни доходи, мобилност на работната ръка. Затова ще работя в област Ловеч да бъде подобрен бизнес климатът което ще подпомогне трайно увеличаване на доходите и те да надминат средните за страната. Не като онази лъжа на Кирил Петков за завода за електромобили - на изборите ще си понесат последствията, убеден съм. Нито като празните обещания, които водачът на листата им в региона дава.

 

Хората вече се убедиха кой работи и постига резултати и кой ги лъже. Атакуваха ни през годините, че асфалт не се яде – помните ли? Днес аз казвам – "ала-балата" на Промяната не се яде, асфалтът носи препитание на цели региони. Питате ме за "Хемус", но защо мен – ГЕРБ от три години не управлява. А със забавянето на този проект цяла Северна България стана заложник на лъжите на Промяната.

 

И драматично се забави икономическото развитие, което хората и бизнесът от десетилетия очакват. Какво стана на финала – това, което ние предупреждавахме. "Хемус" ще се довърши по инхаусите, но оскъпена със стотици милиони. При управлението на регионалния министър на ПП през март тази година с милиони са индексирани инхаус договори между АПИ и "Автомагистрали". Реалното строителство още не може да започне – в профила си във фейсбук пуснах видео от терена и това ясно се вижда, още няма никаква техника. От МРРБ казват, че е нужно време теренът да бъде "саниран" – т.е. отново да се приведе във вид на строителна площадка. Истината е, че докато ние не се захванем, няма да има "Хемус" – защото е нужен управленски капацитет и опит в организирането на толкова мащабни дейности. Ние в ГЕРБ сме доказали, че можем да работим с темпо, които гражданите очакват. И даваме само обещания, които можем да изпълним. И ги изпълняваме.

 

А какво е състоянието на големите инфраструктурни обекти, които заложихте в последното правителство на ГЕРБ?

Състоянието и на другите големи обекти е като на автомагистрала "Хемус". Напредъкът е, както се казва, до под кривата круша. Вашата медия наскоро публикува последните данни на НСИ – че през 2023 г. са били построени 15 км. магистрали и 11 км други пътища.

Само за сравнение – правителствата на ГЕРБ построиха за 10 г. почти 500 км – т.е. по 50 км на година. А и "магистралата на ПП" от 2023 г. всъщност е онази част от "Европа", която беше изградена по наше време – оставаше само да се сложат мантинелите, пътните знаци и маркировката.

 

Същото е положението и с друг обект – в началото на годината отвориха временно за движение отсечки от Видин-Ботевград, сега ще трябва да ги затварят пак за довършване на строителството – само се причинява неудобство на гражданите, за да може някой от Промяната да отчете дейност, че пуска нови трасета. Те вече и подигравките ми не заслужават – защото заради некадърността им потърпевши са хората.

 

Политическата криза в страната май се отрази и на състоянието на пътищата - какво се случва с поддържането им и защо "посрещат" летния сезон в дупки? Защо при тази топла зима и пролет не се направиха нужните ремонти?

Да, прави сте – политическата криза се отрази на всичко, включително на състоянието на пътищата. Защото три години те на практика не бяха поддържани, а това е изключително важно, за да не се налагат чести основни ремонти. Помните ли как от сутрин до вечер аудиторията беше заливана с манипулации какво са направили ГЕРБ. Какво ли не чухме, но за хората е ясно, че всички атаки са били изцяло политически. Защото какво построиха, какво ремонтираха опонентите ни? Отговорът е лесен и всеки го знае – нищо. В нашата програма ние поемаме ангажимент да рестартираме големите инфраструктурни обекти – магистрали и транспортни коридори, жп трасета, връзките Север-Юг са важен акцент. Това направление изисква фокус върху реалното изграждане на тунелите Шипка и Петрохан.

 

Държавата е длъжник на Северна България – ускорено довършване на "Хемус" е топ приоритет за мен като депутат от Ловеч. Няма среща в областта, на която да не ме питат за "Хемус". И също така, не по-мало важно – амбицията ни е да осигурим минимум по 2000 км качествено ремонтирани републикански пътища всяка година. И за да не говорим само за пътища, ще си позволя да откроя още една важна тема, която в променящия се свят набира острота – водните запаси на планетата и тяхното умно управление. Много можем да говорим за климатичните промени, хората ги виждат и усещат. Но у нас те са съчетани с необходимостта от огромен ресурс за обновяване на остарялата ВиК мрежа. Да, много инвестиции дойдоха по линия на европейската солидарност, въпреки че политическата нестабилност през последните три години силно удари и ВиК сектора. Там тепърва очаквам да излизат наяве "цъкащи бомби", заложени от предходни ръководства на МРРБ. А и, образно казано, водната карта на България е променена – трябва да се обследва и "заснеме" актуалната картина, за да бъдат умно насочени инвестициите. И гражданите да получават надеждна и качествена ВиК услуга, която да не е непосилно скъпа В програмата ни сме заложили в нов закон за ВиК да залегне понятието "водна бедност", за да планираме навременна подкрепа за нуждаещите се.

 

Защо се забави разширението на Околовръстното в София, за което уж имаше одобрен проект?

Не е ли ясно защо – заради управленско безсилие. Регионални министри и шефове на АПИ се сменяха, всички казваха колко е важен този обект. И нищо. Но нали не те висят в тапите всяка сутрин и всяка вечер. Вече три години не е започнало разширението на последната част на Околовръстното - между бул. "България" и "Люлин". А проект има. Ясно е, че докато не управлява отново ГЕРБ, този важен обект за милионната ни столица няма да помръдне и на милиметър. Да не забравяме, че това трасе е свързано и с друг значим проект - Националната детска болница, достъпът до която ще е по-бърз през разширеното Околовръстно. Трябва темпо, темпо – това е. С ала-бала не става.

 

Казахте, че ГЕРБ е променил облика на всички общини в Ловеч. А какво се случва с проектите на общините като цяло? Доколко са забавени плащанията по тях?

Да, ГЕРБ промени облика на цялата страна. В област Ловеч проектите за благоустрояване са неизброими – като се започне от образователната инфраструктура – училища и градини, градска среда, пътища, спортни съоръжения. Разбира се, винаги има какво още да се желае. Но аз помня как изглеждаха общините преди да управляваме ние. Работим с всички кметове – без значение от коя партия са

Защото направеното остава да се ползва от хората – не от избирателите на една или друга партия. Винаги сме се водили от този принцип, така ще е и в бъдеще.

 

Давам ви пример от тази година. Именно благодарение на инициативата на ГЕРБ в отделно приложение в държавния бюджет за 2024 г. парламентът одобри поименен списък с общо 2256 общински проекта, които държавата ще финансира. От тях 97 са в област Ловеч и аз искам да благодаря на всички колеги, които ме подкрепиха колко важни са те и бяха включени в инвестиционната програма. В тях са разнородни обекти, но преобладават общинските пътища и улици, ВиК, туристически и спортни обекти. Това се случи въпреки нежеланието на тогавашния финансов министър Асен Василев. Който впоследствие прибра 800 млн. лв. от сметката на МРРБ и им остави за тази година разполагаеми само 400 милиона лева. И сега ПП в кампанията имат нахалството да обясняват как те са направили най-мащабната общинска програма. Ами не са. Министърът им е подписал споразумения с общините, да – но това е било в изпълнение на решение на Народното събрание. А колко средства е разплатил – аз ще ви кажа, нула. Така че отново "ала-бала" откъм ПП. Те само това могат.

 

80 депутати на ГЕРБ в 50-ото НС - тази цел постави Бойко Борисов. Каква е вашата прогноза?

В момента ние имаме 69 народни представители. Контактите ми с избирателите не са прекъсвали и виждам очакването им за нов кабинет на ГЕРБ-СДС. Аз вярвам, че тази цел – 80 наши депутати в 50-ото НС, е напълно изпълнима. Защото хората ни искат отново кабинет с премиер нашият лидер Бойко Борисов. Време е за кабинет "Борисов 4" – не само за да се въведе ред и предвидимост в държавата. А за да има стабилно и ясно лидерство в несигурния свят, в който живеем. Българите знаят, че г-н Борисов е държавникът, който може да гарантира компетентно управление с грижа за хората и тяхното бъдеще. А именно от това най-много се нуждаем днес – стабилна България в сигурна Европа. Нуждаем се от истинско обединение, от нов обществен договор, както казва лидерът ни Бойко Борисов. Да изпълним със съдържание националния девиз "Съединението прави силата".

Още от "Интервю"

Последни новини

Най-четени