Най-големият проблем за българската икономика в момента е инфлацията. Правителството не предприе адекватни и навременни мерки. Не се взеха устойчиви и антииннфлационни мерки. Мерките в сектор "Енергетика" са разпокъсани, в частност юридически незаконни, защото не се запазва конкуренцията на пазара (взимат печалба от АЕЦ Козлодуй, а забравят за частните субекти – или взимат от бюджета от парите на данъкоплатците и забравят приятелските кръгове с ВЕИ-та и частни централи).
По отношение на инфлацията БНБ предвижда ръст на инфлацията от 7,5% в края на 2022 г. при условие че, вече след управлението на двете служебни правителства вече имаме ръст на инфлацията от 9,1 % годишно през януари. Това означава, че от тук нататък ни очакват още по-лоши времена. Ще бъдат засегнати най-ниско доходните групи, защото прогнозата на БНБ (която ние считаме за по-адекватна) сочи че хранителните продукти от тук нататък ще нараснат с още 14.7% за 2022 г., което ще удари най-уязвимите.
Корекцията на БНБ от декември, след като е оценила присъствието на двете служебни правителства и на правителството на Кирил Петков е влошаване с 11.9 процентни пункта. Това означава, че влошаването след идването на власт на Кирил Петков е оценено с поне 11.9 процента инфлация за най-бедните и социално слаби групи в България. Това ще убие нашите родители пенсионерите.
Подходът на Асен Василев: Асен Василев използва подход при съставянето на държавния бюджет, който може да бъде разконспириран от всеки един макроикономист. Той напомпва потенциалния растеж на икономиката, за да се представи, че ще насърчат икономиката и подценява инфлацията. В крайна сметка като финансов министър цели баланс на предложеното и то условно, но за сметка на инфлацията. Какво означава това?
Той ще изземе доход от хората и от бизнеса, няма да реализира растеж и ще си доказва бюджета. Това означава, че новото правителство работи срещу обикновения данъкоплатец, срещу пенсионерите, като изяжда доходите му чрез инфлация. Затова Асен Василев лъже с данните за инфлацията, които е заложил бюджета. Асен Василев лъже и с реалния растеж.
Заложил е, че икономическия растеж ще се движи от инвестициите в неговата структура.
Той предвижда, че инвестициите, които ще се провокират - и частни, и държавни в структурата на БВП ще нараснат с 11.75. Сега разбрахме, че това няма да се случи, защото нямаме нов план за възстановяване и развитие, подаден в ЕК. За да се случи това трябваше средствата по плана да са вече в Българи (както се случва в другите страни от ЕС), да са стигнали до бизнеса и да бъдат инвестирани и да произведат БВП. Това няма да се случи, защото ние получихме промяната. ЕК каза, че Планът за възстановяване чака. Така че, получихме нова лъжа. Остава ни да чакаме нова инфлация!
Научните анализи, с които разполагаме сочат, че инфлацията на производител, която е над 30%, се пренася до хората за 4-5 месеца. За съжаление, нашите анализи сочат, че инфлацията при храните се пренася почти месец за месец. Затова в момента усещаме ръста на цените при храните, но в следващите месеци ще очакваме и във всички останали стоки и услуги, както казва науката. Това е промяната!
В отговор на въпрос на народния представител на ГЕРБ Десислава Атанасова, БНБ е предоставила копие от Становище на централната ни банка по Бюджет 2022, изпратено на 24 януари до секретаря на Министерство на финансите Таня Георгиева. От становището става ясно, че сценарият на правителството, според БАН не е достатъчно правдоподобен. БАН предвижда в анализа си по-висока инфлация. Препоръката е да се повиши прозрачността по всички, заложени в Бюджета параграфи, защото такава отсъства.
Според БАН оценките за устойчивост на публичните финанси показват влошаване и в средносрочен, и в дългосрочен план. БАН предупреждава, че отклоняване от провежданата повече от 20 години консервативна политика по управление на държавния дълг и от следването на благоразумна фискална политика, ще доведе до влошаване на доверието на инвеститорите.
Ще има негативно влияние върху рисковата премия и кредитния рейтинг на дълговите инструменти на правителството. Препоръчва също ликвидни буфери във фискалния резерв и посочва, че в Бюджета не са посочени очакваните изменения в размера му, освен за минимума в края на текущата година. Становището на БНБ посочва още ред непълноти, непрозрачност и проблеми.