40% от всички катастрофи са причинени от неправилно възприятие на пътните условия от страна на шофьорите. Основна причина за това е липса или неправилна организация на движението, неравности по пътното платно, недостатъчно сцепление между гумите и асфалта и др.
Това показва проучване на Института за пътна безопасност (ИПБ). След думите на шефа на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ), че пътищата не са били поддържани, защото нямало сключени договори за тази дейност, от ИПБ правят преглед и на официални данни за разходването на средства.
Колко пари са похарчени?
В периода 2022-2023 г. АПИ е похарчила рекордните 1,7 млрд. лв. за текущ ремонт и поддръжка. За сравнение в периода 2019-2020 г. агенцията е похарчила около 184 млн. лв. за същата дейност. За миналата година са изразходвани 750 млн. лв. от заложени 1,7 млрд. лв.

За три години са похарчени 2,5 млрд. лв. за текущ ремонт и поддръжка, което е увеличение с близо десет пъти, без да е налице подобряване на пътната инфраструктура.
От ИПБ обясняват, че председателят на УС на АПИ инж. Йордан Вълчев е в ръководството на агенцията от ноември 2023 г. "Възниква въпросът как поверената му институция е похарчила близо 1 млрд. лв., без да е имала договори?", питат от института. И добавят, че АПИ работи в мъгла, като не публикува месечните си финансови отчети.
Изводите, които правят в проучването си от ИПБ са, че администрацията на АПИ е некомпетентна да управлява ресурсите за поддръжка и ремонт на пътищата, в АПИ е налице корупция и некомпетентност.
"Не е възможно нито един държавен служител да бъде замесен в корупция за милиарди левове, без да бъде покровителстван от политиците", смятат от ИПБ. Тяхна проверка показва, че през целия период 2019-2025 г. са сменени 7 управителни съвета на АПИ и почти нито един директор на дирекция. "Следователно политиците смятат, че служителите на АПИ са компетентни", констатират от института.