Историк: Защо демонтажът на МОЧА не е разрушаване на историческото наследство?

Ако допускаме МОЧА като символ, нека вдигнем в София и паметник на османския генерал Лала Шахин, който през 1382 г. освобождава София от нейното законно местно управление и от присъствието ѝ в пределите на Второто българско царство. В крайна сметка за 50 години комунистите причиниха на народа ни неща, които османците не успяха да причинят и за 500

Демонтаж на МОЧА
Демонтаж на МОЧА Източник: Zonanews

Съгласно дефиницията на престижни международни речници като "Колинс" и "Кембридж" словосъчетанието "историческо наследство" представлява съвкупността от ценностите, традициите и спомените на даден народ, въплътени в определени монументи, паметници и обекти. Нека разнищим тази дефиниция в контекста на "Паметника на Съветската армия" (ПСА), който вече седем десетилетия доминира ландшафта на столичния център. Разковничето тук е в няколко ключови думи - "ценности", "спомени" и "даден народ". Към тях може да се добави и "освободителна", както често приятелите на СССР определят РККА (Червената армия, бел. ред.).

 

По своята същност ПСА представлява възпоменателен паметник, който е обвързан с даден народ, но този народ не е българският, а руският и дори не руският, а съветският народ, който вече не съществува и, честно казано, никога не е съществувал. ПСА е паметник на Червената армия, който напомня на съветските граждани, че техните войски са завладели и България и служи за напомняне на българските граждани, че те са били "посетени с цел окупация" от Червената армия.

 

Да се върнем на частта с "освободителната". Кого освобождава Червената армия и от какво? Простият отговор е, че освобождава българите от техния суверенитет. В по-дългата версия нещата изглеждат така - на 5 септември 1944 г. СССР едностранно обявява война на България, която към този момент е заявила своя неутралитет и е започнала процес по скъсване на връзките си с Оста. Решени да не допускат София да се измъкне току-така от обещаната им сфера на влияние (нека си спомним Нощта на салфетките между Сталин и Чърчил), Красная решава да действа и окупира България с цел налагане на свой марионетен режим и циментиране на съветското присъствие на Балканите. Речено-сторено.

 

Нахлуването в България е последвано от преврат, организиран с помощта най-вече на опозиционните партии и армията, но набързо оглавен от БКП с оглед на съветското присъствие по нашите земи. Следват две години на окупация, която струва на отечеството над 140 милиарда тогавашни лева - сума, надвишаваща цялото годишно БВП на България. Ситуацията е толкова тежка, че дори БКП се виждат принудени да пишат протестни писма до съветските окупационни сили - естествено, останали без резултат.

 

След края на директната съветска окупация започва процеса по съветизация на България - налагане на планова икономика, пълен държавен монопол върху индустрията и стопанството и въвеждане на режим на терора по сталински образец, съчетан с разчистване на онези комунисти като Трайчо Костов, които имат наглостта да са все пак повече българи, отколкото интернационалисти. На фона на тези драматични, унищожителни и кървави събития, през 1949 г. започва да се реализира план за съграждане на монумент, който да ознаменува "освобождаването на България от монархо-фашистката власт".

 

Чудесно, само че такова животно като монархо-фашизъм не съществува. Съществува българска суверенна държава, правителство, парламент и държавен глава, в лицето на малолетния Симеон II и неговия регентски съвет. Регентите, заедно с основната част от интелигенцията и социалния елит са избити и/или репресирани, а тяхното място е заето от вълна от лица, много от които нямат дори средно образование.

 

Този неудобен момент е заметен под килима със заповед на ЦК на БКП през ноември 1944 г., която със задна дата от 9 септември премахва изискването държавните служители да имат висше образование - положение, задължително за Третото българско царство, което не е напълно възстановено като норма в България и досега. Решението, взето от Министерския съвет начело с Васил Коларов през 1949 г., започва да се прилага на практика през 1952 г., а през 1954 г. паметникът е официално открит.

 

Демонтираната глава на съветския окупатор от МОЧА
Демонтираната глава на съветския окупатор от МОЧА Източник: Zonanews

Така ПСА - или както пó му подхожда МОЧА (Мемориал на окупационната Червена армия, бел. автора) - се превръща във втория най-траен белег на управлението на Вълко Червенков в България, нареждайки се веднага след икономическия колапс на страната, причинен от неадекватната политика на българското сталинче и изпреварвайки поголовните акции по изчезване на стотици хора от домовете им.  Последното се дължи на факта, че отвличанията се случват в малките часове на нощта, а паметникът е целодневно забележим от жителите и гостите на столицата.

 

И така - оказва се, че Червената армия не е освободителка на България, а поробителка, дошла да наложи един деструктивен и човеконенавистен режим, който обрича народа ни на мизерия, нищета и политическо мракобесие вече почти 80 години. С други думи, ако допускаме МОЧА като символ, нека вдигнем в София и паметник на османския генерал Лала Шахин, който през 1382 г. освобождава София от нейното законно местно управление и от присъствието ѝ в пределите на Второто българско царство. В крайна сметка за 50 години комунистите причиниха на народа ни неща, които османците не успяха да причинят и за 500.

 

Да се върнем на специалните думички, например "ценности". Какви ценности символизира МОЧА? Сляпо преклонение пред чужд окупатор? Да. Изопачаване на историята? Да. Почитане на националната катастрофа така, сякаш е миг на национален триумф? Да. Унижението на народа ни от една чужда държава и политическа система? Да. Това са именно "ценностите", които МОЧА символизира. Храбростта, достойнството, патриотизма, националната саможертва, борбата за обединение на българските земи и на българите като цяло - все качества, които традиционно търсим в символиката на националните си паметници, тук просто отсъстват.

 

В този контекст статуите на разните животни, напомнящи за царския зоопарк в същата тази градинка, където се извисява и комунистическото недоразумение, носят повече традиции, приемственост и символика на отминалото време. Да поговорим и за "спомените". Какви спомени отразява МОЧА? Никакви. Тя е монумент, посветен на събитие, което реално не се е случило. Посрещането на РККА от българския народ като армия-освободителка в реверанс към руските войски от 1877/78 г. просто не е истинско.

 

Демонтаж на МОЧА (Паметника на съветската армия)
Демонтаж на МОЧА (Паметника на съветската армия) Източник: Zonanews

Ситуацията е дотолкова абсурдна, че впоследствие комунистическата пропаганда се налага да подправя фотографиите от септември 1944 г., за да може да докара достатъчно героизъм на братушките, заменяйки калните им американски джипове с колажи на Т-34 и добавяне на несъществуващи в септемврийското небе изтребители. Като цяло, бравурното честване на несъстоялото се минало се превръща в запазена марка на българския комунист. Бутафорията ще продължи и след 1989 г., когато носталгиците ще се опитват да си спомнят за ценности и достижения на #ПоБайтошовоВреме, които не са били верни или дори истински.

 

Казано накратко, МОЧА не може да бъде третирана като паметник на българското историческо наследство, защото: първо не отразява реални исторически събития; второ - символите, които представлява, са деструктивни и анти-български; трето - не е български, а съветски паметник и служи за поддържането на една политическа и наднационална идентичност, която дори да е съществувала някога, вече не съществува никъде. С оглед на тези прости истини е пределно ясно, че МОЧА не е монумент с историческа стойност и неговото опазване и присъствие в центъра на София или където и да било извън пределите на някой музей не е обосновано нито от културни, нито от научни доводи.

 

Единствената причина този монумент да продължаваше да съществува е политическа и е свързана със сервилното отношение на българския елит към Русия. Можем само да се надяваме, че демонтажът на МОЧА е ясен сигнал за постепенното прекратяване на тази позорна сервилност, която от над век ни носи само скръб, унижение и нищета.

 

Източник: Webcafe

 

За автора
Ас. д-р Александър Стоянов е историк, специалист по военна история и член на Българска Академия на Науките. Завършил е Лайденския университет в Нидерландия. Водил курсове и открити лекции в Нов български университет и в Софийския университет "Св. Климент Oхридски". Автор на пет публикувани книги и над 220 статии и публикации.

Още от "Мнения и анализи"

ISW: Кремъл направи поредица от изявления за териториалните си апетити в Украйна

Представители на Кремъл директно заявиха кои части на Украйна искат да заграбят за себе си, което показва неизменната цел на Русия да унищожи украинската държава и да подчини украинския народ

Прочетете повече прочетете повече

Бившият евродепутат Асим Адемов: ПП-ДБ да се извинят заради подкрепата си на проруския кандидат Румен Радев 2021 г.

Подобни думи ми се искаше да чуя в началото на днешната кръгла маса за издигане на единна кандидатура за президент на самонареклата се "демократична общност" коалиция ПП-ДБ

Прочетете повече прочетете повече

SIPRI: Глобалният ядрен арсенал ще расте, тъй като ерата на разоръжаването приключи

Демонтирането на остарелите бойни глави на САЩ и Русия след края на Студената война доведе до значителен спад на ядрените арсенали, но този ефект сега се забавя, докато разполагането на нови ядрени оръжия се ускорява, посочи институтът

Прочетете повече прочетете повече

Последни новини

Най-четени