Кирилицата и "Убийствената политика на Русия"на Балканите

Или как Москва използва стари дрязги на полуострова, за да дестабилизира региона

Д-р Александър Стоянов
Д-р Александър Стоянов Източник: НГДЕК

Александър Стоянов, Webcafe


През празничните дни българското обществено пространство беше разтърсено от нов историко-политически скандал, роден от размяната на "добросъседство" със Северна Македония. Конкретният повод е пропагандната лента "Една вяра, един народ" - руски филм, финансиран от посолството на Русия в Скопие, който възхвалява Македония като родина на славянската писменост.

 

В него България отсъства като елемент от развитието на т.нар. "славянска" писменост, за сметка на разпространението на кирилицата от Македония към Русия - две държави, които не съществуват в края на IX век, когато кирилицата е създадена.

 

Патриотичният патос изисква филмът да бъде разкостен, охулен и пратен на бунището на историята. Изисква също Русия да бъде заклеймена като враг на България. Но това са неща, които отиват повече на статус в социалните мрежи. По-ценно и важно е да разберем кои са мотивите, които се крият зад тези ходове на Москва, и каква реално е ролята на България и Македония в руската политика на Балканите.

 

В името на историческата достоверност си заслужава да обърнем внимание и на въпроса какво представлява кирилицата и как, всъщност, се е разпространила. В средата на IX век Източната Римска империя, която ние наричаме Византия, се намира в сложно положение. Нейната мощ се възражда бавно, след като арабите са завладели две трети от земите ѝ през VII век.

 

Едновременно с това Западна Европа се обединява под мантията на Франкската империя, която се превръща в твърде жизнен и активен опонент на Константинопол, както в политически, така и в културно-религиозен план.

Битката за сърцата и умовете на европейските езичници се води с всички средства и скоро за ромеите става ясно, че те са губещата страна в това противопоставяне.

 

За да наклонят везните в своя полза, византийският император Михаил III и неговият духовен съветник и цариградски патриарх - Фотий, разбират че империята трябва да си послужи с това, което съвременните политолози наричат "мека сила" - употребата на култура, наука, изкуство и дипломация за реализиране на външнополитическите приоритети.


Фотий знае и точния човек, на който да възложи новия културно-политически проект. Това е Константин Философ - гениален ученик на Фотий и негов личен приятел. Константин, който ние познаваме по-добре с монашеското му име Кирил, завършва еквивалента на гимназия на 13, университет - на 20, а на 25 вече е това, което днес бихме нарекли "доцент". Знае 8 езика и е печелил теологически спорове срещу някои от най-изтъкнатите имена на своето време.

 

Най-важното е, че Константин е "по майка славянин" - т.е. познава езика на племената, населяващи земите северно от византийските владения на Балканите. Още от 855 г., Константин и брат му Методий работят върху проект за писменост, която да послужи на славянските племена за по-лесното покръстване и приемане на християнските догми и култура.

 

Тази писменост се нарича "глаголица" и Фотий решава да я използва като инструмент за привличане на славяните, живеещи по средното течение на р. Дунав, обединени в кралство Великоморавия - стабилен византийски съюзник в борбата с България и Източното Франкско кралство. Светите братя заминават за Моравия през 862 г. и започват да разпространяват своята нова писменост, с която се заемат да запишат говореното от западните славяни наречие и да преведат на него светите писания на Християнството.

 

По пътя си и въобще през целия си живот, Кирил и Методий никога не идват в България и делото им няма абсолютно нищо общо с нея. Не така стоят нещата с техните ученици. След смъртта на Методий през 885 г. учениците му са прогонени от Моравия. На границата с България в района на днешния Белград, те са прихванати от хора на Борис I, който ги приема в Плиска и им предлага да работят за него.

 

Офертата е примамлива - да продължат делото на учителите си с пълна местна подкрепа. Само дето никой не е попитал Византия. Всъщност, Византия няма никакъв интерес България да има своя собствена писменост. Българите са приели християнството от Константинопол през 864/65 г. и са потвърдили приобщаването си към ромейското ойкумене на църковния събор в Константинопол през 870 г.

 

Гръцкият от векове е официален език в България - цялата администрация и дипломация се водят на гръцки. За Византия това положение е дюшеш. Въпрос на време е със силата на езика и религията българите да бъдат претопени културно и приобщени към византийската имперска културно-политическа идентичност.

 

В Средните векове етническият произход няма особена стойност и ромеите се надяват, че българите могат по мирен път да приемат върховенството на Византия и нейната култура и така да бъдат асимилирани. Борис има други планове. Както посочват специалистите, българският владетел буквално скрива учениците на Кирил и Методий при себе си за няколко години и им дава възможност да творят и да превеждат. В резултат от това се раждат двете основни книжовни школи в българските земи - Охридската и Преславската.

 

С времето става ясно, че глаголицата, предназначена да обслужва западните наречия на славянския език, е не достатъчно добра за навикналите на гръцки букви българи. Именно поради тази причина в Преслав, под надзора на новия владетел - Симеон (а вероятно и с негово активно участие), започва създаването на нова писменост, която е наречена "кирилица" в чест на Св. Константин-Кирил Философ, вдъхновителят на идеята за славянска писменост.

 

Ако глаголицата може да се разглежда като опит за създаване на някакъв общославянски писмен език, то кирилицата е без всякакво съмнение "българска" писменост, предназначена да обслужва конкретните нужни на езика, говорен в българската държава. В този смисъл, да наричаме кирилицата "славянска", а не българска писменост, е исторически погрешно.

 

През целия Х век, българската книжнина се развива в контекста на т. нар. Златен век. През 971 г. Византия завладява столицата Велики Преслав и пленява безценните образци на българската книжнина. Година по-рано градът е разграбен от киевския княз Святослав, който занася част от ръкописите на българите в своята столица Киев.

 

Впоследствие тези ръкописи ще бъдат нарочно преправени, като на мястото на споменатите вътре български владетели е записано името на Святослав - измама, разкрита от руските историци през XIX век.

През 988 г. Киевска Рус избира да приеме християнството от Византия. Наред със свещениците-кръстители, ромеите изпращат и българска книжнина, използвайки наготово трудът на Преславската школа, за да реализират собствените си културно-политически цели.

 

Така българската книжнина се превръща в основа на новия, руски език, който се оформя след приемане на Християнството. Налагането на този език помага за окончателното претопяване на викингския елемент в Киевска Рус. Може да се каже, че благодарение на българското книжовно наследство, варягите се превръщат в руснаци.

 

В началото на XVIII век руският император Петър I Велики, започва политика на целенасочено налагане на руското влияние на Балканите. Първите връзки са установени с черногорците ок. 1704 г., след което започва пропаганда и сред сърбите. Причините за това са няколко. От една страна, Русия се стреми да подкопае позициите на Османската империя на Балканите с ясната цел да я замени като регионален политически фактор.

 

От друга страна, в края на XVII и началото на XVIII век Австрия и Папството използват католицизма като средство за привличане на местното балканско население в борбата срещу Полумесеца. Русия с основание се бои, че разпространението на католицизма може да отнеме Балканите от сферата на влияние на Православието, като чийто единствен защитник се изживява Москва - Третият Рим.

 

Подчинена на този политически императив, руската външна политика през целия XVIII век е насочена в две посоки - използване на балканските православни като заселници за новите руски владения в Украйна, и налагане на руското културно влияние на Балканите посредством съществуващата мрежа от храмове и манастири.

 

Връхна точка на тази идея е планът на Екатерина Велика да унищожи Османската империя и да я замени на Балканите с една марионетна "Византия", която да се управлява от руския престолонаследник. Така Балканите ще се превърнат във фактически апанж на Русия и в опорна точка за разпространение на руското влияние в Средиземно море.


Тази политика се променя през XIX век в контекста на национализма. Става ясно, че местните балкански народи започват да преследват своята еманципация и независимост. В този контекст да се търси връщането на Византия изглежда безумно. На преден план излиза идеята за "една вяра, един народ" - също като филма. Неспособна директно да асимилира балканците, Русия иска да ги превърне в свои културни и политически сателити, следвайки модела, зададен от Византия през IX век.

 

Меката сила се съчетава с твърдата - войни са следвани от експанзия на културни институции, консулства и щедри дарения за църкви, манастири и книжовни дружества. Всякакви революционни организации са разглеждани като опасни терористи и врагове на руската политика. Неслучайно нито един виден български революционер не е русофил.

 

Връхната точка на руската политика в това направление е реализирана през 1878 г. На Балканите съществуват пет местни, православни държави, всички обвързани по един или друг начин с руската имперска политика. Арогантността на Александър III и липсата на такт водят до пълно фиаско.

 

Дъното е достигнато през първата половина на XХ век - загубата на Русия в Първата Световна война и последвалата Октомврийска революция превръщат СССР в явен враг на монархическите, авторитарни режими на Балканите.

Ситуацията се променя след Втората Световна война, когато Москва със силата на оръжието налага властта си над Източна Европа и превръща Балканите в плацдарм за оказване на натиск към Средиземноморието.

 

Мигът на триумф - точно 70 години след 1878 г. - отново е пропилян от арогантността на автократа - Тито е отлъчен, а Гърция е изпусната в хода на кървавата Гражданска война. След рухването на Източния Блок, Русия остава да дърпа конците в редица балкански държави. Опитът за помирение със Запада по времето на Елцин води до стратегически загуби - пълен разпад на Югославия, поемане на България към ЕС и НАТО, откъсване и на Румъния.


В този контекст, смяната на Елцин с Путин носи логична промяна във външната политика. Путин е наясно, че няма как да позволи компромис с Европа, без да застраши южния си фланг. Откъсването на Украйна от Русия е болезнен удар за Москва - вероятно най-тежкият.

 

За да се компенсира това статукво, Русия се нуждае да дестабилизира тила на Украйна и да не допусне траен мир и консолидация на евро-атлантическите интереси на Балканите. За тази цел Москва използва замразения конфликт в Приднестровието, а впоследствие непрекъснато подклажда търканията на Сърбия с нейните съседи относно съдбата на Босна и Херцеговина и на Косово.

 

Употребата на нерешени национални въпроси се използва като директно средства за натиск над Сърбия, Босна, Молдова, Албания и Косово. Същевременно, Москва финансира и подклажда раздухването на вече приключени териториални спорове като претенциите на България към Македония, Северна Добруджа и Беломорието.

 

За целта Москва използва своята армия от тролове, с която Кремъл се хвали. Успехът се корени и в слабостите на България - ниско ниво на образованост и още по-ниско ниво на информираност. Колцина ли знаят, че България официално се е отказала от всичките си претенции към всичките си съседки, за да може да стане член на НАТО и ЕС?

 

Сега незатихващият спор със Северна Македония създава нови възможности пред Русия да вбие клин в спиците на евро-атлантическата интеграция. Целта е да се създаде постоянно напрежение, което да обслужва политическите интереси на Москва и да подхранва реториката на нейните партии-симпатизанти в София и Скопие, които използват езика на омразата за да мобилизират все по-значителни членски маси сред малограмотното и обезверено население на едни от най-бедните държави в Европа.

 

В този контекст даването на пари от МВнР на Русия за подобни филми е съвсем логичен и предвидим ход, който не би следвало да изненадва никого. То е част от многокомпонентния подход, съчетаващ влияние в политическите сили, медийна пропаганда, икономически натиск (туризъм, горива) и употреба на и без това изопаченото и слабо познато минало за целите на политическата пропаганда.

 

Балканските държави с безкрайните си проблеми, липсата на перспектива и решения, просто се подлагат на тепсия. Много помага и абсурдната вече обич към Русия, натрапвана с поколения в хода на комунистическото минало - един тумор, отдавна закъснял за оперативно отстраняване.

 

Кратният отговор е - "Никъде". България няма външно- или вътрешно- политическа доктрина. Тя няма ясна образователна стратегия, ясна позиция по своето историческо минало и ясна концепция за ценностите, които трябва да защитава. Населението е поляризирано и разединено. Историческата грамотност е почти нулева. Митове, легенди и фалшиви новини раждат безумни бисери на псевдонационалистически и патриотарски полюции.

 

Сервилни и сенилни културни и политически институти създават посредствени трудове, чиято цел е да се усвоят едни пари, но да се свърши минимум работа. Вместо историята да се популяризира на говорими, световни езици, академиците ни седят заврени в прашасали кабинети, вземайки смешни пари за смешна работа.

 

Всеки опит за някаква градивна, експертна оценка и позиция бързо бива замитан от политиците, за които отстояването на националните идеали е някъде в дъното на личните приоритети - веднага след покупката на PS5 и извеждането на третата любовница на кафенце в центъра.

 

Ас. д-р Александър Стоянов е историк, специалист по военна история и член на Българска Академия на Науките. Завършил е Лайденския университет в Нидерландия. Водил курсове и открити лекции в Нов български университет и в Софийския университет "Св. Климент Oхридски". Автор на пет публикувани книги и над 220 статии и публикации.

 

Още от "Мнения и анализи"

Хампарцумян: Резултатите на Тръмп са катастрофални. Борсите са най-адекватният измерител на успеха или неуспеха на едни

Да си съберем европейските глави и да си изградим системите за индустриално производство, отбрана, финанси - всичко, което ни трябва, добавя бившият банкер

Прочетете повече прочетете повече

Хей, глупако, здравей! Таваните на българските медии са осеяни със стотици осветителни тела, но отказват да използват пр

Как ще гласуваш за комедиантите от "Възраждане", "Меч" и "Величие" бе! Как за БСП бе, тъпак! Тази столетница води стогодишна война срещу българските интереси и се гордее с това

Прочетете повече прочетете повече

Последни новини

Най-четени