Новото правителство - огромна концентрация на власт и финансов ресурс под контрола на ПП

Прави впечатление, че ПП поема всички структури, към които ще бъдат насочени парите от Плана за възстановяване и устойчивост

Асен Василев, Даниел Лорер, спряган за външен министър от РСМ  (в средата), Кирил Петков
Асен Василев, Даниел Лорер, спряган за външен министър от РСМ (в средата), Кирил Петков Източник: БГНЕС

Новото  правитество се ражда трудно на базата на много компромиси, трудно намерени баланси и раздута администрация, която трябва да угоди на партийните щения на четирите партии, които изграждат коалицията.

 

Така към момента премиерът Кирил Петков ще има рекорден брой вицепремиери - петима, двама от които ще са от "Продължаваме промяната" – Асен Василев и Калина Константинова, която ще надзирава дигитализацията на административната реформа под мотото "ефективно управление".

 

Освен това Асен Василев ще е натоварен с правата и отговорностите на "супер министър", както Петков го обяви пред "Шпигел": "Асен Василев ще стане финансов министър и вицепремиер, отговарящ за енергетика и икономика, нещо като супер министър". Василев се готви да носи много дини – освен координационното звено по еврофондовете, към МФ ще бъде прехвърлена и агенцията за одит на средствата от европейските агрофондове. Сега тази изпълнителна агенция е под шапката на земеделското министерство.


Прави впечатление, че ПП поема всички структури, към които ще бъдат насочени парите от Плана за възстановяване и устойчивост - дигитализация, електронно управление, зелена енергия, гори, храни. От Земеделието ще бъдат извадени Агенцията по горите и Агенцията по храните и пренасочени директно към министър-председателя, тъй като към тези агенции вървят огромни потоци евросредства. Кадруването през преструктуриране и разместване на агенции, ресори, шапки, не е нищо ново и се предприема от всяка власт. В случая структурните размествания са големи и целенасочени, а зад привидния баланс личи голяма концентрация на власт в финансов ресурс в ресори под контрола на Василев/Петков, с което ще се изпразнят от съдържание някои от министерствата -  на земеделието и на икономиката.


Прокарана е голяма концентрация на ресурси при друг любим на ПП ресор – иновациите. След решението за разделяне на Министерството на икономиката на две – едно, което да поеме иновациите и растежа с титуляр Даниел Лорер, и второ – с ресор икономика, което да поеме държавните предприятия, където заминистър се спряга Корнелия Нинова, стана ясно, че ведомството на Лорер се кани да управлява две оперативни програми през новия програмен период. Според проектоспоразумението към него ще мине дирекцията, която ще управлява новата европрограма за конкурентоспособност (с 1,5 млрд. евро общ бюджет с националното съфинансиране), както и Държавната агенция за научни изследвания и иновации, в момента под шапката на МС. Предвидено е агенцията да управлява новата програма за научни изследвания, иновации и дигитализация с бюджет 1 млрд. евро. Така министерството на Лорер ще командва две оперативни програми, които разчитат на финансиране от един и същ фонд на ЕС. Не е сигурно как ще погледне ЕК на подобна концентрация. Към структурата на Лорер ще минат голяма част от проектите и в програмата за икономическа трансформация по плана за възстановяване.

На фона на "дебелия портфейл" на министъра на иновациите и растежа възниква въпросът какво ще остане в другото министерство – на икономиката. Засега се знае, че ведомството ще поеме контрола над определени държавни дружества. Прегледът на сега действащия правилник на икономическото министерство показва, че за новата структура, за която се спряга Корнелия Нинова, не остава много. Вече бе обявено, че насърчаването на инвестициите и българската агенция за инвестиции ще са към Лорер. Така за Нинова остават скромни по численост дирекции като сега съществуващите "Икономическа политика", "Индустриални отношения и управление на държавното участие" и "Международна търговия". Неслучайно се появиха и критики, че вместо да се върви в посока оттегляне на държавата от реалната икономика, се случва обратното.

С голямо портфолио е и транспортното министерство, което също ще е в портфейла на "Продължаваме промяната".

 

Запазването в новото правитество на още двама души от екипа на президента Стефан Янев – в ролята на министър на отбраната, и на вътрешния министър Бойко Рашков създава усещането, че Радев фактически ще владее всички най-важни лостове на бъдещата изпълнителна власт - финансовите, силовите, службите и армията.

 

"Демократична България" обяви, че ще постави пред коалиционните партньори въпроса за смяната на шефове на специални служби. Според Атанас Атанасов "не беше удачно служебно правителство, назначено от президента, да прави предложения на своя патрон за тези промени. В смисъл, че не трябваше да бъдат назначавани като титуляри шефовете на служби".  

Усещането за феодализация на цели сектори е заради факта, че всеки министър сам ще назначава екипа си, ще бъде притъпено от последвалото решение всяка партия да има свой човек във всички министества. Отделно от това ПП ще прати свои политкомисари във всяко от тях с цел контрол във всички "чужди" министерства. Формулата "една партия носи отговорността" от ПП определиха като по-работеща от гледна точка на стиковката на екипите, но възниква риск от феодализиране на ресорите, а въпросът за контрола над силовите министерства, които са в ръцете на "Продължаваме промяната", остава висящ. И това вече се изтъква не само от опозицията, но и от ДСБ.


От ДСБ открито предупредиха при консултациите при президента Радев, че феодализирането на министерствата е проблем. Тук със сигурност баланс ще се търси по линия на разпределяне на отговорностите в парламента, където ще има разминаване в ресорите на отделните партии. От ПП явно се надяват да избегнат парцелирането чрез запазването на 18 експертни съвета във всички области на политиките, които ще заседават поне веднъж месечно. Но това на свой ред е тромаво и ще размие отговорността, като дублира работата на парламентарните комисии.

Формулата на властта ще е 10:4:4:3, което значава, че България ще има 21 министерства - рекорден брой за последните десетилетия. Две от структурите са нови и тепърва ще се окомплектоват – министерство на иновациите и растежа, което ще поеме част от настоящите дейности на министерство икономиката, и министерство на електронното управление.

На ниво вицепремиери има ключова разлика спрямо политическите традиции до момента - липсва вицепремиер за еврофондовете. Нещо повече – предвидено е функциите на Министерския съвет по координиране на работата по еврофондовете изцяло да отпаднат. За целта съществуващата в момента дирекция "Национално координационно звено" ще бъде преместена във финансовото министерство. Това исторически не е нещо ново – мястото на това звено през годините е било спорно, но има опасения, че моментът изобщо не е подходящ заради голямото забавяне на Националния план за възстановяване и устойчивост, на споразумението с ЕК за новия програмен период и новите оперативни програми. Докато България може да си позволи леко забавяне при оперативните програми, нещата при Националния план за възстановяване и устойчивост, по който чакаме 12 млрд. лв. извънредно финансиране от ЕК, не стоят така. 70% от ресурса трябва да се договори до края на 2022 г., а планът още не е одобрен от ЕК.

Прегледът на проектите в Националния план за възстановяване и устойчивост показва, че много бързо ще трябва да влезе в час и новото министерство за електронно управление, за което ще отговаря "Демократична България". Министерството ще се занимава с няколко крупни проекта по този план. Тежки проекти има и в сектор "Енергетика", но повечето от тях ще се изпълняват от енергийните дружества.

 

Коалиционното споразумение няма да бъде подписано заедно от четирите лидери на партиите в коалицията. Договорът за властта ще бъде изграден на двустранни споразумения между ПП и другите три партии БСП, ИТН и ДБ.  "Досега сме разговаряли, че лидерите на "Продължаваме промяната" подписват отделно с всяка една от партиите в коалицията. Ако се стигне до общо подписване, това за нас би било по-добре. Още в началото на воденето на разговорите ние заявихме, че е хубаво да има обща лидерска среща, едновременно да седнем и да изясним спортните въпроси, а не да си препредаваме промени в споразумението. До този момент "Продължаваме промяната" не са ни поканили на такава обща среща и до този момент знаем, че ще подписваме отделно", заяви Нинова. След като четиримата не искат да седнат заедно и да положат подписите си, как ше упрявляват заедно и как ще седнат на общата правитествена маса, остава загадка.

 

Не е ясно и кой точно номинира Кирил Петкова и Асен Василев и пред кого те се отчитат, тъй като ПП не е партия, няма регистрация, а решенията й се взимат еднолично от дуото Петков/Василев.

 

Пред "Шпигел" Кирил Петков обяснява следното: "Политически, Асен и аз работим на принципа на двойния контрол - нито едно решение не се взима, без да е одобрено от другия. Това действа като форма на контрол и балансиране".  Петков е категоричен, че в неговите действия не може да се търси идеологическа украска: "Не сме нито десни, нито леви. И това е нещо добро, защото ако все още вярваш в идеологии, реално не използваш мозъка си""Оптимизмът ви изглежда заразен, но и наивен", реплекира го журналистът от германското списание.

 

Източник: Епицентър.бг

 

Още от "Мнения и анализи"

Тодор Тагарев: Почти няма вероятност руският президент да използва ядрено оръжие

Литовската евродепутатка от ЕНП Раса Юкниявичене пък казва, че сигурността на балтийските страни и източния фланг на Европейския съюз срещу руската агресия е неотделима част от общата сигурност на съюза

Прочетете повече прочетете повече

56 % от българите предпочитат в 51-вото Народно събрание да бъде съставено правителство, дори с компромиси, сочи проучва

В полза на нови избори се обявява единствено електоратът на "Възраждане" – 51%, но 35% от привържениците на партията са "за" съставяне на кабинет

Прочетете повече прочетете повече

Асем Адемов: Дали Иван Костов им е обяснил, че когато се вземеш с "проклятието на България ", "проклятието" не се промен

Когато при Борисов идваха или той отиваше при европейските лидери и те искаха съвети от него, единият от лидерите на Промяната е бил продавач на сок от моркови, другият е ковял кариерата си като международен измамник

Прочетете повече прочетете повече

Последни новини

Най-четени