Антон Тодоров, политолог
Фейсбук
Надявам се с освобождаването на Александър Морфов от Народния театър да се приключи поредицата от негови изстъпления, довели до еднозначното им осъждане от онези от нас, които продължаваме да стъпваме върху морални поведенчески принципи и здрав смисъл. И които пазим достойнството си от детски години - нали така призоваваше Пушкин.
Културата е онова, което остава след като се забрави наученото в клас. В този смисъл си имаме работа с малокултурен индивид, колкото и парадоксално да изглежда това на пръв поглед. Та нали "умнокрасивитетът" го величае, че е началото на всички начала. А той се оказа обикновен постановчик в "официалния" театър на Путин, използван за пропаганда на режима в Кремъл.
Да, да, това е самата тъжна истина, кой знае защо удобно забравена от феновете му (апропо, малобройни, което дава основание за оптимизъм). На 24 февруари т.г., точно в деня, когато се навърши 1 г. от началото на варварската война на Русия срещу Украйна, в Москва, в театър "Имени Гоголя" бе премиерата на постановката "Полет над кукувиче гнездо" на режисьора Александър Морфов. Това е бившият "Гогол център", разформирован по заповед на Путин заради режисьора Кирил Серебников - ярък руски дисидент и противник на режима.
Представлението на Морфов е в актуалния афиш на театъра като премиера. Преди това този спектакъл се играе на сцената на театър "Ленком". Важно е да се знае, че театър "Ленком", известен преди като Московския театър на Ленинския комсомол и е официалното име на това, което някога е било известно като Московския държавен театър. По-късно е кръстен на Комсомола, комунистическа младежка организация, създадена по времето на диктатора Ленин. Как може да се подкрепя подобен човек - ей, бога ми, идея нямам?!
Забележете двойният стандарт, който част от медиите и журналистите в тях проявиха. Случаят с дискриминацията на Евгени Будинов, набързо беше заметен под килима на небудната им съвест, останаха с широко затворени очи за този абсурден за 21 век възврат към модели и поведение, страшно напомнящо за комунистическите чистки и репресии срещу творци преди няколко десетилетия.
Реакцията на ГЕРБ в защита на актьора бе най-естественото нещо, което можеше да се направи. Защото изстъплението на Морфов носи всички белези на политическа дискриминация - и това продължава масово да се пропуска от част от журналистическата гилдия. Защо ли? Много е просто - защото става дума за човек, свързан по някакъв начин с ГЕРБ. Свикнаха, че на ГЕРБ, ако му удариш шамар, то веднага ще получиш другата буза за още. Това трябва да се прекрати - бързо, незабавно, окончателно.
Нека допълня, че освен Будинов има и други отстранени от представления на Морфов - Стефан Къшев, Деян Ангелов, както стана ясно от разговора му с директора Василев.
Абсурдният в своята празнота и липса на морално обосноваване "протест" в подкрепа на Морфов беше основно от хора, които са неговите роднини, както и дузина други, пак от щатните "умнокрасивитетни" протестъри. Това доказва колко измислена е каузата за защитата на Морфов. Защо други актьори не се възправиха в негова подкрепа е въпрос, който тегне със страшна сила.
Опитват се да му създадат ореола на "уволнен" от театъра. Истината е, че не го махат от театъра изобщо, остават му представленията "Хъшове" и "Животът е прекрасен". И тук не мога да не поставя друг въпрос - защо от 6 месеца "главният режисьор" не е направил ново представление? Винаги са му отворени вратите да постави ново представление, но такова липсва.
А и тази абсурдна длъжност "главен режисьор"! Просъветски апендикс, сякаш да ни покаже, че всичко тук ще се нормализира мнооого бавно и с тегоба, разтегнато в десетилетията. "Главен режисьор" не съществува по нормалния свят, това е съветска, руска отживелица, която обаче е особено привлекателна за този, който я упражнява - той решава кой да се кани и кой да не се кани в съответния театър, а и заплатата като главен режисьор си я бива.