"Продължаваме промяната" с най-много похарчени средства на изборите през ноември м.г. - 1 860 970 лв., следвана от "Демократична България"

Общо 7,3 млн. лв. са похарчили участниците в последните парламентарни избори

Машинно гласуване
Машинно гласуване Източник: Zonanews

На последните парламентарни избори от 14 ноември миналата година политическите формации са платили 7,3 млн. лв. разходи. Това показват данни на Института за развитие на публичната среда.

На третия за 2021 г. вот участие са взели общо 20 партии и 7 коалиции. Приходите, които са отчели в кампанията, са в размер на 7 904 218 лв. Голяма част от приходите на участниците са формирани от държавната субсидия и помощта под формата на държавни пакети.

 

Разходите на партиите и коалициите

Съгласно отчетите за кампаниите разходите на участниците възлизат общо на 7 324 079 лв. Тази сума е сходна със средствата в кампанията от изборите през юли – 7 434 468 лв. Традиционно парите, заделени за медийни услуги, са най-голямото перо. Почти 70% от всички разходи са за реклама в медиите – 4 982 103 лв. В тази сума са включени и държавните средства от медийни пакети – 715 159 лв.

 

Разходи на участниците в кампанията за парламентарните избори ноември 2021 г.
Разходи на участниците в кампанията за парламентарните избори ноември 2021 г. Източник: ИРПС

Очевидно и за тези избори партиите продължават да разчитат на доброволен труд в кампаниите си. По-малко от 1% от всички разходи са отделени за възнаграждения. Единствените две формации, декларирали такива, са "Продължаваме Промяната" и "БСП за България" - посочили общо 47 376 лв. в категорията разходи за възнаграждения и осигуровки. "Продължаваме промяната" са формацията, отчела най-много похарчени средства - 1 860 970 лв., следвана от "Демократична България" с 1 815 566  лв. На трето място, но с три пъти по-малко разходи, са ГЕРБ-СДС с 645 293 лв.

 

Медийна реклама

И в тази кампания основните вложения са за медийно отразяване - 4 982 103 лв. В най-голяма степен те са насочени към онлайн медиите - за агитация в сайтове са похарчени 2 565 538 лв. В тази категория вероятно са отчетени и сумите, насочени към социалните мрежи. Така се запазва тенденцията партийната комуникация в онлайн пространството да е предпочитана по време на кампаниите. Средствата за интернет реклама вече значително надминават тези, отделени за частни телевизии - 1 353 592 лв.

 

Разходи за медии на участниците в парламентарните избори ноември 2021 г.
Разходи за медии на участниците в парламентарните избори ноември 2021 г. Източник: ИРПС

Най-скъпите гласове са подадени за формациите, разчитащи основно на медийни пакети, за да финансират своите кампании - Български национален съюз - НД, Бригада, Пряка демокрация и други. "Цената на глас" на тези партии достига до 36 лв.

 

Медийна цена на един глас в изборите ноември 2021 г.
Медийна цена на един глас в изборите ноември 2021 г. Източник: ИРПС

Ако стойността за получен глас е признак за ефективност на кампанията, то с висока такава могат да се похвалят от ДПС и "Има такъв народ". Двете партии са отделили съответно 39 стотинки и 76 стотинки за медийно отразяване, за да получат 1 глас. Трябва да посочим, че от партията на Слави Трифонов провеждаха медийната си кампания основно в свързаната с нея телевизия "Седем осми". 

Още от "Мнения и анализи"

Васил Тончев: Минимум 300 хил. гласоподаватели ще се отлеят от големите партии и ще отидат към по-малките

ДПС и "Възраждане" ще задържат нивото, което са имали, защото в момента са в по-добра кондиция. При ПП-ДБ ще има спад, но няма да се сринат, смята експертът

Прочетете повече прочетете повече

Социологът Димитър Ганев призова Кирил Петков: Кажи кои анализатори са ти искали по 20 000 лв. месечно!

По-рано в предаване по Телевизия Евроком бившият премиер съобщи, че са му били искани 20 хил. месечно за позитивен PR от "известни, независими политолози"

Прочетете повече прочетете повече

Последни новини

Най-четени