Проучване: Социалните мрежи изпреварват телевизията като източник на информация за младите хора у нас

Достъпът до здравеопазване и справянето с нарастващите цени трябва да бъдат основен приоритет в Европа, смятат хората на възраст 16-30 години в България

Дигитални технологии
Дигитални технологии Източник: iStock

Социалните мрежи са основният източник на информация на гражданите на ЕС на възраст между 16 и 30 години. Това сочи проучване на Евробарометър по поръчка на ЕП. Повишаването на цените и разходите за живот са повод за безпокойство за 40% от хората на възраст 16-30 години.

 

Една трета от анкетираните смятат, че ЕС трябва да съсредоточи вниманието си върху околната среда и изменението на климата през следващите пет години, а други 31% заявяват, че приоритет трябва да бъдат икономическото положение и създаването на работни места.

 

Почти три от всеки десет млади хора (29%) искат ЕС да даде приоритет на социалната закрила, благосъстоянието и достъпа до здравеопазване. Повече от един на всеки пет респонденти посочва образованието и обучението (27%), жилищното настаняване (23%) и отбраната и сигурността на ЕС (21%) като важни приоритети за ЕС. Европейската отбрана е от особено значение за младите хора в Чехия (36%), Полша (33%) и Естония (32%).

 

За младите българи основен приоритет на ЕС трябва да бъде социалната закрила, благосъстоянието и достъпа до здравеопазване (40%), следван от справянето с нарастващите цени (34%).

 

Председателят на ЕП Роберта Мецола заяви: "Да се вслушаме в исканията и тревогите на младите европейци е от жизненоважно значение за политиците, законодателите и европейската демокрация. Младите хора днес са обезпокоени от повишаването на цените, изменението на климата, сигурността и шансовете им за намиране на добра работа. Това са опасения, на които трябва да обърнем внимание при всяко решение, което вземаме, и на всеки закон, който приемаме. В противен случай рискуваме да загубим едно цяло поколение поради разочарование и обезверяване".

 

Социалните мрежи са най-големият източник на информация по политически и социални въпроси за 42% от анкетираните на възраст между 16 и 30 години, като телевизията е вторият най-популярен източник (39%). У нас съотношението е 34% за социалните мрежи срещу 27% за телевизията.

 

Предпочитанието към телевизията е особено видимо сред респондентите на възраст между 25 и 30 години. Тази възрастова група е по-вероятно да използва онлайн новинарски платформи и радио, отколкото хората на възраст между 16 и 18 години. По-младите участници в проучването (16-18 години) разчитат повече на социалните мрежи (45%), отколкото анкетираните на възраст между 25 и 30 години (39%), както и разчитат на приятелите, семейството или колегите при получаване на информация (29% в сравнение с 23% при респондените на възраст между 25 и 30 години).

 

"Информационният пейзаж бързо се променя. Тъй като повечето млади хора получават новините си предимно от социалните мрежи, политиците и платформите на социалните мрежи имат особена отговорност да се борят с нарастващата дезинформация", добави председателят на ЕП Р. Мецола.

 

Телевизията продължава да бъде водещ източник на информация за младите хора в Португалия (53%), Италия (52%), Словения (45%) и Франция (43%). Онлайн пресата и/или новинарските платформи и радиото са източници на информация за 26% от по-младите участници и 16% от по-възрастните респонденти.

 

Инстаграм е най-често използваната платформа за получаване на политически и социални новини сред младите хора (47%), следвана от ТикТок (39%). Платформата X (преди това известна като Туитър) се използва само от 21% от младите хора, показва проучването. У нас най-популярни платформи за новини са Facebook (48%) и YouTube (41%).

 

Значително мнозинство (76%) от младите хора смятат, че са били изложени на дезинформация и фалшиви новини. В девет държави от ЕС повече от половината респонденти съобщават, че са били изложени на дезинформация "често" или "много често", като най-голям дял са от Малта (59%), Унгария (58%), Гърция (57%), Люксембург (55%) и Белгия (54%). Обратно, делът на тези, които вярват, че никога не са били изложени на дезинформация и фалшиви новини, е най-висок в Румъния (19%), следвана от България (11%).

 

70% от участниците в проучването са убедени, че могат да разпознаят дезинформацията. Респондентите от Малта и Хърватия са най-уверени в способността си да разпознават дезинформацията, докато тези от Австрия, Германия и Словения се чувстват най-малко уверени. 

Още от "Мнения и анализи"

Хампарцумян: Резултатите на Тръмп са катастрофални. Борсите са най-адекватният измерител на успеха или неуспеха на едни

Да си съберем европейските глави и да си изградим системите за индустриално производство, отбрана, финанси - всичко, което ни трябва, добавя бившият банкер

Прочетете повече прочетете повече

Хей, глупако, здравей! Таваните на българските медии са осеяни със стотици осветителни тела, но отказват да използват пр

Как ще гласуваш за комедиантите от "Възраждане", "Меч" и "Величие" бе! Как за БСП бе, тъпак! Тази столетница води стогодишна война срещу българските интереси и се гордее с това

Прочетете повече прочетете повече

Последни новини

Най-четени