Валери Найденов: Експертите да кажат на президента, че един проект за конституция не е военна тайна! Не е секретен план за бойни действия

На едно еднолично назначено служебно правителство, десет пъти повече му трябва действащ парламент и контрол

Валери Найденов
Валери Найденов Източник: ТВ "Европа"

Валери Найденов, "24 часа"

 

Щом влезе на “Дондуков” 2, Румен Радев събра отбор от юристи, които се заеха с проект за нова конституция. През лятото на 2020 г. той бе готов и зачака да му дойде времето. Същата есен г-н Радев обяви, че ще го внесе в парламента веднага щом Б. Б. си хвърли оставката. Мина година, тръгна втора, смениха се 4 парламента, Б. Б. вече 8 месеца си гледа внучетата, но проектът така и събира паяжина в чекмеджето.

 

И както си лежи, скоропостижно остарява. Остарява, тъй като 2021 година извади на показ най-големия дефект на старата конституция, на който досега никой не обръщаше внимание. Оказа се, че демокрацията ни е като къща без важен темел и при следващото земетресение може да рухне. И ако нещо ще се ремонтира, трябва да се започне от този дефект.

 

Но за най-неотложния ремонт - по-долу, първо да се върнем на президентския проект. Като изключим авторите, никой не го е виждал. Ако са истински експерти, би трябвало да кажат на генерала, че един проект за конституция не е военна тайна! Не е секретен план за бойни действия! Основен принцип в една истинска демокрация е, че всяко предложение за конституционна промяна се дискутира от възможно най-широк кръг хора във възможно най-ранен етап.

 

Проектът се обсъжда, преди да е готов. Това изчиства грешките, попълва пропуските и най-вече улеснява приемането. И обратното – тайното писане на нови конституции е характерно за диктатурите от Третия свят. Те се вадят из засада, в условията на извънредно положение, и винаги изострят проблемите на режима.

 

Така че не е зле президентът да махне грифа "строго секретно" от своя конституционен проект, за да видим какво има в него и дали не е пропуснато нещо неотложно. Засега можем само да гадаем какво се крие вътре. В един момент г-н Радев каза, че би трябвало всеки гражданин да може да сезира Конституционния съд. Лично аз одобрявам, но какво мислят членовете на КС по въпроса? А останалите видни юристи?

 

Не е зле да се чуе. Предполага се, че президентът ще поиска да се увеличат пълномощията му. Лично аз съм съгласен, че той трябва да има по-силно вето върху законите. Но дали секретният проект не отнема половината от властта на премиера? Или цялата? Ако е така, без военен преврат едва ли ще го прокара през парламента. Такива промени в държавното устройство изискват Велико народно събрание.

 

Това значи, че този парламент ще се саморазпусне, после избори за ВНС, а после пак разпускане и пак нови избори, и всичко това вероятно в рамките на 1 година. Едва ли депутатите ще се навият. Сегашното правителствено мнозинство в парламента разполага със 134-ма депутати, което е далеч от 160, т. е. от конституционните две трети. Но и то бе съшито с бели конци.

 

Приемам, че 67-те депутати от ПП са готови на саможертва пред президентския олтар. А какво да кажем за 25–имата депутати от ИТН? Да приемем, че не са проект на ДПС. Тогава би трябвало да се водят от интересите на собствената си партия, а тя е застрашена повече да не види парламент. Махаме ги, остават 109. А депутатите на ДБ? Няма начин да дадат сериозна изпълнителна власт на Радев. Махаме още 16…

 

А 26-имата депутати от БСП? Те вързани ли са в кърпа? Готови ли са за нови изпитания? Така че, ако уважаемият г-н президент чака гарантирано конституционно мнозинство, за да извади на показ своята конституция - язък за проекта! Така и ще си лежи в президентската каса вовеки веков. За 31 години сме се нагледали на какви ли не идеи за конституционни промени - от смислени до съвсем щури. Но както казах по-горе, 2021 г. извади нов и неотложен приоритет.

 

Тази година видяхме, че в действащата конституция е заложена бомба, която може да срине и без това паянтовата ни демокрация. Цели 7 месеца демокрацията в България бе отменена, тъй като през това време нямахме нито избрано правителство, нито парламент. А много от решенията и действията на служебното правителство бяха спорни. Сериозни юристи твърдят, че те надхвърлиха ограничените пълномощия на този временен режим, че дори нарушиха грубо конституцията.

 

Аз лично приемам, че обвиненията са безпочвени. Затова пък бяха отложени неотложни държавни дела – новият бюджет, планът за възстановяване, редица спешни закони. Колко време може да си позволим да ги отлагаме? Вероятно 2-3 месеца без законодател не е кой знае какъв проблем, но 7 месеца вече е катастрофа. И най-лошото е, че при дадени условия и този срок може да се удължава и пак да се удължава, и така до края на света.

 

Ако ГЕРБ бе спечелил изборите през ноември, както вещаеха социолозите до 12 без пет, вероятно пак щяхме да правим избори през март-април 2022 г. Но тогава ПП щеше да се свие, ИТН да отпадне, а "Възраждане" да влезе в голямата тройка от партии. И айде, пак фалстарт, пак парламентът да си ходи и пак няма бюджет, няма план за възстановяване, няма европейски субсидии, пак демокрацията да подсмърча в антрето.

 

Не е ли очевидно, че тъкмо при управлението на едно служебно правителство имаме найголяма нужда от парламент? То е назначено еднолично, значи му трябва 10 пъти по-силен парламентарен контрол. Защо парламентът се разпуска тъкмо когато е най-необходим? Ето, това е най-неотложният ремонт на конституцията. Една малка промяна, която просто продължава живота на парламента до избора на нов парламент.

 

Междувременно той ще приема неотложните закони, новите бюджети, ратификациите, ще изслушва министрите и ако се наложи – ще анулира техните необмислени постановления. Така държавата няма да спира, демокрацията няма да се прекратява. Няма да има извънредно положение – другото име на диктатурата. А дали е нужно Велико народно събрание, за да се приеме такава промяна?

 

Това е въпрос към Конституционния съд, но според моето некомпетентно мнение – едва ли. Конституцията разрешава на обикновения парламент да прави всякакви промени, които не са в пълномощията на ВНС. А пълномощията на ВНС са изброени в петте алинеи на чл. 158, девета глава. Според мен тази форсмажорна промяна не е сред тях.

 

Нито се приема нова конституция, нито се изменя територията на страната, нито се променя формата на държавното устройство и така нататък. Следователно и днешният парламент може да направи тази промяна, без да се разпуска и да свиква ВНС. Опарени от опита на 2021 г., 59-те депутати на ГЕРБ би трябвало да се присъединят към мнозинството с небивал ентусиазъм. Стават 193. А нима ДПС ще се въздържи?

 

Или "Възраждане"? Партиите би трябвало да са наясно, че при едно ново извънредно положение те са най-големите губещи. Те би трябвало да се молят на колене за тази конституционна поправка, да се борят за нея като лъвове, да я сънуват в мокрите си сънища… И все пак, жалко за онзи таен проект, който спи апокрифно в касата на президента. Нека го извади на бял свят! Нека видим в каква по-добра държава можем да заживеем!

Още от "Мнения и анализи"

56 % от българите предпочитат в 51-вото Народно събрание да бъде съставено правителство, дори с компромиси, сочи проучва

В полза на нови избори се обявява единствено електоратът на "Възраждане" – 51%, но 35% от привържениците на партията са "за" съставяне на кабинет

Прочетете повече прочетете повече

Асем Адемов: Дали Иван Костов им е обяснил, че когато се вземеш с "проклятието на България ", "проклятието" не се промен

Когато при Борисов идваха или той отиваше при европейските лидери и те искаха съвети от него, единият от лидерите на Промяната е бил продавач на сок от моркови, другият е ковял кариерата си като международен измамник

Прочетете повече прочетете повече

ISW: Путин се стреми Тръмп да приеме руските условия в двустранните отношения

Русия би приела каквото и да е възстановяване на отношенията между САЩ и Русия само ако САЩ се откажат от санкциите и ограниченията срещу Русия и спрат да подкрепят Украйна

Прочетете повече прочетете повече

Последни новини

Най-четени