Откриха огромно находище на вода на планетата Марс

Площта под която има вода в каньона е с размерите на Холандия

Марс
Марс Източник: Zonanews
Европейската космическа агенция откри огромно находище от вода на дъното на Валис Маринер (Valles Marineris) - най-големият и дълбок каньон в Слънчевата система. Формацията е десет пъти по-дълга и пет пъти по-дълбока от Гранд Каньон. Орбиталния апарат TGO картографира районът на Валис Маринер, проучвайки какво има 1 метър под повърхността му. Любопитен факт е, че каньонът често е обвит в мъгли, пише dir.bg.

"С TGO можем наистина да разберем какво се случва под повърхността на Марс", споделя Игор Митрофанов, изследовател от Руската академия на науките и водещ автор на изследването.

"Сондата  разкрива област с необичайно голямо количество водород в колосалната система на каньона Валис Маринер: ако приемем, че водородът, който виждаме, е свързан с водни молекули, до 40 процента от близкоповърхностния материал в този регион изглежда е вода", добавя руския учен.

Според учените водните резерви в марсианския каньон са много подобни на вечна замръзналост на Земята, където водният лед се задържа под суха почва поради постоянните ниски температури. Площта, под която има вода в каньона е с размерите на Холандия. Все още има вероятност голяма част от водните отлагания да са уловени в минерали, но има причина за оптимизъм.

"Като цяло смятаме, че тази вода по-вероятно съществува под формата на лед", аргументира се Малахов. За това свидетелстват и откриваните "напоявания" с вода на почвата по склоновете на каньона през летните месеци.

"Това откритие е невероятна първа стъпка, но имаме нужда от повече наблюдения, за да разберем със сигурност с каква форма на вода имаме работа", каза в изявлението Хокан Сведхем от ESA, който преди е бил в екипа на TGO, призовавайки за намирането на "голям, не твърде дълбок, лесно използваем резервоар с вода в този регион на Марс".

Знае се, че в миналото на Марс е имало поне два океана. Много е вероятно съществени количества от тази вода да са съхранени в полюсите и под повърхността на Червената планета.