Близо 80 процента от магистрите се реализират успешно в професии, изискващи висше образование

Нараства доходът на завършилите университет в България, все повече започват работа непосредствено след като се дипломират

Студенти
Студенти Източник: Depositphotos

Колкото по-висока е степента на образование, толкова по-успешна е реализацията на пазара на труда. Това е един от изводите, който открои министърът на образованието и науката проф. Галин Цоков при представянето на новата Рейтингова система на висшите училища в България.

 

В 14-то издание за пръв път се публикуват данни за реализацията на завършилите по различните образователно-квалификационни степени. Това дава допълнителни възможности за ориентиране на кандидат-студентите, включително и на тези, кандидатстващи в магистърски програми след вече завършена степен на висше образование, каза министър Галин Цоков. 

 

Проф. Галин Цоков
Проф. Галин Цоков Източник: Пресцентър на МОН

Данните показват, че над 85 % от завършилите магистърски програми след средно образование работят на позиции за висшисти. При завършилите магистърски програми след придобита степен на висше образование процентът на реализация на позиции за висшисти е над 70.  


Като цяло Рейтинговата система отчита подобряване на качеството на работните места и доходите на висшистите -  колкото по-висока е образователната степен, толкова по-висока е позицията, на която започват работа завършилите. 


От настоящата година на платформата на Рейтинговата система се публикува и електронна версия на Националната карта на висшето образование, съобщи още министър Галин Цоков. По думите му това ще улесни, както висшите училища, така и работата на Националната агенция по оценяване и акредитация. 


Проф. Цоков отчете и още няколко положителни тенденции, които се запазват и тази година. Безработицата при висшистите през предходните 5 години, се задържа на равнище от малко над 2%, като за магистърските програми след средно образование това равнище е едва около 1%. 


Делът на наетите, които през първите 5 години след дипломирането си работят на позиция, за която се изисква висше образование, нараства до 61% от 59% през миналата година и при 46% през 2014 г. Средният облагаем доход на висшистите също нараства, достигайки до 2523 лева от 2200 лева през миналата година и едва 980 лева през 2015 година.


Най-висок среден облагаем доход получават завършилите "Военно дело" и "Информатика и компютърни науки" (над 4500 лв.), следвани от тези, които са завършили "Математика", "Металургия", "Комуникационна и компютърна техника", "Национална сигурност", "Проучване, добив и обработка на полезни изкопаеми", "Енергетика", "Обществено здраве" и "Електротехника, електроника и автоматика" (между 3000 и 4000 лв.). 


Тази година се наблюдава леко увеличение на общия брой на студентите - от 180 000 на 182 759. Трите професионални направления с много студенти са г. "Икономика" с 25 383, "Педагогика" (16 448) и "Медицина" (13 265). Най-малко студенти се обучават в направление "Теория на изкуствата" – 54. 


В рамките на последното десетилетие делът на чуждестранните студенти в България се удвоява – от около 4% през 2013 г. до близо 9% от действащите студенти през 2024 г. Делът на чуждестранните студенти е най-голям в направленията "Медицина" (58% от действащите студенти), "Стоматология" (47%) и "Ветеринарна медицина" (31%). В още 4 професионални направления чуждестранните студенти надхвърлят 10% от броя на действащите студенти. Това са "Фармация" (14%), "Транспорт, корабоплаване и авиация" (13%), "Музикално и танцово изкуство" (12%) и "Туризъм" (11%).


В страната има 103 съвместни програми, предлагани от български висши училища в партньорство с чуждестранни образователни институции. В подобни програми през 2024 година са се обучавали 2,8% от действащите студенти. Новост в рейтинговата система е включването на индикатори, измерващи дела на студентите първо поколение, които показват, че близо 37% от студентите са от семейства със средно образование.  


Рейтинговата система сравнява 51 акредитирани висши училища, предлагащи обучение в България в рамките на 52 професионални направления на основата на десетки показатели, измерващи различни аспекти на учебния процес, научната дейност, учебната среда, социалните условия, достъпността на образованието, престижа и регионалната значимост на висшите училища, както и реализацията на завършилите на пазара на труда.  

 

Целта е да се подпомагат кандидат-студентите в усилията им да направят информиран избор и да се ориентират в многообразието от възможности за обучение, които се предлагат от висшите училища в България.  
Рейтинговата система е достъпна в интернет на адрес: https://rsvu.mon.bg

Още от "Образование и религия"

Изследовател, класиран в топ 2 % учени на света от Станфорд, се присъединява към INSAIT

Д-р Джинджин Гу е само на 29 г. и вече е постигнал впечатляващи резултати в своята кариера. Неговите разработки имат повече от 10 000 цитирания, а той е постигнал многократни победи в редица престижни състезания на водещата конференция в областта на изкуствения интелект

Прочетете повече прочетете повече

Просветният министър настоява кметовете да не могат еднолично да обявяват неучебни дни

Позицията му бе публикувана, след като градоначалникът на София Васил Терзиев обяви 14 май за неучебен ден заради обявените протести на работещите в транспортния сектор

Прочетете повече прочетете повече

Българската делегация пристигна в Света гора за интронизацията на новия игумен на Зографския манастир

Министрите се поклониха в съборния храм, запознаха се с историята и духовните традиции на манастира и отдадоха почит на гроба на покойния архимандрит Амвросий

Прочетете повече прочетете повече

Последни новини

Най-четени