Демокрацията спечели много на нула срещу комунизма и в областта на образованието

В ромската общност върви процес на модернизация и основният двигател за това е безспорно образованието. Това сочи анализът на министъра на образованието и науката Красимир Вълчев, който участва днес в онлайн конференция и коментира данните на "Тръст за социална алтернатива"

Красимир Вълчев
Красимир Вълчев Източник: МС

 


Нека погледнем какви са документалните факти, онези факти, които се съдържат в поверителните документи, запазени в архивните масиви на висшите комунистически институции по онова време. Започваме с доклад на някогашния председател на Комитета за държавен и народен контрол Георги Георгиев, един от най-информираните хора в някогашната антинародна След този документ мисля, че ще е невъзможно вече да излезе някой от носталгиците по онова време и да започне да спряга обичайните опорки. Или ако го направи, би трябвало да бъде подложен на такива подигравки и остракизъм, че свят да му се завие. република.

Докладът на Георги Георгиев, председател на Комитета за държавен и народен контрол
Докладът на Георги Георгиев, председател на Комитета за държавен и народен контрол
Източник: Zonanews

Ето какво пише в този доклад, данните от които са се знаели от половин дузина най-висши болшевишки номенклатурчици:
"Постъпващите на работа млади хора с незавършено основно и средно образование са близо 40 на сто от контингента на трудовите ресурси на възраст до 29 години".
Това е потресаваща информация, която не оставя камък върху камък от отровните и лъжливи опорни точки на прокомунистическите носталгици. Забележете - това е обобщаваща информация, тя не отразява някакви маргинални общности, а отразява общото положение в българското образование към есента на 1989 г.

Докладът на Георги Георгиев, председател на Комитета за държавен и народен контрол (2)
Докладът на Георги Георгиев, председател на Комитета за държавен и народен контрол 
Източник: Zonanews

Вижте какво още пише в този доклад:
"Намалява абсолютният брой на учащите се от 7 до 17 навършени години, т.е. снижават се потенциалните възможности за квалифициран трудов резерв". 
Какъв е изводът ли? Изводът не е един, а са поне три. Първо, това, което се твърди за степента на образованост и за уж задължителното средно образование, се оказва пълна измислица, фейк.  Второ, това крайно проблемно наследство се  е прехвърлило от комунистическа България, в нова, демократична България. Както се случи с престъпността, така е и тук - първите 5-6 години, че и повече крайно лошите резултати в образованието и борбата с престъпността бяха пряк, директен резултат от комунистическото наследство. Документите налагат този извод, не аз! И трето, когато демокрацията си стъпи на краката и започна да проявява истинските си възможности, това неизбежно се прояви и като рязко подобрени резултати в сферата на образованието през последните 5-6 години. 

А сега нека прочетем втори документ, който е бил с поверителен характер и да видим какво ни съобщава той. Четем "Информация относно резултатите от техническата, икономическата и пазарната оценка за равнището на българските стоки".
Информация за българското образование в средата на 80-те - 53на сто са с незавършено основно и по-ниско образование
Информация за българското образование в средата на 80-те - 53 на сто са с незавършено основно и по-ниско образование
Източник: Zonanews
Този информационен документ има за основна цел да покаже причините за лошото качество на произвежданите в комунистическа България стоки и оттук невъзмжността да бъдат продавани на външни пазари. Какво се идентифицира като една от основните причини за този нерадостен резултат? Написано е максимално директно:
Към изброените фактори, обуславящи ниското равнище на качеството на промишлената продукция, би трябвало да се прибавят и следните:
Първо. Подготовката на кадрите в производството е незадоволителна.
Средното образователно ниво у нас се задържа на много ниско равнище. В края на 1985 г. от общо заети в страната 4 112 015 души, 2 176 675 (53 на сто) са с основно и по-ниско образование".
Информация за българското образование в средата на 80-те - 53на сто са с незавършено основно и по-ниско образование (2)
Информация за българското образование в средата на 80-те - 53 на сто са с незавършено основно и по-ниско образование
Източник: Zonanews

След този документ мисля, че ще е невъзможно вече да излезе някой от носталгиците по онова време и да започне да спряга обичайните опорки. Или ако го направи, би трябвало да бъде подложен на такива подигравки и остракизъм, че свят да му се завие. Министър Красимир Вълчев днес е говорил специално и за образователното равнище на ромите и приобщеността на ромските деца в училище.

Ето какви са данните - за 3 години министерството е успяло да разшири с 2,5% обхвата на тези деца в системата. За 14-годишните процентът на приобщените ученици е увеличен от 92 на 95%. А от 92,6% на 94% е увеличен обхватът на 15-годишните, при 17-годишните обхватът е 88%. Министър Вълчев съобщо още няколко числа, които е добре да бъдат сравнявани с данните за комунистическия режим и нивото на незавършили основно и средно образование. Според данните с основно образование вече са 43,2 вместо 36,2% от ромите, а нарастването на тези с диплома за средно е до 22,7% спрямо 13,5% през 2011 г. 


Сравнявайте
! Ромите вече не се задоволяват с основно, гонят средно образование. Това показват резултатите от национално представително проучване на "Глобал Метрикс" за образованието и реализацията им през последните близо 10 години, възложено от фондация "Тръст за социална алтернатива". В изследваните 140 населени места на въпроса "Кое образователно ниво намирате за задоволително?" едва 5,2% са посочили основно за момчета и 10,6% за момичета. През 2011 г. тези проценти са били над два пъти по-високи - съответно 18,9 и 23,2. Към средно образование вече се стремят 66% за момчетата и 61% за момичетата. С над 10 на сто повече младежи от общността декларират желание да завършат висше - от 17,5% на 28,3% е повишен делът при момчетата, които се виждат в университет, а при момичетата ръстът е от 16,6% на 27,5%.
Днес всеки трети български гражданин на възраст 30-34 г. е с висше образование! Това неизбежно се отразява на ромската общност, както и на нейните образователни приоритети. Отразява се и на качеството на произвежданата в България продукция - 1/3 от износа ни на силно конкурентни пазари е от изделия на машиностроителната, електротехническата и електронната промишленост. Получаваме над 4 млрд. лева годишно от този експорт, без стотинка дотация. 
Сравнявайте!

А ето какво показват документите за приобщеността към образованието на ромите в един произволно избран окръг през 80-те години на миналия век - Пловдивски окръг. Четете документите, сравнявайте с днешните данни и не позволявайте никога повече отровният хор на прокомунистическите лъжци да замърсява публичното пространство с лъжите и манипулациите си. 

Информации и справки за обхвата и обучението на децата от български цигани за 1086-1987 г. в Пловдивски окръг-2
Информации и справки за обхвата и обучението на децата от български цигани за 1086-1987 г. в Пловдивски окръг
Източник: Zonanews

Информации и справки за обхвата и обучението на децата от български цигани за 1086-1987 г. в Пловдивски окръг (2)-2
Информации и справки за обхвата и обучението на децата от български цигани за 1086-1987 г. в Пловдивски окръг (3)-2
Информации и справки за обхвата и обучението на децата от български цигани за 1086-1987 г. в Пловдивски окръг (4)-2
Информации и справки за обхвата и обучението на децата от български цигани за 1086-1987 г. в Пловдивски окръг (5)-2
Източник: Zonanews





 

Още от "Образование и религия"

Почина проф. д-р Петър Ангелов - дългогодишен преподавател в Историческия факултет на Софийския университет

Той е преподавал дисциплините "Средновековна българска история", "История на България (VIІ–XIV в.)", "Българската средновековна дипломация", "България и българите в представите на византийците (VII–XIV в.)"

Прочетете повече прочетете повече

В София ще се проведе IV Национална училищна конференция "Споделени педагогически практики в преподаването на природни н

През годините форумът се утвърди като платформа за обмен на добри практики и иновативни подходи в преподаването на природни науки

Прочетете повече прочетете повече

Последни новини

Най-четени