Какво наистина показва PISA (Програмата за международно оценяване на учениците) за България и Европа?

Спадът на българските резултати повтаря спада на всички страни

Програмата за международно оценяване на учениците (Programme for International Student Assessment, PISA)
Програмата за международно оценяване на учениците (Programme for International Student Assessment, PISA) Източник: Unsplash

Пак е онова време от годината, в което получаваме дежурния шамар от PISA. За тези резултати ще прочетете много неща, но не и това, което ще напиша. Спадът на българските резултати повтаря спада на всички страни (усреднен).

 

1. Как се движи България? Справка – таблица 1. В оранжево е движението на средния резултат на страните участнички, в синьо – на България.

Това, което забелязваме е, че когато средният резултат скача, скача и българският. Когато пада, пада и българският. Странно, нали? Всъщност никак, просто ни казва че има и друг фактор освен подготовката на учениците (т.е. спецификата на въпросите, например);

 

Резултати на България в изследването PISA за четене, математика, наука от 2000 до 2023 г.
Резултати на България в изследването PISA за четене, математика, наука от 2000 до 2023 г. Източник: PISA



2. Както обикновено, ни е сме последни в Европа, най-общо, което тясно корелира с националното ни IQ, което и то е там. Зад нас обаче са други три балкански гранда – Албания, Република Северна Македония и Черна гора, а малко пред нас – Сърбия, Гърция и Румъния. Мистериозно, резултатите от PISA някак следват географията;

 

3. Спадът на резултатите в Западна Европа обаче е по-зрелищен. Западноевропейските страни губят по 20-30 точки спрямо 2018-та, повече от нас. Таблица 2 ни показва, че всички се сриват, но Германия и Нидерландия цепят здрача с по 20-30 точки спад спрямо 2018-та;

 

Резултати на страните от изследването PISA през 2018 и 2022 г.
Резултати на страните от изследването PISA през 2018 и 2022 г. Източник: PISA

4. Тъкмо да решим обаче, че западноевропейците са оглупели и попадаме на следващата таблица 3.

Там учениците са разбити според имигрантския си статус; изведнъж се оказва, че учениците не-имигранти в Нидерландия и Австрия все така водят евроколоната с 550-508 точки, там е и Германия и Белгия и всъщност резултатите на западноевропейските ученици не са мръднали съществено с години, те си стоят в рамките на 500-524 (Швейцария) за местните ученици и 400-440 за вносните, т.е. за децата на мигрантите първа и втора генерация.

 

Разбивка на резултатите на дадените страни с включен имигрантски произход
Разбивка на резултатите на дадените страни с включен имигрантски произход Източник: PISA

Още малко разглеждане на таблицата и се уверяваме, че спадът в Западна Европа е фикция и е функция на бройката мигранти в образователната система, която в Германия (само първа и втора генерация) надхвърля 25% и по-слабото ѝ представяне, надлежно отбелязано в справочника на PISA, обяснява изцяло спада на германските резултати (делът на учениците мигранти расте).

 

Тук в България обаче не можем да се оправдаем с това – имигрантите ни са под 1%. Нещо друго е. Следващите таблици дават частично обяснение какво е всъщност.

1. България е на 3-то място в света по разлики от ученик до ученик вътре в класовете. Учениците на България нямат разлика от училище до училище, а от ученик до ученик вътре във всяко училище, където има рязко оформени две групи – добри ученици (във всеки клас) и лоши ученици (пак във всеки клас) с твърде малко по средата, все едно всеки клас е разделен на две с голяма разлика между двете групи – кажи-речи, най-голямата в света.

Това има всевъзможни обяснения – от нежеланието на учителите да работят с по-слабите ученици до присъствието на ромската популация, за която традиционно доброто образование не е топ ценност; според мен обаче причината не е в ромските ученици, както ще видим след малко;

 

2. България е измежду малкото страни в света, където момичетата се преставят занчително по-добре от момчетата (от порядъка на 10-20 пункта).
Ние сме измежду рекордьорите в това отношение, заедно с Албания (първенци), Македония, Черна гора и въобще балканците. Съперници са ни латиноамериканците – навсякъде другаде, момчетата се представят по-добре от момичетата в математиката, а момичетата – по-добре в четенето и вербалистиката. Балканските момчета губят 10-20 точки поради липсата на дисциплина и фокус спрямо останалите. дали е културата на мачизма, дали нещо друго, но има разлики от порядъка на 30-60 точки в представянето (в полза на балканските момичета) които отсътват в останалите страни и обясняват съществена част от разликите с останалата част на света. Тъжно. А може и мъжете да сме по-прости от жените на Балканите. Или с други думи, това делене на добри/лоши ученици в таблиците за бг да е делене на момичета/момчета, а не нещо друго.

 

3. И последно – за отличниците на България.
Само 4% от българчетата са отговорили на нива 5 и 6, което в бройка означава около 1500 ученика в България. (за сравнение, в Китай процентът е от порядъка на 15% или на 1500 българчета на добро ниво се падат 200 милиона китайчета на същото или по-високо. Но да оставим Китай на мира. Да се фокусираме на бъдещата българска интелигенция – резултатите на горницата, на горните топ 20% по икономически статус и успех в България е около 475 точки, колкото е резултатът на най-долните 20% в Естония и Япония.

 

Тоест, ако цветът на българската нация, горните 20%, които тук са на върха, утре мигрират в Естония, Швейцария или на някои други места, те ще се озоват в ролята на най-долни 20% там – 80% от естончета, швейцарчета, япончета и т.н. ще бъдат над нивото на горните 20% от българчетата, и, респективно, ще им връчат метлите и парцалите. Те няма да имат ниво за да конкурират друга страта освен най-долната.

И забележете, тук говоря за българската горница – бъдещите лекари, юристи, учени и т.н, на България (дори, извинете, не вкарвам учителите) – та, тази горница, всъщност, ако нямаше собствена национална държава, щеше да бъде долница и то най-долната долница, долните 20%. А за останалите 80% от българчетата – ами, там въобще не ми се говори. Както и да е.

 

Средно представяне по математика по международни квинтили на социално-икономическия статус
Средно представяне по математика по международни квинтили на социално-икономическия статус Източник: PISA

Позитивна нота:
1. Въпреки писъците, България се представя в рамките на каквото се е представяла винаги, от година до година разликите са минимални.

2. Почти всички евро и западни че и далекоизточни страни бележат спад спрямо 2018-та, като българският не е най-големият, отстъпва на германци и холандци, но те и не-емигрантските страни бележат спад. Това са пост-карантинни, пост-ковидни резултати, вероятно роля играе и колективното обезумяване по зелени идеи и леви лъжи, които афектират умението на децата да мислят. Не може да преподаваш лъжи вместо истини и "да научиш децата да мислят" – всъщност ги учиш да ползват погрешни мисловни модели, които им втълпяваш и после се чудиш защо в Западна Европа има универсален спад в резултатите.

 

Малък, голям – всъщност го има навсякъде
Вероятно е комбинация от срив в дисциплината покрай новите норми, формулирането на погрешни мисловни модели покрай втълпяването на новите идеологии, нарастване на броя на децата, на които преподаваният език се явява чужд, втори (т.е. имиграцията) и домашното обучение покрай ковида. На Балканите – капитулацията на балканските момчета в образованието, където ценностната система поставя най-отгоре други ценности, очевидно, като най-ярки примери се явяват, тъжно, България и Албания.

 

Разбира се, това, че дори горницата (горните 20% от българските ученици) попада в абсолютната долница на Естония или Швейцария, при най-долните 20% там, е едно напомняне, че малко скромност (а дано, ама надали) на елитите ни по отношение на мястото им в света би била от ползва.

Както и че единствената причина горните 20% в България да са, ами, горни 20% е в националната държава, която им дава възможност да се реализират в горница – ако не беше тя, обратно при орачите и копачите на Паисий, защото горницата няма компетентност да се състезава за добрите места в стълбицата на обществата, тя би била долница, ако преживяваше в някаква наднационална макродържава, каквато ще бъде Европейският съюз. О, чакай…

 

Светослав Стамов, сайт "Война и мир"
Авторът е магистър по Антропология в университета Дюк, Северна Каролина. В периода 2004-2006 г. работи в УНС (UNC, University of of North Carolina at Chapel Hill) като координатор на научни изследвания. През 2009-2010 г. е преподавател по историческа антропология в бакалавърската програма на Duke University. През 2015 г. е координатор на научни публикации и литература в Pearson Education Canada. В момента е проектен консултант на Harvard Medical School, департамента по популационна генетика. 

Още от "Образование и религия"

8 учебни заведения се включиха в традиционната Панорама на образованието 2024 в Мездра

Ученици и учители от петте училища и от трите професионални гимназии представиха по атрактивен начин възможностите, които предлагат за обучение и за професионална подготовка техните училища

Прочетете повече прочетете повече

Последни новини

Най-четени