Красимир Вълчев: Не възнамерявам да предлагам отмяна на външното оценяване след 4 и 10 клас

По думите му, онлайн обучението е спасило натрупването на дефицити, забавянето в образователното развитие на децата

Министърът на образованието Красимир Вълчев
Министърът на образованието Красимир Вълчев Източник: БНТ

Не възнамерявам да предложа на това Народно събрание отмяна на Националното външно оценяване в 4. и 10. клас. Тъй като не считам, че епидемичната ситуация през юни, когато изпитите се провеждат, ще бъде по-лоша, отколкото е сега. Това заяви в "Денят започва с Георги Любенов" министърът на образованието и науката Красимир Вълчев. "Дадохме възможност 1-3 клас да се удължи с три седмици учебната година, 4-6 клас с две седмици. 313 училища избраха тази възможност. Над 300 училища ще учат през юни за сметка на декември", каза още министърът.

Той сподели, че желанието от началото на учебната година е да има максимум присъствено обучение, но осъзнава, че то не може да се реализира. "Ако върнем всички ученици, рискуваме след това всички отново да останат в къщи", допълни Вълчев.
"Януари, февруари са най-епидемичните месеци всяка година. Ние през януари имахме относителен късмет, нашите мерки дадоха ефект. Успяхме да направим така, че близо половината ученици да учат през целия месец и това е най-добрата новина", каза той. По думите му, онлайн обучението е спасило натрупването на дефицити, забавянето в образователното развитие на децата. То е по-добра алтернатива на нищото, но в никакъв случай не е пълноценна алтернатива на присъственото обучение.

Според министъра много са споровете дали училищата и учениците са основните фактори за разрастване на заразата и няма съмнение, че те допринасят. Въпросът е колко - в някои случаи повече, в други по-малко, в зависимост от възрастта на учениците, от предприетите мерки. "Доказа се тезата, че малките деца не са основните заразители. Колкото по-малки са децата, по-малко рецептори имат, по-малко репликират вируса, безсимптомните преносители по-малко заразяват. Не са проблемът децата. Проблемът е класната стая", каза още Вълчев.

1-4 клас не са учили по-малко от предходни години присъствено, а като цяло са учили повече, тъй като предходни години има една седмица екскурзии, две-три седмици грипни ваканции, ваканциите поради усложнена климатична обстановка. В момента има 5-12 клас близо 600 деца, които са избрали да останат да се обучават в къщи, обобщи министърът.

Според него, системата като цяло функционира, но проблемът е, че електронното обучение от разстояние не може да бъде компенсаторна заместваща алтернатива на присъственото обучение - намалява мотивацията за учене, ефективността на педагогическото взаимодействие не е толкова силна, и тези загуби са толкова по-големи, колкото са в по-ниска възраст децата.

 

 

"Настроенията се менят, преди два месеца на цялата общественост мненията бяха 50 на 50. Сега категорично родителите и учителите са сигурни за присъственото обучение. Единственото, което можем да сложим на везната срещу здравето, е образованието. Това е, за което поехме риск", допълни той.

За тази седмица има малко увеличение на случаите спрямо миналата, но като цяло сме в благоприятен сценарий. Ако този сценарий се задържи, можем да се мисли за по-голямо разхлабване.

Няма антиваксърска настройка сред учителите, категоричен беше министърът. Има предпазливост. Има едно изчакване. Въпреки това, има 24%, които са заявили желание за ваксинация.

Още от "Образование и религия"

Патронен празник на математическата гимназия в Хасково

Директорът на ПМГ Гергана Петрова поздрави учениците за упоритата им работа през последната година и изтъкна десетките високи постижения на национални и международни конкурси, олимпиади и състезания

Прочетете повече прочетете повече

Последни новини

Най-четени