Красимир Вълчев: Стартираме обсъждане за структурата на училищното образование

По време на форума стана ясно, че в съвременните образователни системи в Европа преобладава моделът с по-дълъг основен етап на обучение

Първата публична дискусия за необходимостта от промяна на структурата на образователната система на училищното образование
Първата публична дискусия за необходимостта от промяна на структурата на образователната система на училищното образование Източник: Пресцентър на МОН

Стартираме разговори и обсъждане относно необходимостта от промяна на структурата на образователната система на училищното образование. Това каза министърът на образованието и науката Красимир Вълчев, който откри първата публична дискусия по тази тема.


"Минаха девет години, откакто е в сила Законът за предучилищното и училищното образование, и това е достатъчно време да направим анализ на положителните и негативните резултати”, посочи министър Вълчев. По думите му решения няма да бъдат взимани прибързано и ще са резултат от всички натрупани мнения и препоръки. Според него в близките две години няма да се въведе промяна, но е важно да се поставят дългосрочни цели с оглед най-доброто за децата и учениците. 


България е единствената държава в Европейския съюз и сред страните от Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР), в която основното образование приключва само след 7 учебни години – до 7. клас, стана ясно по време на форума. Часовете в основен етап на обучение в България са едва 55% от средното европейско ниво, където учебните часове са над 7600, а при нас те са малко над 4200. Данните бяха представени от проф. Николай Попов - учен и преподавател по педагогика в СУ "Св. Климент Охридски" и от директора на Института по образованието проф. д-р Галин Цоков.


Според министър Вълчев завършването на основно образование на едва 13–14 годишна възраст поставя учениците и семействата им в ситуация да правят сериозни избори твърде рано, за които все още нямат достатъчно натрупан опит и осъзнатост за пътя на професионалното си развитие. По думите му ранното профилиране не само стеснява алтернативните пътеки на младите за бъдещата им реализация, а на места дори действа демотивиращо, като се наблюдава нисък интерес към ученето след влизане в желаното училище. "Бъдещето ще изисква по-широк комплекс от умения, като за всяка професия ще са необходими голяма основа от знания и компетентности, което също е аргумент за по-продължително основно образование", каза той.
 
По време на форума стана ясно, че в съвременните образователни системи в Европа преобладава моделът с по-дълъг основен етап на обучение. В общо 21 от изследвани 37 европейски държави тази степен се изучава в продължение на 9 години, в 8 държави основното образование е 8-годишно, в други 6 то продължава 10 години. В една страна основното образование е 11-годишно, като единствено в България то е само 7 г. В Япония, Канада, Китай, Бразилия, а също и в отделни щати в САЩ, децата отново учат по-дълго в общообразователна среда, преди да се насочат към профилиране или професионално обучение. 


Международният опит и редица изследвания показват, че по-краткото основно образование, както и последващото ранно разпределение на учениците в специализирани профили, в нови училища, а понякога дори и в различни населени места, се оказва негативно за тяхното развитие. Сред отрицателните ефекти са по-ниските академични резултати на децата, по-слабата функционална грамотност и приложимост на знанията, засилване на разликата между слабите и силните ученици, разделение между елитни гимназии и масови училища, по-трудна интеграция, недостатъчно подготвени кадри за икономиката и др. 


Успоредно с това проучванията показват, че по-дългото основно образование носи повече позитиви както за децата, така и за цялото общество. Учениците в тези държави демонстрират по-високи постижения по четене, математика и природни науки, притежават по-добра функционална грамотност и ключови умения, а образователните системи в по-голяма степен осигуряват равни условия за качествено обучение.


Участниците в дискусията се обединиха около мнението, че заедно с разговора за промяна на образователната структура е необходимо да се въведат и редица други мерки за подобряване на качеството на обучението и резултатите на децата - съвременни методи на преподаване, допълнителна подкрепа за изоставащи ученици, ранно кариерно ориентиране, възможност за по-късно пренасочване към нова специализация и др.

Още от "Образование и религия"

Министър Вълчев: Професионалното образование дава все повече житейски възможности

По време на панорамата 40 училища от София-град представиха на своите щандове пред бъдещите осмокласници и техните родители професиите и продуктите, които са създали по време на своето практическо обучение

Прочетете повече прочетете повече

Последни новини

Най-четени