Министър Цоков инициира нормативни промени, които решават проблемите с кариерното развитие на над 70 хиляди учители и директори

За около 3 години са атестирани едва около 15% от педагогическите специалисти.

Министър Галин Цоков
Министър Галин Цоков Източник: Пресцентър на МОН

По разпореждане на министъра на образованието и науката проф. Галин Цоков са подготвени промени в Наредба №15 от 2019 г. за статута и професионалното развитие на учителите, директорите и другите педагогически специалисти. Те са публикувани за обществено обсъждане и с тях ще се реши един от най-големите проблеми за заетите в сектора, който блокира кариерното развитие на над 70 000 педагогически специалисти.

 

В момента, за да израсте в кариерата учител или възпитател, трябва да отговаря на няколко изисквания като стаж, професионална квалификационна степен и др., но и да е преминал атестиране в съответната образователна институция. Същото изискване има и за кариерното развитие на директорите, заместник-директорите, психолозите и други педагогически специалисти.

 

Същевременно атестиране могат да провеждат само училища и детски градини, които са преминали инспектиране от Националния инспекторат по образование. Кадровият състав на Инспектората обаче не позволява проверка на всички образователни институции за кратък период от време. За пример – за около 3 години са атестирани едва около 15% от педагогическите специалисти.

 

Всички останали учители и директори са в неравнопоставено положение като единствената причина за липса на кариерно развитие за тях е формалното изискване в действащата нормативна уредба по отношение на атестирането.

 

По тази причина МОН инициира нормативна промяна, която ще премахне зависимостта между атестирането и инспекциите на Националния инспекторат по образование. Предвидените изменения ще позволят и кариерното развитие на педагогическите специалисти още от тази учебна година.

 

Промените ще решат проблема с невъзможността за увеличаване на заплащането на педагогическите специалисти в редица образователни институции, поради непроведена атестация през последните години. Това е и мярка за задържане на специалистите в системата, която е особено важна за младите учители, които в момента на практика не могат да растат в кариерата.

 

От днес проектът на измененията в наредбата е публикуван за обществено обсъждане на сайта на МОН и на Портала за обществени консултации, което ще продължи 30 дни, до 19 февруари 2024 г. включително. След това ще се пристъпи към финализиране на измененията в подзаконовия нормативен акт.

Още от "Образование и религия"

Изследовател, класиран в топ 2 % учени на света от Станфорд, се присъединява към INSAIT

Д-р Джинджин Гу е само на 29 г. и вече е постигнал впечатляващи резултати в своята кариера. Неговите разработки имат повече от 10 000 цитирания, а той е постигнал многократни победи в редица престижни състезания на водещата конференция в областта на изкуствения интелект

Прочетете повече прочетете повече

Просветният министър настоява кметовете да не могат еднолично да обявяват неучебни дни

Позицията му бе публикувана, след като градоначалникът на София Васил Терзиев обяви 14 май за неучебен ден заради обявените протести на работещите в транспортния сектор

Прочетете повече прочетете повече

Българската делегация пристигна в Света гора за интронизацията на новия игумен на Зографския манастир

Министрите се поклониха в съборния храм, запознаха се с историята и духовните традиции на манастира и отдадоха почит на гроба на покойния архимандрит Амвросий

Прочетете повече прочетете повече

Последни новини

Най-четени