Министър Цоков инициира нормативни промени, които решават проблемите с кариерното развитие на над 70 хиляди учители и директори

За около 3 години са атестирани едва около 15% от педагогическите специалисти.

Министър Галин Цоков
Министър Галин Цоков Източник: Пресцентър на МОН

По разпореждане на министъра на образованието и науката проф. Галин Цоков са подготвени промени в Наредба №15 от 2019 г. за статута и професионалното развитие на учителите, директорите и другите педагогически специалисти. Те са публикувани за обществено обсъждане и с тях ще се реши един от най-големите проблеми за заетите в сектора, който блокира кариерното развитие на над 70 000 педагогически специалисти.

 

В момента, за да израсте в кариерата учител или възпитател, трябва да отговаря на няколко изисквания като стаж, професионална квалификационна степен и др., но и да е преминал атестиране в съответната образователна институция. Същото изискване има и за кариерното развитие на директорите, заместник-директорите, психолозите и други педагогически специалисти.

 

Същевременно атестиране могат да провеждат само училища и детски градини, които са преминали инспектиране от Националния инспекторат по образование. Кадровият състав на Инспектората обаче не позволява проверка на всички образователни институции за кратък период от време. За пример – за около 3 години са атестирани едва около 15% от педагогическите специалисти.

 

Всички останали учители и директори са в неравнопоставено положение като единствената причина за липса на кариерно развитие за тях е формалното изискване в действащата нормативна уредба по отношение на атестирането.

 

По тази причина МОН инициира нормативна промяна, която ще премахне зависимостта между атестирането и инспекциите на Националния инспекторат по образование. Предвидените изменения ще позволят и кариерното развитие на педагогическите специалисти още от тази учебна година.

 

Промените ще решат проблема с невъзможността за увеличаване на заплащането на педагогическите специалисти в редица образователни институции, поради непроведена атестация през последните години. Това е и мярка за задържане на специалистите в системата, която е особено важна за младите учители, които в момента на практика не могат да растат в кариерата.

 

От днес проектът на измененията в наредбата е публикуван за обществено обсъждане на сайта на МОН и на Портала за обществени консултации, което ще продължи 30 дни, до 19 февруари 2024 г. включително. След това ще се пристъпи към финализиране на измененията в подзаконовия нормативен акт.

Още от "Образование и религия"

Този уикенд Враца е домакин и на вдъхновяващ Фестивал на науката

Вдъхновяващото събитие предоставя възможност на деца, ученици и родители да се потопят в света на науката чрез разнообразни интерактивни демонстрации, експерименти и презентации, разкриващи постиженията на съвременната наука

Прочетете повече прочетете повече

Институт GATE отбеляза успехите на своите стажанти в програмата "От стажант до иноватор" 

Младите умове участваха в реални проекти в научно-приложните направления на института – "Градове на бъдещето","  "Интелигентно правителство" и "Дигитално здравеопазване", и допринесоха с нови идеи и разработки в разнообразни сфери

Прочетете повече прочетете повече

Национална конференция за ранното детско развитие събира над 150 експерти в областта

В рамките на форума д-р Аквиле Мотиеюнайте-Шулмайстер, анализатор на образователни политики и системи в Европейската изпълнителна агенция за образование и култура (EACEA) към ЕК, ще представи ключови данни за образованието и грижите в ранна детска възраст в ЕС

Прочетете повече прочетете повече

Последни новини

Най-четени