МОН с насоки за повече информираност на учителите при използване на изкуствен интелект

Документът е публикуван на сайта на МОН

Министерство на образованието и науката (МОН)
Министерство на образованието и науката (МОН) Източник: Zonanews

Министерството на образованието и науката изготви насоки за повече информираност при използване на изкуствен интелект (ИИ) в обучителния процес. Документът е публикуван на сайта на МОН и ще бъде разпространен до образователните институции, като цели тяхната подкрепа при използването на нови технологии, без да има задължителен или обвързващ характер. 

 

По инициатива на министъра на образованието и науката проф. Галин Цоков преди около месец в МОН бе създадена работна група, която да обсъди и приеме ключови приоритети в процеса на дигитализация в предучилищното и училищното образование и да формулира визия за свързаните с нея процеси и резултати за следващите 5-10 г. Сред задачите й беше и изготвянето на насоки за работа с ИИ, които целят подкрепа на учителите и повишаване на тяхната информираност. 

 

Изкуственият интелект е смятан за бизнеса на бъдещето
Изкуственият интелект е смятан за бизнеса на бъдещето Източник: Zonanews

За изготвянето на информацията бяха използвани материали, разработени от МОН, международни образователни институции, регионални административни органи, експертни организации от различни страни и др., а в работната група се включиха учители, директори, неправителствени организации и представители на водещи технологични компании.

 

В документа са представени примерни начини, по които ИИ може да се използва в образованието и да подобри някои учебни процеси, да насърчи индивидуалния подход и да допринесе за повишаване на резултатите на учениците. Анализирани са внимателно и потенциалните рискове, като са включени конкретни сценарии, в които употребата трябва да бъде прецизно управлявана.

 

Описаните напътствия и конкретни ситуации са в помощ на учители, ученици и родители в различни педагогически сценарии и операции в учебния процес за постигане на образователни цели. В документа е отбелязано също, че въпреки мащабните казуси, които ИИ е способен да решава, той не е заместител на умения и системите трябва да служат като поддържащи и помощни инструменти, без да заместват отговорностите на ученици, учители или администратори. Специално внимание е обърнато и на оценяването, където някои инструменти, базирани на изкуствения интелект, могат да бъдат много полезни, но само ако се използват внимателно. Подчертано е, че учителите не трябва в никакъв момент да се предоверяват на ИИ в този процес, а да го използват само като помощно средство, което да им освобождава повече време за индивидуална работа с учениците.

 

За екипа на МОН разработването на насоките е първа стъпка от дълъг процес, обусловен от постоянното и много динамично развитие на ИИ. Важно е обаче да се постави началото, като се даде систематизирана информация, която развенчава и някои от митовете и за пореден път категорично потвърждава, че в никакъв момент учителят не може да бъде заменен от технологиите. Неговата работа обаче може да бъде подобрена и подкрепена от технологични инструменти, ако те бъдат използвани правилно.

Още от "Образование и религия"

8 учебни заведения се включиха в традиционната Панорама на образованието 2024 в Мездра

Ученици и учители от петте училища и от трите професионални гимназии представиха по атрактивен начин възможностите, които предлагат за обучение и за професионална подготовка техните училища

Прочетете повече прочетете повече

Последни новини

Най-четени