МОН: Седмокласниците са с по-високи резултати по математика

75% от учениците се справят със задачите за четене с разбиране по български език и литература

Министърът на образованието и науката проф. Галин Цоков
Министърът на образованието и науката проф. Галин Цоков Източник: Пресцентър на МОН

Седмокласниците повишават значително резултатите си по математика и средният тази година е 42,9 точки, което е с 7,61 т. повече от миналата. Това отчете министърът на образованието и науката проф. Галин Цоков по време на анализа на националното външно оценяване. Резултатът от изпита по български език и литература е съизмерим с миналогодишния – 54,60 т. (за 2023 г. са били 55,04 т.).

 

Тази година 100 точки и на двата изпита имат 18 ученици, а миналата са били само двама. Намалява и броят на децата с нула точки (от 43 на 26 ) и на двата изпита. Затвърждава се тенденцията за намаляване на разликата между резултатите по математика и български език и литература, която се наблюдава и в края на 4. клас.

 

Сред причините за по-добрата успеваемост на седмокласниците математика проф. Цоков отчете увеличеното време за работа върху първата част от изпита, с което са създадени условия за повече спокойствие и съсредоточеност. Промяната на две от задачите от такива с кратък свободен отговор в задачи с избираем отговор намалява възможността за изчислителни грешки и фокусира оценяването върху измерване на умения. Тази година е и първата, през която за ученици ще могат да положат изпита на втора дата, ако са били в болничен престой, карантина или са преживели трагедия в семейството. Предстои датите да бъдат определени съобразно подадените заявления.

 

В изпита по математика повече от 1/3 от задачите са представени в реален житейски контекст. Това е следваща стъпка в стремежа плавно да се увеличава броят на задачите, които проверяват умение за прилагане на наученото в живота. 77,29% от седмокласниците са придобили умения да работят с тъждествено равни изрази. Повече от две трети от учениците успешно се справят с вероятности, а всеки двама от трима умеят да намират корен на уравнение и да прилагат наученото за неравенства в триъгълник. Близо половината извличат информация от диаграма, решават задачи за смеси и за отношения. От задачите с избираем отговор най-трудна се е оказала зад. 16., която е свързана с моделиране на житейска ситуация и е решена от 38,03% от седмокласниците.

 

Макар и върху втората част да са работили средно над 60 % от учениците, със задачата за работа се е справил всеки трети от тях, а с геометричната задача – всеки пети. На изпита български език и литература 75% от седмокласниците се справят успешно със задачите, свързани с текста за четене с разбиране –  информацията, съдържаща се в текста и таблицата към него, може да бъде определена и като важен елемент от гражданското образование на 14-годишните.

 

Задачата, свързана с конкретна комуникативна ситуация, е сред онези със свободен отговор, които учениците успешно решават – близо 48 079 ученици (84%) дават верен отговор. Това дава основание да се твърди, че включването на подобни задачи в тестовите формати дава възможност на учениците не само да намерят необходимата информация в текста, но и правилно да оценят дадена ситуация.

 

Близо 50% от седмокласниците се справят с езиковите задачи с избираем отговор. Учениците се затрудняват да откриват и поправят някои правописни грешки (правопис на представки, струпване на съгласни, пропускане на краесловно т), пунктуационни грешки (в сложното съчинено изречение, при обособяването), както и грешки при членуването на имената в зависимост от синтактичната им служба.

 

При литературните задачи с избираем отговор с най-висок процент успеваемост – 76%, е тази, която изискваше откриване на качества на двама герои от различни произведения. През тази година седмокласниците работиха върху разказа "Изборът" и по-голямата част от седмокласниците са се справили с преразказа, като средният брой точки  е 18,85 (с една точка по-висок в сравнение с миналата година – 17,8 т.) от общо 35.

 

Статистиката по региони показва, че няма такъв, който да е намалил средния си резултат в сравнение с предходната година, отчете министър Цоков. Сериозен напредък в резултатите по математика на региони като Търговище, Ямбол, Шумен, Плевен, Разград, Велико Търново. При част от тях е отбелязан сериозен напредък и в резултатите по математика и след 4. клас (напр. Търговище, Велико Търново, Шумен).

 

Отчитаме успешна учебна година от гледна точка на резултатите, които постигат учителите и учениците, заключи министър Галин Цоков. Той припомни, че в сравнение с миналата повишение има при четвъртокласниците и зрелостниците, а сега и при седмокласниците. По-високи са резултатите и на децата в училища с уязвими групи. Основната причина за тези по-добри резултати е свързана с целогодишната и целенасочена работа на регионалните управления на образованието и училищата да се търсят пътища и начини за мотивиране на учениците. Провеждат се пробни изпити, допълнителни часове по български език и математика, наблюдава се мотивирана работа на учителите по отношение на работата на децата, каза министър Цоков. "Когато в образователната система има спокойствие резултатите не закъсняват", допълни той.

 

Министърът поздрави учениците за техните по-добри резултати, благодари на родителите за усилията и грижите, които полагат за образованието на техните деца, на учителите, директорите и експертите от МОН, които работиха, за да протекат изпитите безпроблемно. "Всичко това показва, че нашата образователната система има голям потенциал и ако има последователност в политиките в българското образование ще имаме още по-добри резултати", каза още проф. Галин Цоков.

 

 

Още от "Образование и религия"

Със заповед на министър Цоков 28 октомври е обявен за неучебен ден в училищата с изборни секции

Учебното съдържание по съответните предмети от този ден ще бъде преструктурирано от учителите, така че това да не се отрази на цялостния обучителен процес

Прочетете повече прочетете повече

Последни новини

Най-четени