Създателят на PISA: Видяното тук ме прави оптимист за бъдещето на образованието в България

Д-р Андреас Шлайхер посети софийско училище, удвоило броя на учениците си за 5 г.

Създателят на глобалното изследване PISA д-р Андреас Шлайхер и министърът на образованието проф. Галин Цоков
Създателят на глобалното изследване PISA д-р Андреас Шлайхер и министърът на образованието проф. Галин Цоков Източник: Пресцентър на МОН

България има ученици, които се представят на най-високо ниво в изследванията PISA, но предизвикателството пред образователната система е да повиши средния резултат на децата. Това стана ясно от думите на създателя на глобалното изследване PISA д-р Андреас Шлайхер. Той е в България по покана на министъра на образованието и науката проф. Галин Цоков и по негова инициатива посети две български училища.

 

Сред проблемите за страната ни д-р Шлайхер посочи разликите между резултатите на учениците от бедни и богати семейства, както и между отделните училища. При образователните институции обаче няма закономерност между локацията и успехите. Напротив – в много случаи се оказва, че училища в по-престижни квартали постигат по-ниски резултати и обратното. Сред големите цели пред всяка образователна система е преодоляването именно на тези различия и според него това е голямата цел пред държавите – да гарантират еднакво добро образование във всяка точка на териториите им.

 

Андреас Шлайхер посети 90. СУ "Хосе де Сан Мартин" в "Люлин". Въпреки че е ситуирано в един от крайните столични квартали през последните години постига все повече успехи и привлича нови и нови ученици. Така само за 5 години децата в него се удвояват – от 400 на 800.

 

Директорът на училището Йорданка Неделчева показа изградения СТЕМ кабинет, който се превръща в любимо място за учениците. В тази връзка министър Цоков разказа за усилията за полагане основите на този тип обучение в България. Днес всяко десето училище у нас има СТЕМ кабинет, но благодарение на предвидените средства по Плана за възстановяване и устойчивост до края на следващата година такъв кабинет ще има във всяко българско училище.

 

Създателят на глобалното изследване PISA д-р Андреас Шлайхер в учлиище във Филиповци
Създателят на глобалното изследване PISA д-р Андреас Шлайхер в учлиище във Филиповци Източник: Пресцентър на МОН

При визитата си в България Андреас Шлайхер посети и 103-то училище в столичния квартал "Филиповци". Там се обучават около 260 деца от квартала – от 1. до 7. клас. Преподават им 30 учители, а в екипа има психолог и медиатори. Според д-р Шлайхер това е добро съотношение като численост между ученици и преподавателски състав. Той разговаря с родители и жители от квартала. Сред добрите примери там, е че през последните години е назначен учител от местната общност, което подобрява и резултатите в работата по обхващане и задържане на учениците в клас.

 

България е сред страните, в които учениците най-масово си служат с електронни устройства, най-вече смартфони. В същото време обаче българските ученици прекарват сравнително малко време в използване на дигитални устройства за изпълнение на поставени им от учителите задачи. Това отбеляза д-р Андреас Шлайхер по време на среща с директори и учители на училища от различни райони на страната. По думите му включването на дигиталните технологии в учебния процес може даде много положителни резултати. От друга страна обаче, ако те не се използват смислено и разсейват учениците, ефектът е негативен.

 

Училището не може да замести семейството, категоричен е д-р Шлайхер. По думите му от голямо значение е ангажирането на родителите с образованието на децата им. "Успешните образователни системи са тези, които са привлекли родителите. Това е най-добрата инвестиция", изтъкна д-р Шлайхер. Той обаче акцентира и на ролята на учителите и се позова на данни от международни изследвания, които показват, че учениците учат по-добре при учители, които обичат.

 

Директори представиха като проблем пропуски в подготовката на младите учители, които навлизат за пръв път в професията и нямат опит. Поставен беше и въпросът за нуждата от психолог във всяко училище. Андреас Шлайхер посочи, че той самият е раздвоен относно това дали е необходимо във всички образователни институции да работят професионални психолози. По думите му от една страна това е добре, но от друга би отнело и част от функциите на учителите.

 

Според него работата на учителя не е само да преподава. Той трябва да бъде наставник и ментор на учениците. Добре е да познава и техните семейства, да е запознат с проблемите им. Според него технологиите не могат да заменят личния контакт и да изземат ролята на ментор на преподавателя, която ще става все по-значима. Особено важно е и опитните учители да оказват подкрепа на младите си колеги, отбеляза д-р Шлайхер. По думите му най-добрата подготовка на преподавателите се прави вътре в самото училище.

 

По време на среща с представители на неправителствения сектор и бизнес организации, които са ангажирани в образователни и социални политики, д-р Шлайхер посочи, че не винаги финансовите стимули за учителите водят до по-добри резултати на учениците. Не е трудно да се промени съзнанието на учениците, достатъчно е да срещнат с успешни хора и да поискат да успеят, посочи д-р Шлайхер. С използването на ролеви модели може да се постигне много повече, смята той.

 

Д-р Шлайхер отчете, че в някои бедни райони с гета учителите полагат много повече усилия, но това не се отчита. По думите е много важно децата как се чувстват в училище – да са спокойни и щастливи. В този смисъл е изключително важна ролята на директора за създаването на тази атмосфера.

Андреас Шлайхер е директор на дирекцията за "Образование и умения” в ОИСР и се възприема като един от най-влиятелните личности в света в сферата на образованието.

 

Той е на посещение в България за първи път по покана на министър Галин Цоков. Двамата имаха 3 срещи за последните 9 месеца, а д-р Шлайхер се ангажира да посети още веднъж страната ни през месец април. Тези инициативи са част от предприетите реформи в сферата на образованието, които целят да направят обучението компетентностно ориентирано, което ще подобри представянето на учениците не само на изследванията PISA, но и реализацията им в живота.

Още от "Образование и религия"

Със заповед на министър Цоков 28 октомври е обявен за неучебен ден в училищата с изборни секции

Учебното съдържание по съответните предмети от този ден ще бъде преструктурирано от учителите, така че това да не се отрази на цялостния обучителен процес

Прочетете повече прочетете повече

Българският INSAIT с пробив в регулацията на ИС за изкуствен интелект

Институтът INSAIT към СУ "Св. Климент Охридски", Швейцарският федерален университет ETH Zurich, и компанията LatticeFlow AI разработиха първата в света рамка за съответствие със Закона на ЕС за изкуствен интелект

Прочетете повече прочетете повече

Последни новини

Най-четени