Шест нови училищни лаборатории ще развиват образователни иновации

Лабораториите ще са в шест училища в страната

министърът на образованието и науката проф. Галин Цоков по време на Националния форум "Лаборатории за иновации"
министърът на образованието и науката проф. Галин Цоков по време на Националния форум "Лаборатории за иновации" Източник: Пресцентър на МОН

Шест нови училищни лаборатории ще разработват важни иновации за нашата образователна система през следващата година. Те са насочени към социално-емоционално учене и подкрепа, въвеждане на изкуствен интелект в образованието, обучение чрез спорт и изкуство, образование с наука и развиване на дигитално-медийна грамотност. Това съобщи министърът на образованието и науката проф. Галин Цоков по време на Националния форум "Лаборатории за иновации".

 

Лабораториите ще са в шест училища в страната – 140. СУ "Иван Богоров" в София, ОУ "Д-р Петър Берон" в Пловдив, СУ "Панайот Волов" в Шумен, Професионална гимназия по компютърно моделиране и компютърни системи "Академик Благовест Сендов" във Варна, НЕГ "Гьоте" в Бургас и СУ "Вичо Грънчаров" в Горна Оряховица.

 

По време на форума бяха представени крайните образователни продукти, създадени в първите 5 лаборатории за иновации през тази година по Националната програма на МОН "Иновации в действие". Те са разработени в пет училища – Второ ОУ "П.Р. Славейков" в Стара Загора, 108. СУ "Никола Беловеждов”, ОбУ "Неофит Рилски" в село Дерманци и ОУ "Петко Рачов Славейков" във Варна. Всяко от тях си партнираше с още 10 образователни институции. По този начин общо 55 училища развиха заедно иновации и те ще достигнат до всички училища.

 

Проф. Галин Цоков
Проф. Галин Цоков Източник: Пресцентър на МОН

"Това, което навлезе, като иновативни проекти и реализацията им в нашите иновативни училища, бе свързано с всички съвременни направления на образованието – проектно базирано обучение, интегрирано знание, зелена енергия и зелени училища, иновативни проекти, свързани с компетентностно ориентирането образование и с различни концепции за личностно развитие на децата", посочи министър Цоков.

 

Министърът изтъкна, че освен реализирането на иновации в конкретни училища, много важно е развитието на културата за иновации в нашите образователни институции като цяло. В момента има 521 иновативни училища в България, една четвърт от които вече реализират трети или дори четвърти иновационен проект, посочи министърът.

 

Той отбеляза, че след пандемията от 2020 г. съвременните училища и образователни системи се оказаха под много сериозен иновационен натиск както отвън с развитието на технологиите и с бурния прогрес на изкуствения интелект, така и отвътре – с новите поколения ученици, които са представители на поколенията Зет и Алфа.

 

"Те са различни и са много по-търсещи и непримирими, и имат различен начин на възприемане и задържане на вниманието, с което трябва да се съобразяват съвременните образователни системи", отбеляза министър Цоков. По думите му всичко това рефлектира върху различните проекти за иновативни училища – както в САЩ, Канада и в Сингапур, така и в Индия, Азербайджан и България.

 

Министърът поздрави ръководителите на образователните институции за разработените от училищата иновации, като припомни думите на Стив Джобс, че иновацията прави разликата между лидера и последователя. "Бъдете лидери, срещу рутината и бюрокрацията. Иновациите ще променят образователната система и ще дадат на нашите деца съвременно образование", изтъкна министър Цоков.

 

Проф. Дора Лефтерова от Пловдивския университет "Паисий Хилендарски" представи анализ за развитието на иновационната култура в българските иновативни училища. Тя отбеляза, че се наблюдава повишена мотивация за изграждане на партньорски мрежи от иновативни и неиновативни училища. По думите ѝ има огромно одобрение сред участниците и създаване на устойчиви условия за мултиплициране на иновациите в образованието в петото издание на Националната програма. Проф. Лефтерова отбеляза, че междуучилищните обмени позволяват популяризирането на вече утвърдени добри практики, както и коопериране на училищата в дадена иновация, когато имат сходни стратегии за развитие.

 

Във форума се включиха заместник-министрите на образованието и науката д-р Емилия Лазарова и Наталия Митева, началникът на кабинета на министъра Наталия Михалевска, народните представители Йорданка Фандъкова, Петя Цанкова и проф. Даниела Дженева, председателят на Синдиката на българските учители д-р ик. н. Янка Такева, председателят на Сдружението на директорите в средното образование Асен Александров, председателят на УС на Българската асоциация на частните училища Мария Каменова, председателят на Комисията по образование, култура, наука и културно многообразие в Столичния общински съвет Мирослав Боршош, членове на Комисията за иновативните училища, началници на РУО, университетски преподаватели, директори на дирекции в МОН, експерти, представители на неправителствени организации и др.

Още от "Образование и религия"

Изследовател, класиран в топ 2 % учени на света от Станфорд, се присъединява към INSAIT

Д-р Джинджин Гу е само на 29 г. и вече е постигнал впечатляващи резултати в своята кариера. Неговите разработки имат повече от 10 000 цитирания, а той е постигнал многократни победи в редица престижни състезания на водещата конференция в областта на изкуствения интелект

Прочетете повече прочетете повече

Просветният министър настоява кметовете да не могат еднолично да обявяват неучебни дни

Позицията му бе публикувана, след като градоначалникът на София Васил Терзиев обяви 14 май за неучебен ден заради обявените протести на работещите в транспортния сектор

Прочетете повече прочетете повече

Българската делегация пристигна в Света гора за интронизацията на новия игумен на Зографския манастир

Министрите се поклониха в съборния храм, запознаха се с историята и духовните традиции на манастира и отдадоха почит на гроба на покойния архимандрит Амвросий

Прочетете повече прочетете повече

Последни новини

Най-четени