Училищата ще получават пари не за броя на учениците, а за знанията им

Предстои широко обществено обсъждане на новата методика за оценка на добавената стойност в училищното образование

Ученици
Ученици Източник: Zonanews
Министерство на образованието и науката (МОН) е разработило нова методика за оценка на образователните институции, според която основен критерий за оценка на училищата ще бъде образователният напредък на учениците, който те показват в различните етапи на своето обучение, пише Tribune.bg.
 
Системата почива върху математически модел, предложен от екип на Световната банка, доработен и адаптиран към българските условия през последните години от учени от Софийския университет.
 
Съгласно методиката, училищата ще бъдат разпределени в определени групи въз основа на комбинация от фактори – вид на населено място, в което се намират, тип училище, преобладаващият език, който се говори в семействата на учениците, образователният, социалният и трудовият статус на родителите и други. Целта е всяко училище да се съпоставя със сходни на него училища.
 
Доколко ефективен е бил образователният процес в дадено училище, ще става ясно, като се сравняват резултатите от националните външни оценявания (НВО) и матурите на едни и същи ученици в различните етапи от тяхното образование – напр. резултатите от изпитите в края на VII клас ще се съпоставят с резултатите на същите деца от изпитите в края на IV клас, а резултатите от НВО след Х клас – с тези от НВО след VII клас.
 
Това ще даде възможност за детайлен анализ и предприемане на конкретни действия за разпространяване на добрите практики в едни училища и за отстраняване на причините за изоставането в други.
 
Общата оценка на качеството във всяко училище ще включва още параметри, които ще бъдат различни за различните типове училища. При професионалните гимназии ще се взима предвид например броят завършили ученици, които са си намерили работа по изучаваната професия.
 
Предстои широко обществено обсъждане на новата методика за оценка на добавената стойност в училищното образование.
 
Председателят на синдикат "Образование" към КТ "Подкрепа" Юлиян Петров коментира, че е време да започне такъв разговор. Директорът на столичното 199 СУ Диян Стаматов смята, че моментът за въвеждане на такава методология не е подходящ.
 
"Последните две години сме в онлайн режим на обучение. В безтегловност сме. Смятам, че пост ковид периода ще продължи още няколко месеца. Време, което може да се използва за дебат по темата", допълни специалистът.

Още от "Образование и религия"

В МОН започва обсъждане на учебните програми, баланса между видовете подготовка и формата на националните изпити

Това каза министър Красимир Вълчев на дискусия, организирана от МОН с учители, директори, родители, представители на синдикатите, академичните среди и неправителствения сектор и др.

Прочетете повече прочетете повече

Нов СТЕМ център в НУ "Св. Софроний Врачански" открива нови възможности за най-малките ученици

По време на откриването децата демонстрираха умения в областта на природните науки, работата с обучителни роботи, математически задачи и проектни дейности

Прочетете повече прочетете повече

Дискусия за структурата на училищното образование и за националните изпити организира днес Министерството на образование

В дискусията ще участват експерти, директори, учители, представители на висши училища, на неправителствени организации и други

Прочетете повече прочетете повече

Министър Вълчев: Нужен е микс от мерки, с които да засилим вниманието и да ограничим вредното онлайн влияние върху децат

Министър Вълчев цитира данни на СЗО, които показват, че след 2010 г. се наблюдава рязко увеличение на психичните проблеми сред подрастващите в Европа, като пандемията е ускорила тази негативна тенденция

Прочетете повече прочетете повече

Последни новини

Най-четени