Неразбирателство между министерства забавя инвестиции покрай проектите за модернизация на армията. Това отчита предложената концепция за изпълнение на Програмата за индустриално сътрудничество F-16. Оценката е на Министерството на икономиката.
Три министерства – на икономиката, на отбраната и на иновациите ще си поделят отговорността. В поръчания от депутати на комисията по отбрана документ Министерството на икономиката посочва, има дублирани функции, неясноти кой за какво отговаря, съобщи БНР.
Затова проектът предлага МО да предоставя на другите две министерства график за година напред на планираните поръчки за придобиване на способности. Министерствата на икономиката и на иновациите също да имат думата при анализите на индустриалното сътрудничество, избора на изпълнител и подготовка на договор в рамките на междуведомствената работна група. Договор няма се подписва до окончателното договаряне на споразумението за индустриално сътрудничество.
От 2019 година три министерства работят по 6 точки за допълнителни инвестиции към проекта за новите изтребители. Липсата на ясно определение за индустриалното сътрудничество ражда парадокси - като дублиране на логистичната система за управление на доставки, която Министерството на иновациите предложило да замени, защото в МО имало такива възможности, не през дружеството "Авионамс".
"Авионамс" да ни регулира това, което ни е необходимо за F-16 не ни изглежда много логично. Ние ще си го управляваме това нещо така или иначе във ВВС", каза министърът на отбраната Тодор Тагарев.
Индустриално сътрудничество за дроновете пък трябвало да бъде така формулирано, че да не предизвика проверка на ЕК. Фирмата –производител на F-16 вече отклонила някои от българските искания за промяната по някои точки. Работна група в МС трябва да изчисти предложенията за концепция.
"Надявам се скоро да разберем кой ще отговаря и да е ясна отговорността, защото очевидно това се забелязва като слабост вече", заяви председателят на отбранителната комисия Христо Гаджев.