"Радев е в правото си даде малко повече малко време на "Има такъв народ", особено ако са му дали знак, че искат да правят правителство. Конституцията предвижда период на консултации преди връчване на първия и втория мандат, като няма определено време, а се говори за разумен срок това да се случи", това каза в предаването "Офанзива с Любо Огнянов" по NOVA NEWS Борислав Цеков, председател на Института за модерна политика. Той допълни, че при връчването на първите два мандата самият мандат се получава от кандидат за министър-председател.
"Задължително е вторият мандат да бъде връчен на кандидат за премиер. На третата вече се връчва на самата парламентарна група. Но "Има такъв народ" имат право да не направят нищо и да уведомят Радев, че не искат да правят правителство. "Има такъв народ" трябва да посочи кандидат за премиер и след това президентът трябва да ги покани за връчване на мандат. Редно е "Има такъв народ" да направят изявление и да кажат какво смятат да правят. Ако от "Има такъв народ" не предприемат нищо, се счита че те са се отказали от мандата, но трябва след това официално да го обявят. Те не могат да мълчат докрай. Все пак говорим за държавно управление, а не за форум на едно шоу или компания", допълни юристът.
"Хипотетично може да се разтяга времето за консултации и това е в ръцете на президента. Президентът може да бави връчването на мандата, за да има възможност НС да актуализира бюджета. Но партиите в НС трябва да са съгласни за това. Говори се за разумен срок на консултациите, крайната цел все пак е да се излъчи правителство и не може да се бави до безкрай", обясни Цеков.
"Ако "Има такъв народ" състави правителство и подаде оставка, мандатът отново отива в ГЕРБ. Конституцията забранява на президента да разпуска НС 3 месеца преди президентските избори", коментира Борислав Цеков. За него Конституцията в тази ситуация е гъвкава, за да има възможност да се състави стабилно правителство.
Относно служебното правителство той каза, че то може да търпи контрол от този парламент по всички въпроси, освен да му иска вот на недоверие, тъй като не Народното събрание му е дало пълномощия. А правителството в оставка има всички правомощия като преди да бъде в оставка, докато не бъде избрано ново правителство. "Народното събрание не може да налага мораториум върху опеделени решения на правителството, защото това е директна намеса в правомощията на изпълнителната власт", категоричен бе Борислав Цеков.