ГЕРБ-СДС: Референдумът за еврото противоречи на Конституцията, да се върне на президента

Всеки акт, който поставя въвеждането на еврото в зависимост от друго условие или срок извън критериите за конвергенция, накърнява целите на ЕС за установяване на икономически и паричен съюз, чиято единица е еврото

ПП ГЕРБ
ПП ГЕРБ Източник: Zonanews

ГЕРБ-СДС излезе с позиция във връзка с внесеното предложение в Народното събрание за референдум от президента Румен Радев. "Предложението за референдум относно въвеждането на еврото противоречи на Конституцията, европейското право и националното законодателство и трябва да се върне на президента Румен Радев", се отбелязва в нея. 

 

ПГ на ГЕРБ - СДС застава категорично на позицията, че Конституционните текстове, ясно и категорично казват, че страната ни участва в изграждането и развитието на Европейския съюз. България, когато е приела международен договор и го е ратифицирала, този международен договор има предимство пред останалото законодателство.

 

От парламентарната група отбелязват още, че предложението за провеждане на референдум и мотивите към него, относно условията или сроковете за въвеждане на еврото в България, са в противоречие със:

Правото на Европейския съюз;
Конституцията на Република България;
Закона за прякото участие на гражданите в държавната власт и местното самоуправление. 
Референдум за еврото: Радев внесе предложението в НС и представи мотивите си

 

ГЕРБ-СДС приема искането на президента за недопустимо и настоява председателят на НС да върне на президента искането му със следните мотиви:

Договорът за присъединяването на България и Румъния към ЕС е ратифициран от Народното събрание на 11/05/2005 г., с 231 гласа "за", 1 "против”, 2 "въздържали се”.

Съгласно чл. 9, ал. 4 от Закона за пряко участие на гражданите в държавната власт и местното самоуправление, референдум по въпроси, уредени в сключени от Република България международни договори, може да се произвежда преди тяхната ратификация, т. е. преди 11 май 2005 г. С договора за присъединяване България е приела да е част от икономическия и паричен съюз от датата на присъединяване като държава-членка, но поради неизпълнение на условията за конвергенция сме "държава- членка с дерогация”.

 

За държавите членки с дерогация по смисъла на чл. 139, ал. 1 от ДФЕС, дерогацията се прилага временно до трайното изпълнение на критериите за конвергенция. Покриването на критериите се установява от Съвета на ЕС, а не се доказва на национално ниво. Дерогацията се отменя не поради искане, а при изпълнение на условията. В този смисъл искането за извънреден конвергентен доклад е искане за установяване на изпълнение, а не за отмяна на дерогация. Единствената хипотеза, при която може да се отложи въвеждането на еврото, е ако критериите за конвергенция не са трайно спазени.

 

Всеки акт, който поставя въвеждането на еврото в зависимост от друго условие или срок извън критериите за конвергенция, накърнява целите на ЕС за установяване на икономически и паричен съюз, чиято единица е еврото. Такъв акт би представлявал формално и изрично отклонение от ангажимента, поет от Република България към другите държави членки по силата на Договора за присъединяване, както и от задълженията на Република България, произтичащи от правото на ЕС.

 

На следващо място, предложението за произвеждане на референдум и последващ акт, което може да доведе до отлагане (спиране или забавяне) на процеса за въвеждането на еврото, би било в противоречие с Конституцията на Република България, според която Република България участва в изграждането и развитието на Европейския съюз (чл. 4, ал. 3 КРБ), както и на нормата, че международните договори, ратифицирани по конституционен ред, обнародвани и влезли в сила за Република България, са част от вътрешното право на страната и имат предимство пред тези норми на вътрешното законодателство, които им противоречат (чл.5, ал.4 КРБ). Това реализира хипотезата на чл. 9, ал. 4 от ЗПУГДВМС, като въпросът за въвеждането на еврото като парична единица в България е уреден в Договора за присъединяване към ЕС, ратифициран от българското Народно събрание. В този смисъл са материалите и решението по Конституционно дело 13/2023г.

 

Считаме, че предложението на президента не е от компетентността на Народното събрание, считано от датата на ратификация, а както беше посочено по-горе – е въпрос само и единствено от компетентността на Европейския съвет и то при констатиране изпълнението на критериите за конвергенция и отпадане на статута ни като "държава-членка, предмет на дерогация”.

Още от "Политика"

Николай Нанков: Кабинетът "Желязков" върна към живот замразени инфраструктурни проекти – популизмът не строи магистрали

Той отправи критика към президента Румен Радев и служебните правителства, които по думите му са отговорни за блокирането на редица ключови проекти

Прочетете повече прочетете повече

Премиерът Желязков: Правили сме предложения за нов главен секретар, но до този момент няма отговор от президента

Щом вече на вербалното съгласуване не се разчита, Министерски съвет ще предложи за всички позиции, които се налага да бъдат назначавани по този сложен междуинституционален и фактически състав в най-скоро време, добави той

Прочетете повече прочетете повече

Канцлерът на Австрия Кристиан Щокер поздрави премиера Желязков и България за изпълнението на критериите за еврото, коет

Министър-председателят Росен Желязков акцентира върху продължаващите усилия, които България полага за опазването на границата

Прочетете повече прочетете повече

Последни новини

Най-четени