Политологът Марая Цветкова пред Fakti.bg
Броени дни остават до изборите на 2 октомври. Предизборната кампания е в пълния си ход. Но случва ли се нещо ново и интересно на политическата сцена и виждаме ли някакъв нов облик в партиите... Пред ФАКТИ говори политологът Марая Цветкова.
Г-жице Цветкова, какви послания чувате и виждате от партиите. Има ли нещо, което ви прави по-силно впечатление, или слушаме едно и също в зависимост от профила на формацията?
Посланията, които чуваме, са предимно за социален просперитет. Това ни обещават към момента партиите. Разбира се, припомнят ни какво е било при управлението на техните опоненти. Като цяло не виждам някоя партия за предлага и говори за дългосрочна стратегия за България. Къде трябва да се намира нашата държава след 10-15 години, както и какви са националните ни цели.
А приоритети чувате ли, защото посланията са такива, каквито трябва да чуе определеният избирател...
Приоритети чуваме, защото те са част от ежедневието на хората. Разбираемо е избирателите да се интересуват от злободневните теми, защото сме заобиколени от кризи. Но аз си мисля, че целта на партиите е да представят визия. Това е доста по-дългосрочна цел.
А има ли и виждате ли партия, която да говори за визия?
Не виждам такава. Просто партиите не поставят въпроса къде искаме да бъде България след 10 години и как ще се постигне това нещо. Въртим се все около злободневните теми, а така се правят само малки стъпки.
Изненада ли е това, че програмата на "Продължаваме промяната" започва с темата за пенсиите?
От гледна точка на техния електорат, това е изненада. ПП някак оголват темата за корупцията и може би я оставят за "Демократична България", като вид реверанс. С това послание ПП явно се опитват да откраднат възможно повече ляв електорат и гласове от БСП, както и от други леви формации.
Не чуваме много да се говори и по темата за антикорупционната политика?
Вижте, дори и социолозите подреждат темата за корупцията на 5-6 място в дневния ред на обществото. Това означава, че тя е отстъпила пред темата за инфлацията и енергийните доставки. Явно темата за модела на управление и смяната му вече не са водещи.
Темата е как ще изкараме зимата…
Това е краткосрочен проблем. Партиите предлагат именно такива краткосрочни решения, а не дългосрочни, в които се залагат цели за развитието на България.
Виждате ли някакъв различен подход на партиите спрямо изборите през ноември?
Ето това за мен е най-големият проблем в тази кампания. Чуваме партиите, а не само анализатори, социолози, политолози и т.н., да казват, че през пролетта ще имаме нови избори. Какво е това? Това за мен е отличителният знак на тази кампания.
За първи път се създава усещането, че от изборите на 2 октомври няма никакво значение. Те просто са преходни. И това внушение се прави директно от партиите. При предишните избора също сме чували подобни неща, но не и от партиите.
Социолозите дават 5% преднина на ГЕРБ пред ПП. Ще се увеличи, ще се намали – каква е прогнозата Ви?
Не смея да вярвам прекалено много на социологическите агенции. Видяхме, че през тези турбулентни месеци на политическия ни живот, през които минахме от миналата година насам, някак не успяват да уловят точно какво се случва в обществото ни. През последните 2 седмици от кампанията се навлиза с ударни послания.
Ако има социологически проучвания буквално в дните преди изборите, те ще бъдат по-релевантни на действителността. Смятам, че решаващи ще бъдат последните дни от кампанията.