Народият представител и зам.-председателх на НС Росица Кирова изнася факти и задава въпроси, чийто отговор непременно трябва да се търси:
Над 1 милиард лева, които бяха заделени да бъде изградена в цялост магистралата от Видин до Монтана, изчезнаха! И днес никой от управляващите не говори за това‼️
Тези пари ги няма още от времето на първото служебно правителство, когато са изтеглени от сметката на Агенция "Пътна инфраструктура", въпреки че са предвидени конкретно за този обект.
Не се случва нищо по изграждането на пътя Видин- Ботевград. Към момента се довършва започнато отпреди една година по време на третото правителство на Борисов, и то в рамките на финансирането, получено тогава.
Няма решение на елементарен проблем, свързан с процедурите между Ружинци и Монтана.
Трябваше много малко усилие и споразумение още през май - юни миналата година, за да може до края на миналата година да бъдат отчуждени всички имоти, през които минава трасето. Вече трябваше да се строи въз основа на издадено разрешение за строеж."
Все още не е възложено изготвянето на Оценката за въздействие на околната среда за тунел под проход Петрохан, което е притеснително. А допреди година се работеше с друго темпо. Прединвестиционните проучвания бяха извършени само за две години, за което заслугата е и на гражданските организации и по-конкретно на "Единни за промяна".
Тогава стигнахме до етап, в който трябва да се възложи ОВОС и след това да се направи подробният план, за да се види къде и какви отчуждавания трябва да има. Не е толкова сложно. Тогава процедурата беше водена по много правилен и качествен начин, и то смея да кажа с изключително важната роля на гражданските организации.
Преди година и половина настояхме да бъде разширено трасето, което е предложено като най-добър вариант, защото гражданите на Северозапада и правителството се обрдинихме да търсим безопасност, да търсим скорост, да търсим всички ефекти, които трябва да дойдат, за да бъде използвана тази пътна артерия. Проектът предвижда две тръби на тунела, които да бъдат абсолютно пълноценни.
Националният експертен технико-икономически съвет се съгласи с препоръките и направените предложения, както и всички общини, през чиято територия преминава трасето.
Тогава се стигна до избора на така наречения "светлосин вариант", който пресича планината на по-ниско диво. Дава различен начин за преход и прави Петрохан възможен да се преминава дори и от по-тежки автомобили, особено, ако имаме две ленти в едното и две ленти в другото платно.
Но за огромното разочарование на всички жители на Северозапада, дейностите за Петрохан спряха през февруари - март миналата година, когато започна подготовката за изборите.