Институтът за пътна безопасност излезе с остро становище по отношение на МРРБ и АПИ, които според тях са провалили зимното почистване. Също така алармират, че 7-те обществени поръчки за зимно почистване на републиканската пътна мрежа са прекратени, защото нямало жеалещи да участват в тях. В основата са проблемите между пътните строители и служебното правителство, което е причина България да осъмне в зимна блокада. От там разясняват още и какви "прозрачни" обществени поръчки правят от подопечното министерство на Виолета Комитова, която от сутрин до вечер облъчва колко лоши са инхаус процедурите.
Ето и пълното становище на Институтът по пътна безопасност:
Институтът за пътна безопасност информира българското общество, че поддръжката на пътищата и зимното почистване за тази година са пред провал. Агенция "Пътна инфраструктура” е прекратила 7-те обществени поръчки за зимно почистване на републиканската пътна мрежа (РПМ). Оказа се, че няма желаещи да участват в обществените поръчки. Проблемите между пътностроителните фирми и служебното правителство ще направят така, че България да осъмне в зимна блокада. В същото време сме свидетели как политически опоненти си прехвърлят отговорността за пътищата на България. Постоянно ни облъчват с промяна на модела, прозрачност и колко лоша е инхаус процедурата.
Експерти на Института за пътна безопасност се натъкнаха на една "прозрачна" обществена поръчка (ОП) от 06.10.2021 година. Предоставяме Ви обявлението на ОП и нека всеки сам да прецени по този ли начин ще заменим инхаус процедурата чрез директно възлагане на посочена от служебното правителство фирма.
(Не)Прозрачност без граници!
Как едни 800 000 лв. минаха транзит от държавния бюджет към частна фирма.
Процедура : 00044-2021-0066
Бюджет: BGN 825 000,00
Публикуване: 06 окт 2021 (сряда), 17:49
Краен срок: 15 окт 2021 (петък), 23:59
Вид процедура: Договаряне без предварително обявление – с поканен само един изпълнител ?!?!?
Къде отиде прозрачността, къде отиде професионализма ?!?!
В много популярна в света книга е записано : "По делата ще ги познаете…". Именно, не по имената, не по думите, а по делата съдим за действията или бездействията на управляващите или на претендиращите за управление.
ИПБ няма лично отношение към участниците в процедурата, която цитираме. ИПБ има отношение към прокламираната прозрачност (последните 12 месеца тя е навсякъде….най-вече в заглавията и в предизборните теми).
Дали обаче прозрачността е нараснала в нашия живот, в политиката, в действията на институциите…това е въпрос, който като общество трябва да си задаваме непрекъснато. Необходимостта от това е явен израз за промяната и бдителността на едно общество. Актуалните теми, свързани с АПИ, Автомагистрали, МРРБ и други, ни карат да имаме критичен поглед към случващото се в сектора.
ИПБ многократно настоява и се опитва да налага преход към извънсистемен контрол, който да позволи така търсената от всички прозрачност:
1. Ние държим да бъдат публикувани проектите при всички процедури, касаещи СМР;
2. Ние държим да се прецизира законодателството, относно допустимостта на ремонт и обновяване (които се използват като смокинови листа, за да се прикрият реални СМР);
3. Ние държим да бъдат обсъждани и консултирани подобни решения единствено и само в интерес на гражданите;
4. ИПБ не иска да ограничава дейността на никоя фирма, иска да помогне чрез конкуренция да се постигне оптималното възможно на оптималната цена;
5. ИПБ държи пазарът на пътната безопасност да бъде широко отворен и достъпен за всички, включително и за чуждестранни доставчици. Ние вярваме, че това е единственият правилен начин, за да позволим най-високото качество да достигне до гражданите в България;
Екип на ИПБ