Неподходящи по размер прозорци. Влажен, недостатъчно втвърден цимент. Общественият транспорт "изпратен от Санкт Петербург", а всъщност закупен от украинските власти преди войната. Апартаменти без отопление и автобуси без отопление през зимата. Концепция за развитие на града въз основа на стари планове. Това е само малка част от измамата, показността и прането на пари, които съпътстват русификацията на Мариупол и "възстановяването на живота" в град, където според ООН 90% от жилищния фонд е бил повреден или унищожен в резултат на нападението на руските войски през пролетта на 2022 г. "Недалеч от фалшивите кримски села, построени, за да впечатлят Екатерина Велика, започват да се появяват пукнатини в "потемкинската фасада" в Русия", пише "Financial Times", цитиран от The Moscow Times, в разследване за възстановяването на Мариупол, придружено с видеоматериали, събрани от вестника.
Стари планове
Две седмици преди последните защитници на Мариупол да се предадат, Русия представи "Концепция за единен план за развитие на град Мариупол" за 2022-2035 г., изготвена от Министерството на строителството и Единния институт за пространствено планиране на Руската федерация. Тя предвижда създаването на градска среда, обществен транспорт и жилищно застрояване. Проблемът е в това, че концепцията е основана на стари планове на града и не отчита мащабните промени, случили се след 2016 г. Когато с Москва се опита с помощта на въоръжени сепаратисти и понякога редовни армейски части да създаде т.н. "Новорусия" в Източна Украйна, много жители на типичния съветски индустриален град бяха на страната на Русия. Затова украинските власти след това инвестираха много пари в модернизацията му: от 2014 до 2021 г. бюджетът на града се увеличи повече от три пъти. Мариупол се превърна в европейски град (особено в сравнение със съседните "ДНР" и "ЛНР", които останаха под властта на сепаратистите), много райони бяха превърнати в модерни градски пространства с паркове и висококачествени пътища, а общественият транспорт беше напълно модернизиран.
Понастоящем трамвайната мрежа е само частично възстановена, а някои нови маршрути са прокарани без връзка с реалните нужди на жителите (от които са останали около 100 000, от предвоенно население от 430 000 души). Новите автобуси и трамваи с надписи "Москва и Санкт Петербург са побратимени градове", за които се твърди, че са доставени от града на река Нева и с които руските власти се хвалят, се оказаха пребоядисани украински модели, закупени преди войната. "Това е нашият трамвай, дори и регистрационния му номер е от наше време", казва пред FT Никита Бирюков, бивш заместник-директор на транспортния отдел на Мариупол. По думите му отоплителните системи в автобусите не работят през зимата, а жителите тъжно се шегували, че в тях е по-студено, отколкото навън. Заради липсата на шофьори общественият транспорт се движи нередовно.
Новите власти също така представиха като резултат от собствената си работа социални съоръжения, като училища и детски градини, чието изграждане е започнато преди вояната и не бе завършено заради войната и които руските изпълнители само довършиха.
Класически мега проект
За изключително ниското качество на строителните работи в Мариупол говорят специалисти, граждани, принудени да живеят в недовършени апартаменти, и експерти по антикорупция. Много мениджъри и строителни компании, изпратени от Русия, нямат опит, казва Иля Шуманов, генерален директор на "Трансперънси интернешънъл Русия". Много служители "са били наети "от най-ниското стъпало на (държавната) кариерна стълбица", а собствениците на строителни компании често са "по-склонни да бъдат свързани с длъжностни лица по един или друг начин, отколкото да бъдат звездите на строителния свят".
Възстановяването на Мариупол, според Шуманов, е класически руски "мегапроект", за който се отделят огромни бюджетни пари (което създава широки възможности за корупция) и който трябва да бъде завършен възможно най-скоро. "Не можеш да построиш добра жилищна сграда за два-три месеца, както правят руските компании", казва Микола Трифонов, който е оглавявал отдела за капитално строителство в Мариупол преди войната. Те дават на бетона седмица, за да се втвърди, докато обикновено отнема три седмици, каза Трифонов, прогнозирайки проблеми за такива сгради след две до три години.
С не по-малка небрежност се извършва ремонт на къщи, повредени от бомбардировките. Една от най-активните компании в Мариупол е R-Stroy LLC, пише FT. Тя е създадена само няколко месеца преди октомври 2022 г., когато работниците му пристигат в повредената жилищна сграда, в която живее Максим, и премахват две трети от прозорците. Есента беше студена, с ветрове и дъжд, но хората живееха в отворени апартаменти до ноември, каза пред вестника самият Максим, строителен работник. Когато пристигнаха новите прозорци, те се оказаха с различен размер. Някои работници ги бяха инсталирали с главата надолу, други стърчаха от стените. Водата се стичаше в апартаментите и замръзваше. До февруари 2023 г. нямаше отопление, все още няма топла вода.
Година след началото на работата жителите на сградата, чиито апартаменти редовно се наводняват по време на дъждовете, все още бяха във война с "Р-Строй", която е основана от двама бивши работници от газовата промишленост, директор на компания за строителство на болници и бивш заместник-губернатор, и която е свързана с една от най-големите фармацевтични компании в Русия, "Р-Фарм" (в класацията Kings of the State Order 2018, списание Forbes постави собственика си Алексей Репик на 14-то място с размер на държавните договори от 34 милиарда рубли). Както беше казано в Telegram канала "Нов Мариупол!", компанията остъклява и ремонтира дори изгорели апартаменти, докато преди това е било необходимо да се направи основен ремонт на покрива, подмяна на комуникациите, вътрешни довършителни работи.
Половин трилион за възстановяване
Инвеститор на строителните работи, извършвани от Р-Строй и други компании в Мариупол, е държавна компания "Единый заказчик" към Министерството на строителството на Руската федерация. Руските власти не публикуват данни за това колко пари се отпускат за възстановяване на окупираните територии на Украйна. Но FT намери документи, които косвено преценяват мащаба на тази работа: през 2024-2026 г. компанията ще получи 445 милиарда рубли (почти $5 милиарда), които трябва да прехвърли на изпълнители, извършващи строителни и други възстановителни работи в така наречените нови територии.
За сравнение: през 2024-2026 г. руските бюджетни разходи за жилищни и комунални услуги ще бъдат намалени с приблизително същата сума (500 милиарда рубли) - от 881,3 милиарда на 381,2 милиарда. Междувременно тази зима руските региони бяха пометени от епидемия от аварии, която остави десетки хиляди хора без отопление, топла вода и електричество. В допълнение, около 150 милиарда рубли годишно, които "Единый заказчик" планира да разпредели, е почти два годишни бюджета на такива региони като Астраханската и Курганската области (съответно 83 и 78 милиарда рубли). И около шест годишни бюджета на бедните региони, като Калмикия (26 милиарда) или Еврейската автономна област (21 милиарда рубли). И това е само сумата, което Министерството на строителството на Руската федерация харчи в окупираните региони.
Приложението към финансовите отчети на държавната компания "Единый заказчик" за 2022 г. съдържа списък с 22 компании, на които са отпуснати пари, включително еквивалента на $37 милиона на "Р-Строй" през втората половина на годината. FT разговаря с десетки жители на Мариупол и събра информация за работата на R-Stroy в социалните мрежи. "Чакахме 483 дни, за да започне работата по нашата къща", каза пред вестника Дмитро, който живее в 12-етажна сграда близо до булевард "Победа", централната пътна артерия на квартал "Левобережни" в Мариупол. "Има всевъзможни извинения (за забавянето, бел. ред.), но работата не е започнала".
Снимки и видеоклипове показват, че в близост до къщата, където около десетина души бяха убити по време на обстрели, горните етажи са силно разрушени, а още няколко бяха повредени. Според паспорта на съоръжението, разлепен в близост до къщата, е планирано работата по него да приключи през второто тримесечие на 2023 година. Ремонтите в крайна сметка започнаха през юни миналата година и все още продължават.