Изтъкнати японски музиканти ще бъдат солисти на Симфоничния концерт в четвъртък

Зад диригентския пулт застава маестро Деян Павлов

•	Зад диригентския пулт застава маестро Деян Павлов
• Зад диригентския пулт застава маестро Деян Павлов Източник: Държавна опера-Бургас

След изключително богатия – и като интензивност на събития, и като жанрово разнообразие, Сезон 2023/ 2024 за Бургаската опера, предстои официалното откриване на новия Сезон 2024/ 2025. На 4 октомври, четвъртък, от 19 часа в залата на Операта маестро Деян Павлов /гост/ ще застане за диригентския пулт на Симфонични концерт с гост‐солисти от Япония: Кийоко Сакаи – пиано, Кожи Оказаки – фагот и Етцуко Оказаки – пиано. Тримата изтъкнати музиканти са професори в "Мусашино" Академия в Токио и са с внушителни артистични биографии.

 

Деян Павлов, диригент
Деян Павлов, диригент Източник: Държавна опера-Бургас

Проф. Деян Павлов, който е преподавател в Националната музикална академия "Проф. Панчо Владигеров" – гр. София и е чест и желан гост-диригент на наша сцена и в гастрол на бургаския културен институт, е подготвил впечатляваща програма на концерта, в която са включени знакови произведения из класическата музикална съкровищница за симфоничен оркестър: Концерт за пиано и оркестър №1 в до мажор, опус 15 от Лудвиг ван Бетовен, Концерт за фагот и оркестър във фа мажор, опус 75 от Карл Мария фон Вебер и Концерт за пиано и оркестър №1 в ми минор, опус 11 от Фредерик Шопен.

 

Първият клавирен концерт на великия представител на Виенската класическа школа Лудвиг ван Бетовен е завършен през 1796 г.-1797 г. и е изпълнен от самия Бетовен в Прага през следващата година. Въпреки че е публикуван първи, концертът  всъщност е третият опус на композитора в този жанр – преди него са били създадени един останал неизвестен концерт в ми бемол мажор и Вторият концерт, който е публикуван по-късно /1801 г./ Творбата се ражда в първия творчески период на композитора, след преместването му във Виена през 1792 г., когато е повлиян от творчеството и личностите на другите безсмъртни представители на Виенската класика – Волфганг Амадеус Моцарт и Йозеф Хайдн. Първият му клавирен концерт е носител на зрялост, композиционно майсторство и индивидуалния почерк, изграждащ неповторимия Бетовенов стил. Музиката на концерта грабва с бликаща витална енергия, широко разгърната поетика и красиви динамични нюанси.

 

Второто клавирно произведение на концерта на 4 октомври, включено в програмата, е Концерт за фагот и оркестър във фа мажор, опус 75 от Карл Мария фон Вебер. Макар изцяло да е съвременник на Бетовен, Карл Мария фон Вебер въплъщава в творчеството си различна естетика и стил, в които липсват драматичната вътрешна кофликтност на Бетовеновата музика, но присъстват емоционална изтънченост и финес, които са забележими и в неговия Концерт за фагот. Зад успехите на Вебер очевидно стоят семейната традиция и семейното възпитание. Баща му – барон Франц Антон фон Вебер, е чичо на жената на Моцарт – Констанца, е бил цигулар и директор на пътуваща театрална трупа. Майка му е била много добра певица, а брат му – също отличен музикант, ученик на Йозеф Хайдн.

 

Програмата на Държавна опера-Бургас за октомври 2024
Програмата на Държавна опера-Бургас за октомври 2024 Източник: Държавна опера-Бургас

Последното знаменито произведение от световната клавирна класика, което ще прозвучи на Симфоничния концерт в четвъртък, е Концерт за пиано и оркестър № 1 в ми минор. който е написан от полския композитор Шопен през 1830 г., след Втория му концерт, композиран няколко месеца по-рано, но получава номера си поради по-ранно издание през 1833 г., докато Вторият концерт е отпечатан едва през 1836 г. Този концерт, носител на най-характерните черти на периода в културното и философско пространство – Романтизмът, заедно с Концерт № 2, е едно от двете произведения, които финалистите на Международния конкурс за пиано на името на големия композитор, трябва да избере да изпълни в конкурсната програма.

 

Симфоничният концерт в четвъртък е залата на Държавна опера – Бургас е покана за едно изискано преживяване с висока музикално-естетическа стойност.  Не пропускайте  вълнуваща среща отблизо с високото изкуство, аристократизма и универсалните послания на класическата музика! Очаквайте богатата октомврийска програма на Бургаската опера, която включва спектакли и концерти от различни жанрове: опера, мюзикъл, балет, детски спектакли: https://operabourgas.com/bg/programme.

 

Билети за Симфоничния концерт: на касата на Операта, каса "Часовника", както и в мрежата на Grabo - https://grabo.bg/burgas/simfonichen-kontzert-0vfwt и Eventim - https://www.eventim.bg/bg/bileti/simfonichen-koncert-burgas-opera-1449830/performance.html


За диригентския пулт застава проф.
Деян Павлов. Той завършва Националното музикално училище "Любомир Пипков"  в София. След това Музикалната академия "Проф. Панчо Владигеров" в класовете на проф. Георги Робев (хорово дирижиране), проф. Васил Казанджиев (оркестрово дирижиране), проф. Борис Хинчев и проф. Иван Вульпе (оперно дирижиране). Участва в майсторските курсове на проф. Карл Остерайхер (1986, 1988), проф. Хайнц Рьогнер (1989, 1990) и Иля Мусин (1991). Дирижира концерти и спектакли на Русенската филхармония и опера (1988-1991), ръководи Симфоничния оркестър в Пазарджик (1992-1998), диригент е в Пловдивската опера (1996-1998) и на Оперно-филхармоничното дружество в Пловдив (от 1998), музикален директор е на фестивала "Зимни музикални вечери" в Пазарджик (1992-1999). От 2001 до 2012 е диригент на Младежката филхармония "София" към НМУ "Любомир Пипков". Между 2005 – 2009 води студентските оркестри на НМА "Проф. Панчо Владигеров", а през 2013 започва да преподава  "Оперно пеене с диригент" към Вокалния факултет на Музикалната академия, където понастоящем е професор. Преподава и "Оперно – симфонично дирижиране" към Теоретико-композиторския и диригентски факултет. През 2014 г. защитава научната степен "доктор". В паралел с преподавателската си дейност е Главен диригент на Плевенската филхармония (2014–2021). Гастролирал в Гърция, Германия, Великобритания, Испания, Швейцария, Турция, Чехия,Канада, Румъния, Бахрейн. Регистрира записи за радио и телевизионни канали в България, Испания и Румъния. От 1995 година до сега дирижира с Bulgarian Symphony Orchestra-SIF 309 филмова и съвременна музика за международни продуцентски компании.  Записал е музика за над 500 филма, някои от тях отличени с награди "Сезар" (2001, 2004), "Оскар" (2009) и "Златна палма" (2007). Води ежегодно майсторски класове по дирижиране. В репертоара си има произведения от всички стилове и жанрове. Деян Павлов е удостоен с грамота за "Върхови постижения в музикалната педагогика и  изкуство”  от НМУ "Любомир Пипков" (2004), със  "Златно петолиние" от Съюза на българските композитори за високи постижения в интерпретацията на творби от  български композитори и е  лауреат на "Златно перо" за принос към българската култура от Класик ФМ радио (2005.

 

Кийоко Сакаи, пиано
Кийоко Сакаи, пиано Източник: Държавна опера-Бургас

Кийоко Сакаи ще изпълни Концерт за пиано No1 от Лудвиг ван Бетовен.

Кийоко Сакаи е японска пианистка и бивш професор в Musashino Academia Musicae. Член е на комитета за наградата Леонид Кройцер.Завършила е Musashino Academia с бакалавърска степен (1972) и магистърска степен по музика (1974) с най-висока оценка.Тя се учи от и дължи много на почетния професор Айко Токугава. След завършване на магистърската си степен тя е удостоена с наградата "Леонид Кройцер", първа награда в Musashino Academia. Продължава да специализира при Макс Егер, Едит Фишер и Кемал Гекич. Тя участва като победител в прослушването в Токио Бунка Кайкан, излъчено по NHK-FM, в зала Тока в Императорския дворец в Япония. Професионалното развитие на Сакай е насърчено от българските професори Юлия и Константин Ганеви. Активната й изява започва както в България, така и в Япония - с концертите за клавирно дуо с К. Ганев, Ж. Ганева. Неколкократно е гастролирала в София, Пловдив, Пазарджик и други градове, изнасяйки както солови, така и дуетни концерти. Участва и в Международния фестивал на камерната музика, Пловдив и Концерта на членовете на журито на 7-ия Международен конкурс "Музиката и Земята”, София с проф. Ганеви и проф. Сачико Кодама. Била е член на журито на 10-ия международен конкурс "Музиката и Земята”, София и на Международния клавирен конкурс "Концертеум”, Маратон. Била е лектор на летен международен семинар Сан Даниел дел Фуриули, Италия. Освен това, e провела майсторски клас в Консерваторията, Атина, остров Поло, Гърция. В Япония също е била член на журито на няколко места.

 

Етцуко Оказаки, пиано
Етцуко Оказаки, пиано Източник: Държавна опера-Бургас

Етцуко Оказаки ще изпълни Концерт за пиано No1 от Фредерик Шопен.

Ецуко Оказаки е родена в Югавара, започва да свири на пиано на седемгодишна възраст и продължава в Музикалната гимназия, след което - в Музикалния факултет на Токийския университет по изкуствата при проф. Наотоши Фукуи и проф. Хитоши Кобаяши. След като се дипломира, тя учи пиано в Nordwestdeutsche Musikakademie Detmold при проф. Вилхелм Шнур и проф. Клаус Шилде и завършва катп най‐добрата в класа през 1977 г. Освен това, е учила камерна музика при проф. J. Michaels, H. Winschermann, P. Meisen и A. Navarra. След Детмолд учи при проф. Г. Георг Вашархей , проф. Ганев и проф. Ганева в Токио. Нейното сътрудничество за изпълнение е разширено извън и вътре в Япония. Участвала е в телевизионни и радио предавания, работи като солист, свиро в пианодуо, изпълнява концерти и камерна музика. Има издаден солов албум "Моцарт", "Шопен" и много други. Като солистка е участвала многократно в оркестъра на България солови и камерни концерти в Унгария и Германия. Тя е дългогодишен преподавател в Musashino Academia Musicae, с академично звание звание "професор".

Скорошните изяви включват следните концерти: 3 сонати за кларинет на Макс Регер през 2021 г., 2 триа на Ф. Менделсон през 2022 г., Дуо рецитал през 2023 г., Трио концерт през 2024 г. През февруари 2024 г. в Осака тя е изпълнила Концерт за две пиана на Ф. Пуленк с Кийоко Сакай.

 

Коджи Оказаки, фагот
Коджи Оказаки, фагот Източник: Държавна опера-Бургас

Коджи Оказаки ще изпълни Концерта за фагот от Карл Мария фон Вебер.

Коджи Оказаки е роден е в Хирошима през 1949 г. Коджи Оказаки започва да свири на фагот на шестнадесет години. След като завършва Musashino Academia Musicae през 1972 г., той печели позиция в Токийския симфоничен оркестър. Удостоен е с 2 -ра награда на 42-ия музикален конкурс на Япония ( NHK , Mainichi Classic) през 1973 г. През 1974 г. той влиза в Nordwestdeutsche Musikakademie Detmold в Германия като студентът на Deutscher Akademische Austauschen Dienst Fellowship . Учи фагот при проф.А. Хеннге и проф. Х. Юнг , камерна музика при Дж. Майкълс, Х. Виншерман, П. Майзен и T. Varga и завършва като най-добрия в класа през 1976 г. Неговото духово трио с Фумиаки Миямото ( Об.) и Масахару Ямамото (Кл.) спечели 2-ра награда в категория духово трио на 9-ия Международен конкурс за камерна музика в Колмар, Франция . След като завършва " Konzertexamen " през 1978 г., той се присъединява като главен фаготист в Симфоничния оркестър на NHK.

Неговото сътрудничество за изпълнение е разширено извън и вътре в Япония. Участва в телевизионни предавания, радио , работи като солист, изнася концерти и камерна музика. Получава 16-та и 22- ра награда Арима , издава самостоятелен албум "Бурлеска" и др. Той е бивш главен фаготист на Симфоничния оркестър на NHK, бивш гост-професор в Токийския университет по изкуствата, бивш професор по M usashino и Academia Musicae и в момента е гост-професор по M usashino и Academia Musicae. Той също така е главен директор на Японското дружество по фагот. Преподава в Академията за музикален оркестър на Токийския колеж.

Още от "Бургас"

През май трябва да започне строителството на първото трасе от Вертикалния газов коридор, съобщи енергийният министър Жеч

Енергийният министър инспектира доставените в страната ни 4000 тръби - те вече се извозват до всички седем площадки по трасето на бъдещия газопровод

Прочетете повече прочетете повече

Енергийният министър Жечо Станков ще посети бургаското пристанище, където се съхраняват тръби за разширението на газопре

Проектът е стратегически не само за България, а и за цяла Европа и за неговата реализация е необходимо увеличаване на капацитета за пренос на българо-гръцката и българо-румънската граница

Прочетете повече прочетете повече

Кметът поиска от ръководството на летище Бургас да осигури конкурентни условия за стимулиране на полетите

В писмото си кметът Димитър Николов дава за пример летище София, което е въвело по-ниски такси и води гъвкава политика, която е довела до ръст на трафика

Прочетете повече прочетете повече

Последни новини

Най-четени