
Първото събитие от фестивала "Опера на светилището" 2025, чието шесто издание предстои, е операта "Самсон и Далила" от Камий Сен-Санс, под палката на проф. д‐р Григор Паликаров. Мащабната оперна продукция бе представена за първи път преди две години на откритата сцена на тракийското светилище през лятото на 2023 г., като предизвика фурор. На 26 юли, събота, от 20:30 часа под звездния купол на древното оброчище, щастливците, сдобили се с билети, ще бъдат свидетели на величествено представление сред мегалитните блокове. Фестивалът "Опера на светилището" се провежда за шести път, със съвместните организационни и логистични усилия на Държавна опера – Бургас и Община Приморско.

В операта от Камий Сен‐Санс са преплетени любов, страст, изкушение, предсказания, измяна, отмъщение, изкупление, Божие възмездие и гибел. Впечатляващата режисура на проф. д‐р Александър Текелиев е съобразена със спецификата на терена в полите на Странджа, диригентът, солистичният състав, оркестърът и хорът са първокласни, усещането от съприкосновение на Природа и Музика – магично.
Почитателите на красивата музика на френския композитор Камий Сен‐Санс и драматичния библейски сюжет ще имат възможност да проследят епичната древна история в съботната вечер на 26 юли. Оригиналната сценография, залагаща на минималистичен стил, и компенсаторно пищни костюми, дело на Каталин Арборе, Румъния, задълбочените режисьорски похвати на проф. д-р Александър Текелиев, вещото диригентство на проф. д-р Григор Паликаров, първокласният артистичен каст и оригиналната тематично подбрана мултимедийна среда, умело вплитаща се в естествения декор на каменните блокове, обещават спектакълът да се превърне в запомнящо се представление. Присъстващите ще съпреживеят драмата на юдея, надарен с божествена сила – Самсон, и красивата филистимка, която използва женския си чар, за да го изкуши, измами, предаде и погуби – Далила.

На откритата сцена в събота в главните роли влизат утвърдени оперни артисти, които придават на образите психологическа дълбочина и постигат забележително емоционално въздействие: изтъкнатото мецосопрано Даниела Дякова, солистът на Софийската опера и балет и Държавна опера – Бургас – тенорът Даниел Дамянов, баритонът Александър Крунев, басите Костадин Мечков и Диман Панчев и др.
Запомнящи се – като излъчване, гласови постижения, присъствие и артистично сливане с образите, ще бъдат солистите: в образа на Далила ще се превъплъти именитото мецосопрано Даниела Дякова, която е безапелационна във всяко своя сценична проява – с достолепие, вкус, изключително въздействие на гласа си. Акцент в оперното заглавие е една от най-красивите мелодии – Арията на Далила /"Mon cœur s’ouvre a ta voix”/ от II действие, която се смята за една от най-въздействащите в оперното изкуство.
В своя индивидуален прочит, Дякова, в ролята на красивата изкусителка – филистимянката Далила, се характеризира с дълбинно обследване на сложния образ и въздействащо, професионално поднесено изпълнение. Образът е нейно коронно превъплъщение, в което влага своя цялостен артистичен облик – като философско и психологическо изграждане, красив тембър, напълно съответстващ на партията, мощно и същевременно – овладяно, вокално извайване на трудните арии, дуети и ансамбли.

Образът на Самсон, надарен с Божествена сила, предводител на потисканите от филистимяните евреи, ще бъде пресъздаден от солиста на Софийската опера и балет и Държавна опера – Бургас Даниел Дамянов. Той ще разгърне богатството на своя артистичен, емоционален и певчески капацитет в изграждането на ролята – с целия спектър от преживени и трансформирани чувства. В ролята на Върховния жрец на Дагон /богът на филистимците, които са завладели еврейския народ/ ще влезе баритонът с богата международна сценична кариера – Александър Крунев, който ще придаде убедително въздействащо характерната суровост на образа, олицетворение на Злото, вдъхващ респект и страхопочитание. Той ще вдъхне на образа характерното излъчване на властова мощ и жестокост – и при коварния план за покушение срещу Самсон, и в атрактивния ритуал на жертвоприношение.

Ярко присъствие ще имат и останалите солисти, които ще влязат умело в драматургичния контекст и ще бъдат максимално автентични на сцената. В образа на Абимелех, сатрап на Газа, ще бъде басът Костадин Мечков. В ролята на Старият евреин ще влезе Диман Панчев, бас, като Пратеник на филистимците ще бъде тенорът Георги Бозвелиев, Първи филистимец – Милен Динолов, тенор, Втори филистимец – Иван Грозев, бас.
Всеки от солистите е в изумителен музикален, артистичен и психологически синхрон с останалите герои на трагичната история, която, независимо от факта, че е от далечни исторически времена, звучи актуално за всеки етап от човешката цивилизация.
Внушителни – и като музикална сложност, и като визуализация на сюжета, и като пищност, са и масовите хорови и балетни сцени. Хорът се отличава с филигранно изработени динамични нюанси и фразиране – особено в полифоничните преходи, характерни с високата си сложност. Хоровият състав също е главно действащо лице в сюжета и музикалния текст – и в тихите нюанси, и в избликващите моменти, изискващи силна експресия.
Оркестърът изпълнява по блестящ разтърсващ начин изключително трудните пасажи в сложната партитура на Камий Сен‐Санс – с типичната за френската музика напевност и дълбочина.
Под прецизната палка на проф. д-р Григор Паликаров ще бъде сътворена монолитна цялост на сложната партитура – с прецизна динамика и брилянтно представена полифонична красота. Балетът е истински емоционално‐визуален акцент на спектакъла – с атрактивните масови сцени – шедьовър на сетивното възприятие. Възхитителни, впечатляващи като изпълнение и изключително атрактивни ще бъдат артистите от балетния състав – в двата ключови момента – лиричното омайване на Самсон – в първо действие, и в емблематичната вакханалия – в трето действие.
Майсторската хореография, напълно в съответствие с библейския сюжет и задълбочената режисьорска трактовка на проф. Текелиев, е на Галина Калчева, а репетитор на балетистите е Марина Змеева-Маркова. Концертмайстор е Христо Белчев, помощник-режисьори: Лина Пеева и Петър Тихолов, корепетитор – Игор Кириянов. Произведението се изпълнява в оригинал – на френски език, със субтитри на български език, дело на Сребрина Славова.
"Самсон и Далила" е рядко изпълнявано заглавие в световен мащаб, именно поради изключителната му оркестрова трудност, полифонично звучене на хоровия състав, както и арии и дуети, които са висш пилотаж в оперното изкуство. Сюжетът, базиран на библейските сказания от Стария завет, съдържа не само интригуваща линия на разказната история, но и дълбоки морални дилеми, представени по възхитителен начин чрез средствата на музикално-сценичното изкуство, блестящо аргументирани чрез сложната полифонична партитура на Камий Сен-Санс. Драматична линия на динамиката пресъздава противоречивите психологическите състояния на героите.
Впечатляващи са и визуалните ефекти, които се вписват идейно в цялостната концепция на мащабния музикално‐сценичен проект. Ще бъде използван актуалният 3D mapping и мултимедия /дело на Никола Пешев/ – за допълващо сетивно възприятие на посланията, заложени в библейския сюжет. Решетки на затвор, пламъци, визуализация на Храма на Дагон, преплетени змии, олицетворяващи пълзящото и рушащо моралните устои Зло – в чистия му вид, ще бъде постигнат забележителен ефект, в синхрон със завладяващата музика и достолепно представяне на всички артисти и музиканти. Публиката ще има привилегията да присъства символично на свещен ритуал.
Постановката на "Самсон и Далила" по режисура на проф. д‐р Александър Текелиев, съдържа оригинално поднесени аналогии с общочовешки теми, препратки към съвремието и символика, в символно съчетание с пищните костюми и реквизит, изпипани до най‐малкия детайл. Акцентът в червено и черно, контрастът между огненото начало и смъртта, както и тънката линия между тях – на границата на живота и небитието, крехкостта на човешкото същество, безсилно пред повелята и решенията на боговете – всичко това е предадено умело, чрез имплицитно заложени символични кодове.
На 26 юли по вълнуващ начин ще бъде разказана библейската легенда за разрушителната сила на страстта, родовите повели и Божественото просветление. Прекрасните гласове на солистите и хора, под съпровода на красивата прочувствена музика, ще се слеят в емоционално-смислова симбиоза, извисявайки идеята за любовта, измяната, изкуплението, жертвоприношението в името на висша цел. Нюансите в музикалния текст ще бъдат предадени от великолепните изпълнители – с мисъл, усет, дълбочина, със съответната емоционална нагласа: лиризъм, страхопочитание, копнеж, разкъсващи съмнения – между повика на сърцето и дълга към род и Родина, болезнено осъзнаване, драматично завръщане, апотеоз на вътрешната сила, изразена и чрез Божието покровителство. Магичното място на Бегликташ ще бъде подвластно на красивата музика на Камий Сен-Санс, в съчетание с внушителните библейски послания за изкушенията на любовта, стълкновение между различни вери, престъпване на родови повели и въздигането на вътрешната сила, свързана с Божественото проявление, което води до справедливо възмездие - дори с цената на разрушението.
За фестивала "Опера на светилището" 2025:
Тази година за първи път във фестивала "Опера на светилището" ще бъдат представени пет заглавия: освен "Самсон и Далила", предстоят четири оперни заглавия от големия италиански композитор Джузепе Верди: "Трубадур" – на 2 август; "Риголето" – на 9 август, "Аида" – на 16 август, и "Набуко" – на 23 август, началният час на спектаклите е 20:30. Режисурата на всички постановки, които ще бъдат представени във фестивалната програма, са на проф. д-р Александър Текелиев.
Представленията на Държавна опера – Бургас на тракийското светилище предоставят за поредна година уникален шанс за съприкосновение с мистичната символика на свещеното място, в съчетание с художествените внушения на оперите. Мистиката на Странджа планина, съчетана с вечните послания на класическите произведения, отново ще бъде предпоставка за магични незабравими преживявания.
Мястото под откритото небе на митична Странджа е магично – осъществява се вълнуваща среща на послания от древността със съвременната интерпретация на вечната класическа музика. В подобни моменти Природата притихва и се вслушва в гласа на Изкуството.
Представленията – сред естествения декор на мегалитното светилище, на специално изградена до каменния комплекс сцена, както и на самите каменни блокове, преминават сякаш под покровителството на древните траки, живели и извършвали своите мистични ритуали по тези земи, които са символично с целия огромен екип, реализиращ амбициозното начинание.
Организацията на мащабното културно събитие е забележително добра – като подготовка на терена за спецификата на оперен спектакъл в природни условия, като извозване на гостите на събитието и осигуряване на оптимален комфорт за публиката сред сърцето на планината.
В организирането и реализирането на форум с подобен мащаб, би трябвало да се спомене и традиционно високото ниво на техническите служби, които по време на фестивала се грижат за обезпечаването на цялостната визия на спектаклите, съобразявайки се с трудния терен и спецификата на откритата сцена. В нестандартните и тежки за реализирането на подобен мащабен оперен спектакъл условия, извършеното от хората, които отговарят за техническото оборудване, осветление, озвучаване, са перфектни.
На изключително високо ниво е и логистиката от страна на Община Приморско, съобразена с нуждите на посетителите, за да им се осигури оптимален комфорт по време на спектаклите и преживяването под звездите на Странджа да остане незабравимо.
Постановките на Държавна опера – Бургас в превърналия се в добра традиция фестивал "Опера на светилището" предоставят уникален шанс за среща със символиката на свещеното място, в съчетание с естетиката и художествените решения на оперните заглавия.