Експерти: Северното ни крайбрежие пред азотен апокалипсис

Бездействието на служебното правителство е създало риск за националната сигурност

Заседналият кораб до Каварна
Заседналият кораб до Каварна Източник: Районна прокуратура Добрич

Защитената местност "Яйлата" и цялото ни северно крайбрежие са заплашени от азотен апокалипсис, ако заседналият до скалистия бряг кораб "Vera Su" не бъде изваден от плитчините и се разцепи от започналото бурно вълнение. За това предупреждават пред "Труд" експерти и изследователи на Черно море. А специалисти по морско право, капитани и пом.-капитани на търговски кораби, както и военни анализатори, са категорични, че бездействието на служебното правителство в лицето на МВР, военно министерство, МОСВ и всички структури на транспортно министерство и морската администрация, е създало риск за националната ни сигурност.

 

Специалисти по екология са потресени от проточилото се цяла седмица бездействие на институциите, защото има опасност от отравянето на миди, риби и всякакви морски обитатели.

 

"Замърсяването е най-опасно за дънните риби, а в годишния ни мониторинг се сочи наличието на малки калкани, което със сигурност ще им се отрази зле", каза пред "Труд" директорът на Института по океанология при БАН доц. д-р Николай Вълчев. Според него азотът действа като невротоксин на рибите. Хрилете им загниват и това може да е фатално особено за младите екземпляри. Пасажните видове като лефера, хамсията, сафрида могат да се спасят от токсичната среда, но не и дънните организми. Мащабно замърсяване в района би било пагубно за рапаните и за мидите, които са филтратори на морската среда, допълни доц. Вълчев.

 

"Прогнозите са до 7 октомври вятърът да е североизточен. Ще има силни крайбрежни течения в посока север-юг и замърсяването може да стигне до Балчик. Затова в районите на теченията е нужно да се правят регулярни проби", посочи още доц. д-р Николай Вълчев. Плаващият под панамски флаг 32-годишен товарен кораб заседна на 20 септември призори на метри от брега на "Яйлата". В хамбарите му още има близо 2800 тона урея. Други 200 тона бяха претоварени с плаващ кран на баржа, но не пакетирани по утвърдения от МОСВ план, а в насипно състояние.

 

При операцията в понеделник през нощта в морето се изсипа известно количество тор, а още преди това от екоминистерството оповестиха, че проби от района край кораба са дали индикации за замърсяване с нитритен азот. В крайна сметка служебният екоминистър Асен Личев принудително прекрати дейностите по претоварване, а опитите "Vera Su" да бъде изваден от плитчините с влекачи във вторник по обяд се провалиха, тъй като времето се влоши. Единственото решение е корабът да бъде укрепен с още 4 котви, каза пристигналият на мястото на инцидента служебен транспортен министър Христо Алексиев.

 

Североизточният вятър, който вдига вълни и може да запрати кораба в скалите, няма да утихне скоро, твърдят притеснени за поминъка си местни рибари. И се надяват, че теченията ще разнесат попадналия в морето азотен тор, за да не умре уловът им.

Катастрофата е предизвикана от неадекватно поведение на дежурния офицер и рулевия, заяви часове по-късно Румен Николов, шеф на ГД "Аварийно-спасителна дейност" в ИА "Морска администрация". Добричката районна прокуратура образува проверка по случая.

 

Доц. д-р Николай Вълчев, директор на Института по океанология при БАН: България е абсолютно неподготвена при подобни бедствия

Азотният тор е биогенен елемент, който осигурява хранителна среда за фитопланктоните, а те са в основата на хранителната верига в морето. Прекомерното му наторяване обаче може да предизвика бурен цъфтеж на фитопланктон, който се утаява и гние на дъното, причинявайки смъртта на дънни организми. Сега вероятността това да се случи е сравнително малка, тъй като водата вече изстива и има вълнение. Но има някои родове фитопланктон, които цъфтят в студена среда. Надявам се екокатастрофата да не се случи, но стана ясно, че България е абсолютно неподготвена да реагира при подобни опасни кризи.

 

Адвокат Владимир Владимиров, експерт по морско право: Валят заповеди, които са взаимно изключващи се

Изненадан съм, защо се пропусна толкова ценно време, изчаквайки действията на собственика. Няма яснота кой е каско-застрахователят на този кораб, кой е застрахователят, който покрива рисковете от замърсяване и други подобни извънредни рискове. България, по силата на двустранна спогодба с Турция, би трябвало веднага да задейства всички възможни механизми за преустановяване на засядането на кораба в този район. Опасявам се, че ако този кораб, който е около 3000 тона, се удари в подножието на скалите, той ще размести половината от пластовете на долните скали и отгоре може да се получи срутване. Логично е да се зададат и въпросите защо и как е допуснато този кораб да се движи в продължение на над 2 часа в абсолютно грешен, ненормален курс, насочен към скалите и брега на България. Всеки кораб държи вахта, която е 24 часа, на мостика има дежурен капитан, рулеви моряк, корабът е снабден със съвременни радари, GPS-системи, със система за автоматично идентифициране. 

 

За мен е необяснимо как на този фон, радарите във военното поделение както в Шабла, така и в Балчик не го засичат, защо не реагират? Всичко това става в реално време, вижда се, че корабът се движи неправилно и се насочва опасно близо до брега и не променя курса. Веднага трябваше да се свържат по аварийния канал и да проверят какво се случва, а ако не получат отговор - да се прати хеликоптер. Само да допуснем, че това е един военен кораб, който е решил да навреди на България и на българските интереси - той влиза във възможно най-опасните зони на вътрешните води. Българската морска администрация и най-вече държавното предприятие "Пристанищна инфраструктура", поддържа една изключително съвременна електронна система за проследяване на трафика в реално време на всички кораби в българското крайбрежие. Но и по този въпрос се мълчи. Никой не казва и какво прави този кораб там - каква е тази навигационна грешка?

 

Ако корабът идва от североизток и е насочен на югозапад, той трябва да премине под сигналите на два фара - Шабленският и този на Нос Калиакра. Какво прави този кораб в този толкова известен с контрабандата си район? Да не би на брега да са слезли определена група от хора? Без да засягам криминални теми, но на този въпрос отговор не се дава, даже темата не се засяга. Цялата съвкупност от обстоятелства трябваше да бъде разгледана още в първите 24 часа, вземат се документите на кораба, слага се български компетентен морски специалист, който да стои на борда на кораба, за да следи какво става - да не се фалшифицира корабния дневник, машинният дневник. Всичко се фотографира и е необходимо да е в Добричката прокуратура.

 

Защо още не виждаме бонови заграждения, които дори да ограничат замърсяването, а такова има вече от понеделник? Една след друга валят заповеди, които са взаимно изключващи се. И си задаваме въпроса за националната сигурност. Значи, един кораб спокойно може да отиде и да се забие в българското крайбрежие, а ако беше Слънчев бряг или Златни пясъци? Пак ли ще кажем, че не сме гледали монитора? Трябва да се обезпечи държавното вземане по разноските на кораба от освобождаването му от засядане, да се обезпечат разходите на фирмите, които са ангажирани, да се обезпечи сигурността на хората, които участват в операцията и да бъдат възнаградени. Да се обезопаси морската среда, защото товарът е с азот. Наблюдаваме пълно мълчание и неведение, което е недопустимо. Обикновено в такива случаи се прави щаб, който не да разследва, а да координира и оперативно да действа моментално. Говоря за екстрени действия, това е бърза помощ в корабоплаването.

Още от "Добрич"

Последни новини

Най-четени