"Губим проекта за околовръстен път на Кърджали. През април изтича оценката за въздействие върху околната среда (ОВОС)". Това коментираха пред журналисти в Кърджали областният координатор на ГЕРБ Цвета Караянчева и бившият директор на Областното пътно управление инж. Иван Гавазов.
По думите им, темата за околовръстния път на Кърджали се е превърнала в дъвка за политиците, особено по време на все по-често случващите се избори, без да се правят реални действия.
Караянчева припомни, че от етап на идеен проект през 2009 г., през 2017 г. вече има готов одобрен технически проект, а пътят е обявен и като обект от национално значение.
Инж. Гавазов допълни, че веднага след съгласуването и одобряването му, започват отчуждителни процедури. Отчуждени биват имотите в землището на село Дъждино и през април 2018 г. е издадено разрешение за строеж за това землище. По цялото трасе, според проекта, трябва да бъдат отчуждени имоти в осем землища".
"Заделени бяха два милиона лева за обезщетяване на собствениците, които така и не се усвоиха. Имайте предвид, че отделните имоти са с доста наследници, има имоти с по 32 човека на имот. През 2023 г. ОВОС-а изтича, а няма как един проект да стартира без ОВОС", коментира инж. Гавазов.
По думите му, нова процедура би отнела поне две-три години, което отдалечава кърджалийци от възможността да бъде облекчен трафика и всички други последици за жителите на областния град от преминаващия поток от пътници към и от Граничния контролно-пропускателен пункт (ГКПП) "Маказа – Нимфея".
Цвета Караянчева коментира, че заради повишените цени и инфлация, проектът се е оскъпил от 140 млн.лв. през 2020 г. на близо 240 млн. лв. сега. Тя припомни и за инициираната от инициативен комитет подписка в подкрепа на околовръстния път. Документът бе подкрепен от 4320 кърджалийци и входиран в Областна администрация в средата на юни 2022 г.
За околовръстен път на Кърджали се говори от няколко десетилетия. Проблемът с трафика в областния град е осезаем след отварянето на ГКПП "Маказа – Нимфея" през 2013 г., защото заради липсата на обход на града, през един от основните булеварди в Кърджали преминава и пътникопотока за и от Гърция.
Данните преди Covid пандемията сочат над един милион автомобила отчетен трафик през града в активен сезон. Само през юли миналата година бе отчетена натовареност на граничния пункт "Маказа – Нимфея", надхвърляща 4700 автомобила на денонощие, по данни на МВР.