Цвета Караянчева: Кърджали може да изгуби проекта за околовръстен път заради изтичащата ОВОС

Бившият директор на Областното пътно управление инж. Иван Гавазов припомни, че са били заделени два млн. лева за обезщетяване на собствениците, които така и не се усвоени

Цвета Караянчева и инж. Иван Гавазов
Цвета Караянчева и инж. Иван Гавазов

"Губим проекта за околовръстен път на Кърджали. През април изтича оценката за въздействие върху околната среда (ОВОС)". Това коментираха пред журналисти в Кърджали областният координатор на ГЕРБ Цвета Караянчева и бившият директор на Областното пътно управление инж. Иван Гавазов.

 

По думите им, темата за околовръстния път на Кърджали се е превърнала в дъвка за политиците, особено по време на все по-често случващите се избори, без да се правят реални действия. 

 

Караянчева припомни, че от етап на идеен проект през 2009 г., през 2017 г. вече има готов одобрен технически проект, а пътят е обявен и като обект от национално значение.

 

Инж. Гавазов допълни, че веднага след съгласуването и одобряването му, започват отчуждителни процедури. Отчуждени биват имотите в землището на село Дъждино и през април 2018 г. е издадено разрешение за строеж за това землище. По цялото трасе, според проекта, трябва да бъдат отчуждени имоти в осем землища".

 

"Заделени бяха два милиона лева за обезщетяване на собствениците, които така и не се усвоиха. Имайте предвид, че отделните имоти са с доста наследници, има имоти с по 32 човека на имот. През 2023 г. ОВОС-а изтича, а няма как един проект да стартира без ОВОС", коментира инж. Гавазов.

 

По думите му, нова процедура би отнела поне две-три години, което отдалечава кърджалийци от възможността да бъде облекчен трафика и всички други последици за жителите на областния град от преминаващия поток от пътници към и от Граничния контролно-пропускателен пункт (ГКПП) "Маказа – Нимфея".

 

Цвета Караянчева коментира, че заради повишените цени и инфлация, проектът се е оскъпил от 140 млн.лв. през 2020 г. на близо 240 млн. лв. сега. Тя припомни и за инициираната от инициативен комитет подписка в подкрепа на околовръстния път. Документът бе подкрепен от 4320 кърджалийци и входиран в Областна администрация в средата на юни 2022 г. 

 

За околовръстен път на Кърджали се говори от няколко десетилетия. Проблемът с трафика в областния град е осезаем след отварянето на ГКПП "Маказа – Нимфея" през 2013 г., защото заради липсата на обход на града, през един от основните булеварди в Кърджали преминава и пътникопотока за и от Гърция.

 

Данните преди Covid пандемията сочат над един милион автомобила отчетен трафик през града в активен сезон. Само през юли миналата година бе отчетена натовареност на граничния пункт "Маказа – Нимфея", надхвърляща 4700 автомобила на денонощие, по данни на МВР.

 

 

 

Още от "Кърджали"

Стартира първата покана за набиране на проектни предложения по програма ИНТЕРРЕГ VI-А Гърция-България 2021-2027

32 млн. евро са предвидени за проеБезвъзмездното финансиране от ЕС е в размер на 80%кти за опазване на околната среда, развитие на туризма и подкрепа на образованието в граничните региони

Прочетете повече прочетете повече

Последни новини

Най-четени