Актьори, участващи в "Оръжията и човекът": В пиесата няма нито дума, унижаваща българина

Тези отвратителни провокации започнаха от юни, без изобщо да знаят за какво става дума, каза актьорът Стоян Пепеланов

Народен театър "Иван Вазов"
Народен театър "Иван Вазов" Източник: Zonanews

Темата на седмицата е това, което се случи в четвъртък пред Народния театър заради постановката "Оръжията и човекът" на Бърнард Шоу, режисирана от световноизвестния актьор Джон Малкович. Протестиращи срещу постановката, които смятат, че тя е унизителна за българите, се държаха агресивно срещу директора на театъра Васил Василев, актьора Владимир Пенев и аниматора Теодор Ушев.

 

В крайна сметка постановката се игра пред ограничен кръг хора. На следващия ден отново имаше протест, но вече съпроводен с контрапротест и засилено полицейско присъствие. Постановката се игра пред пълна зала.

Един от актьорите в нея – Стоян Пепеланов, заяви пред bTV, че в пиесата няма нито една дума, нито едно изречение, която да унижава честта и достойнството на българина, честта и паметта на българския войник.

 

"Тези отвратителни провокации започнаха от юни, без изобщо да знаят за какво става дума", каза Пепеланов.

Артистът добави, че става дума за една приятна, свежа и весела любовна история във вариант, който е адаптиран от Джон Малкович за нашия театър.

 

Пепеланов посочи, че актьорите не са били обезкуражени след случилото се пред театъра, но са били малко гневни. Енергията и желанието да изиграят това, което са репетирали, и в което са убедени, обаче е била налице. Възстановяването е дошло след успешното представление пред пълна зала в петък. Имало е дълги аплодисменти – 10-15 мин., както и възторжени възгласи.

 

Друг от участващите в пиесата – Ненчо Костов, заяви, че с лицата си актьорите защитават това, което са направили, независимо дали е добро или лошо. "Докато имаше огромна разлика (с протеста, бел.ред.) – ние видяхме онази вечер само актьорите. Никога няма да разберем кои са режисьорите на това нещо. Това за мен е проблемът в цялата ситуация", заяви Костов и добави, че представлението е щяло да се изиграе и пред един човек.

 

По някакъв начин това кореспондира с пиесата, която се поставя на сцената на Народния театър, защото в цялото това нещо има един ужасно комичен, колкото и трагичен, но и – защото все пак комедията стои над трагедията – комичен ефект, каза Костов.

 

От своя страна режисьорът Явор Гърдев заяви, че е видял конфликт, който има характер на пърформънс, от който различни политически и обществени сили тепърва ще опитват да теглят дивидент. Той не открива лошо намерение в текста.

 

"За мен историческият опит, доброто образование и просвещенските идеали изискват ние да знаем каква е визията за нас в различни епохи", каза той. По думите му тази пиеса отпреди 130 г. от гледна точка на своите възгледи е съвсем различна от съвременното положение, но дава историческо познание как се конструира образът за нас в историята.

 

Гърдев смята, че има граница на нарушаване на човешкото пространство, която трябва да се отстоява от полицията. "Правото на придвижване, на достъп, е нещо, което полицията трябва да обезпечава, независимо от това какви са емоциите около определено нещо. И разбира се агресията върху индивиди", каза Гърдев.

 

Актрисата Елена Петрова, която е била в четвъртък пред театъра, заяви, че актьорите са били обиждани с думи като "Еничари" и "Боклуци". 

 

"Ужасиха ме лицата на тези млади хора, които видях. Те живеят сред нас. Огледах се в тях и ги наблюдавах. Това е бъдещото поколение, което трябва да ръководи нашата страна напред. Уплаших се от лицата, които, видях. Тези хора излязоха от сенките и се заявиха. Това е функция на всичко, което се случва в държавата – усещането за несправедливост, безнаказаност, за това, че по този начин трябва да търсим правата си. Скандираме за една напълно осакатена, националистична принадлежност, която в случая въобще не беше релевантна, каза Петрова.

Още от "София"

Последни новини

Най-четени