Йорданка Фандъкова: Тече най-мащабната модернизация на наземния градски транспорт

София номинално е най-големият бенефициент на европейски средства с 4,7 милиарда евро, към които е местната управа е добавила 1,7 милиарда собствени

Йорданка Фандъкова
Йорданка Фандъкова Източник: Zonanews

"Безспорно европейската солидарност ни даде възможност да се възползваме максимално в решаването на проблемите на нашите общини и в тяхното развитие, но, разбира се, не наготово. Тези средства не ни се дават даром – те са плод на много усилия, на големи и сериозни екипи", каза кметът на Столичната община Йорданка Фандъкова на Годишната среща на местните власти, организирана от Националното сдружение на общините в Република България, съобщи БТА.

 

Тя отбеляза и отговорността на местните власти да осигуряват съфинансиране, "което означава, че ние трябва много добре да си правим сметка и да се възползваме от европейската солидарност така, че заедно с нашите възможности да подобряваме условията за нашите граждани", допълни тя.

 

Фандъкова посочи, че през 15-те години членство на България е Европейския съюз София номинално е най-големият бенефициент на европейски средства с 4,7 милиарда евро, към които е местната управа е добавила 1,7 милиарда собствени. Столицата обаче е на 16-о място в страната по привлечено финансиране на глава от населението.

 

Тя изтъкна като важни успехи редуцирането на депонираните отпадъци до под 20 процента. "Тези резултати се дължат не само на европейската солидарност във финансово изражение, но и на европейския опит и възможностите, които имахме да работим заедно с европейските институции и националните власти", каза Фандъкова.

 

В първите две фази на интегрирания проект за преработка на отпадъците са инвестирани 346 милиона, като трите инсталации са преработили над 2007 милиона тона отпадъци. Сто процента от зелените екологични отпадъци са превърнати в ресурс – 76 000 тона компост и 17 000 мегавата електрическа енергия. Развитието на този проект продължава с разделно събиране на хранителните остатъци от домакинствата, каза Фандъкова. От преработения смесен битов отпадък са произведени над 437 000 тона висококачествено гориво. За вторична преработка са отделени и предадени над 204 000 тона рециклируеми материали.

 

Друг успешен проект е изграждането на метрото в столицата. В строителството на трите линии с настояща дължина 34 километра са инвестирани почти 1,7 милиарда европейски средства. В момента се изграждат още три километра, като след приключването им броят на метростанциите ще стане 36. В началото на 2023 г. трябва да започне изграждането на още 6 километра линии. Дневно подземния транспорт използват 350 000 пътници. На година той спестява 79 000 тона вредни емисии, каза още Фандъкова.


Продължава да тече "най-мащабната модернизация на наземния градски транспорт", заяви кметът на столицата. По оперативна програма "Околна среда" са закупени 126 нови автобуса, 86 електробуса, 80 тролея и 62 трамвая.

 

Фандъкова сподели, че по време на срещите си с кметове на европейски столици основните теми на разговор са били енергийната сигурност и нарастващите цени. По думите ѝ над два пъти е нараснал разходът за електроенергия на метрото само за няколко месеца, от втората половина на миналата година. Газът за автотранспорта пък е поскъпнал тройно.

 

Положихме усилия да заменяме цапащите дизелови автобуси с природен газ и в един момент тази година започнах да се колебая дали ще трябва да връщаме пак старите автобуси, заяви Фандъкова.

 

"Засега успяваме, но това беше възможно благодарение на решението и на предишния парламент да подкрепи обществения транспорт за всички общини. За София подкрепата беше 50 процента от нужното, но все пак беше глътка въздух. Надяваме се това да продължи и занапред", допълни тя.

 

Кметът на София изрази надежда, че чрез диалог с държавата общината ще успее да се справи с разходите за училища, детски градини и болници. "Това е опитът на другите колеги от европейските столици. Много често го казвам, защото много често съм обвинявана, че само се оплаквам и искам. Това е опитът. Опитът е солидарност на държавата с градовете", заяви тя.

 

Според Фандъкова "всички трябва да се погрижим и за градския транспорт, и за училищата и детските градини, уличното осветление, но и за топлината в домовете, а тя е свързана отново с високи цени. За това също е необходим много сериозен и отговорен подход между местната и централната власт", каза още тя.

Още от "София"

Регионалният исторически музей - София представя археологическа изложба "Преди 8000 години - Слатина-София"

Експозицията включва стотици находки, снимки, графични изображения и възстановки, които показват бита и духовния свят на хората, положили основите на първата европейска цивилизация

Прочетете повече прочетете повече

Премиерът Желязков: Стабилността на правителството е гаранция за завършването на ключови за България проекти като АМ "Ев

Министър-председателят изрази надежда късогледството при опозицията да бъде преодоляно, така че да видят какви са тъжните перспективи за България, ако страната няма европейско правителство

Прочетете повече прочетете повече

Цялата автомагистрала "Европа" ще бъде в експлоатация от днес, официално пускат последния участък

В пускането на участъка в експлоатация се предвижда да участват премиерът Росен Желязков, министър Иван Иванов, лидерът на ГЕРБ Бойко Борисов и председателят на регионалната комисия в парламента Николай Нанков

Прочетете повече прочетете повече

Ваня Тагарева: Спасихме човешки живот по Програмата "Твоето сърце е наша грижа!"

В периода от 17 май до 20 юни 2025 г., в 25 общински лечебни заведения в София, сред които 4 болници и 21 диагностично-консултативни и медицински центрове, са извършени общо 2 183 прегледа

Прочетете повече прочетете повече

София става столица на бъдещето: институт GATE събира световни умове за градовете на утрешния ден

Новината беше обявена от проф. Десислава Петрова-Антонова  - ръководител на направление "Градове на бъдещето" в институт GATE по време на 3D GeoInfo & 9th Smart Data Smart Cities 2025

Прочетете повече прочетете повече

Последни новини

Най-четени