Предпроектното проучване за разширението на бул. "Цар Освободител" до летището и изграждане на скоростен екологичен транспорт (леко метро) до Индустриална зона Варна е готово, съобщават от местната администрация. Двата проекта са от ключово значение за Варна, защото гарантират облекчаване на трафика, осигуряване на бърз, модерен и ефективен транспорт и подобряване на качеството на въздуха. С решение на Общински съвет - Варна процедурата бе задействана и проучването вече е готово, съобщи днес кметът на Варна Иван Портних. Проектите са предвидени в общите устройствени планове на Варна и на Аксаково, тъй като там е в процес за разработка Индустриална зона Варна. Тя ще бъде на около 15 км от морската столица и ще има нужда от развитие на подходящ транспорт за достъп.
В проучването е направен е подробен анализ на трафика, на пътникопотока, както и индикативен разчет за новите работни места, които ще бъдат открити в промишлените зони и в Индустриална зона Варна. Проследена е взаимовръзката цена - превозна способност - качество на обслужване за различните превозни системи. В разработката са посочени различни варианти за наземни и подземни участъци на лекото метро, които внимателно ще бъдат разгледани от различни експертни групи.
Описани са 5 етапа за развитие на скоростния екологичен транспорт, с обща дължина на трасето от 62.2 км. Първият етап е от бул. "Цар Освободител"/бул. "Христо Смирненски до Летище Варна – дължина 6.6 км. Втори етап е от Летище Варна до Индустриална зона Варна – 16.6 км, трети етап - бул. "Цар Освободител"/бул. "Христо Смирненски" до жп гарата във Варна и Пристанище Варна - Изток – 4. 4 км. Четвърти етап - бул. "Цар Освободител"/бул. "Христо Смирненски – до Златни пясъци – 18 км, пети етап – от Летище Варна – до Приселци (Камчия) – с дължина 16,6 км.
В предпроектното проучване са представени общи сведения за леките градски железници в Европа и по света за градове, които са близки по население и натовареност на транспортната система до Варна - от Германия, Белгия, Дания, Нидерландия, САЩ.
Изводът е, че поради относително високата превозна способност (около 20 хил. пътници в час), значително по-малкия размер на инвестициите и не на последно място, кратките срокове на строителство, леките градски железопътни системи от типа на леко метро, намират все по-широко приложение, твърдят авторите на проучването от "Спато" ООД. Те са категорични, че развитието на алтернативен вид транспорт е силно препоръчителен за Варна. "Приоритет на ЕС и на програмите, които се отварят в момента за следващия период, е стимулирането на нови екологични системи за транспорт в градски условия. Нашият проект е съобразен изцяло с тези изисквания, което ще ни даде възможност да кандидатстваме за европейски средства за изграждането на леко метро", коментира кметът Иван Портних. Предстои документът да бъде разгледан на експертно ниво, предвидено е и широко обществено обсъждане.