Австрия обмисля забраната на превозни средства с ДВГ от 2030 г.

Австрия иска да е сред отличниците по този въпрос в ЕС

Електромобил във Виена
Електромобил във Виена Източник: Smart
Доминото е бутнато и спирането на процеса вече е невъзможно: времето на автомобилите с ДВГ отминава. Австрия иска да е сред отличниците, обмисляйки да забрани продажбата на нови автомобили с двигател с вътрешно горене още от 2030 г. По-важното е, че планът "Mobility Master Plan 2030" на инфраструктурния министър Леонор Гевеслер предвижда след тази дата в страната да може да се продават само леки коли, двуколесни, лекотоварни и средно тежки товарни автомобили с нулеви вредни емисии, съобщава Vesti. Това уточнение разкрива, че австрийският план не включва само автомобили, както е в общия случай. Но планът е по-скоро "карта и компас" за тази трансформация.
 
В плана се казва, че за да може Австрия да постигне СО2 неутралитет до 2040 г., то всички изброени по-горе нови превозни средства трябва да са с нулеви вредни емисии най-късно до 2030 г. От 2032 г. всички нови автобуси трябва да са електрически, а от 2035 г. – такива трябва да станат и камионите над 18 тона. Това ще рече, че "Mobility Master Plan 2030" на Австрия е много по-амбициозен от този на ЕС. Преди десетина дни Европейската комисия заяви, че в рамките на Съюза ще се въведе забрана за продажба само на нови леки автомобили с ДВГ от 2035 г.
 
До края на десетилетието по продължение на австрийските магистрали трябва да се изградят 1000 бързозярадни точки. Със зарядни станции трябва да бъдат снабдени и паркингите с връзки с обществения градски транспорт (подобните в София наричаме буферни паркинги).
 
Гевеслер обаче изтъква, че в нейния план съществуващите автомобили не трябва да се заменят 1:1 с е-коли, ако е възможно. Вместо това трябва да се увеличи делът на "моторизирания личен транспорт", например чрез разширяване на микробомилността и обществените транспортни услуги. Това трябва да спомогне през 2040 г. да се постигне дял на обществения транспорт в общия микс от 40% спрямо сегашните 27. Пешеходните или велосипедните пътувания пък трябва да нараснат от 23 до 35%.
 
Сега пред австрийските институции предстои да се вземе решение за или против този план. Ако то е положително, предстои да се направят редица уточнения, за да може той да сработи. Конкретните проекти трябва да дойдат от предложения. "Предстои ни много работа, за да конкретизираме всичко", коментира министърът от Зелената партия. Около 30% от СО2 емисиите в Австрия идват от транспортния сектор.

Още от "Светът"

Финландският президент: Трумп губи търпение по отношение на войната на Русия срещу Украйна

Надявам се, че по време на разговора на Тръмп с Путин руският диктатор няма да измисли някакъв повод, за да се опита да принуди Съединените щати да отменят санкциите, добави Александър Стуб

Прочетете повече прочетете повече

Управляващият в Португалия дясноцентристки Демократичен съюз спечели парламентарните избори, но не успя да си осигури мн

Очаква се Демократичният съюз да формира правителство на малцинството в условията на рязкото нарастване на подкрепата за крайнодясна популистка партия "Стига!"

Прочетете повече прочетете повече

Последни новини

Най-четени