Европейската комисия (ЕК) представи вчера свой проект за реформа на Шенгенското пространство за свободно движение, предназначен да ограничи контрола по вътрешните граници с цел запазване на единния пазар, като същевременно отговаря отчасти на опасенията на страните членки относно миграционните движения.
"Както всички успехи, Шенген трябва да бъде укрепен, за да се справи с многото предизвикателства", настоя
Въпреки че Шенген по принцип е пространство на свободно движение без контрол на вътрешните граници между 26 държави (22 държави от ЕС плюс Исландия, Лихтенщайн, Норвегия и Швейцария), няколко възстановиха случайните проверки на самоличността през последните години след миграционната криза от 2015 г. и терористичната заплаха.
По-наскоро ограниченията за движение, наложени от страни членки за борба с COVID-19, допълнително фрагментираха това пространство. Предложението на ЕК отваря възможността страна членка да арестува мигрант в нередовна ситуация в гранична зона и да го прехвърли в съседната страна членка, през която е пристигнал, вместо да трябва да го изпраща обратно в страната му на произход, както е в момента.
Но при две условия: че мигрантът е заловен като част от полицейска операция, извършена съвместно от двете страни, или че има споразумение за реадмисия между тези две държави, което Комисията сега насърчава.
Като разрешава тази процедура в тези гранични зони, ЕК иска да избегне, доколкото е възможно, проверки на самата граница, които нарушават правилното функциониране на вътрешния пазар и свободното движение на хора и стоки.
Освен това, ако тези проверки бъдат възстановени, ако те продължат повече от 18 месеца, ЕК ще трябва да издаде становище относно тяхната пропорционалност. Не става дума за "без вето", каза Илва Йохансон, европейски комисар по вътрешните работи. "Колкото повече се удължава контролът, толкова повече (страната членка) ще трябва да спори, демонстрирайки, че са обмислили алтернативни мерки и защо те не са достатъчни", допълни тя.
Европейската комисия също така иска да научи уроците от пандемията, като направи по-рестриктивно координирането на ограниченията за достъп на пътници от трети страни, взети по външните граници на Шенгенското пространство, за да се борят срещу разпространението на вируса. Например, когато става въпрос за забрана на влизане на пътуващи от особено засегнати райони или подлагането им на задължението да представят ваксинационен сертификат или отрицателен PCR тест.
Това хармонизиране е необходимо, за да се избегне отново вътрешния контрол в рамките на Шенген, тъй като, веднъж влязъл на територията на Общността, на теория пътникът може да се движи там свободно. В новата рамка, предложена от Брюксел, координацията ще бъде под правно обвързващо решение на Европейския съвет, който представлява 27-те страни членки.
ЕК също така иска да отговори на ситуационното инструментализиране на мигранти от трета страна, както наскоро в случая с Беларус, обвинена, че е организирала пристигането на бежанци на нейна територия, които след това се опитват да влязат в Европейския съюз.
За да даде възможност на страните членки да се справят с този сценарий, както наскоро направи за Полша, Литва и Латвия, изправени пред пристигания на мигранти, Комисията предлага извънредни процедури за убежище, по-специално чрез удължаване на сроковете за регистриране на молбите.