ЕП: Външната политика на Москва е агресивна и ревизионистична, подготвя почвата за намеса в чужди държави

Москва да върне архивите на България, пише още в резолюцията

Европейски парламент
Европейски парламент Източник: Zonanews

Европейският парламент прие важна резолюция за политическите отношения между ЕС и Русия. Текстът заявява ясна подкрепа за руското гражданско и демократично общество, като прави разграничение между руското правителство и руския народ. Резолюцията беше приета с огромно мнозинство: 494 гласа "за", 103 гласа "против" и 72 гласа "въздържал се".

 

Документът призовава за единен отговор на враждебните политики на Кремъл и противодействие на незаконните действия на руските тайни служби на територията на България, Чехия и др., които нарушават суверенитета и представляват сериозна намеса във вътрешните работи на тези държави. По предложение на българския евродепутат Андрей Ковачев беше приета и поправка, с която поставяме въпроса за заграбените от армията на Сталин през 1944-1945 г. архиви на страните от Централна и Източна Европа. Въпреки многократните контакти на междуправителствено ниво през последните повече от 20 години, Русия все още не гарантира свободен и безпрепятствен достъп до така наречените "трофейни архиви", които са били прехвърлени в Москва от окупираните територии, съобщава БГНЕС.

 

От България са изнесени в СССР след 9 септември 1944 г. архиви от МВР, Министерството на войната, Министерството на външните работи, Царската канцелария, лични архиви на български политици. Този въпрос е повдиган също в Парламентарната асамблея на Съвета на Европа (ПАСЕ) от ръководителите на българската делегация Димитър Главчев (ГЕРБ) и преди това Лъчезар Тошев (СДС). Тези текстове не бяха подкрепени от евродепутатите от БСП, които гласуваха против цялата резолюция и изобщо не участваха в гласуването на текстовете за "трофейните архиви".

 

В резолюцията се подчертава, че Русия продължава да извършва дейности в няколко части на света, включително в Западните Балкани който включва потенциални нови държави – членки на ЕС, се характеризира със силно присъствие на Русия, особено в Сърбия. "През 2016 г. в Черна гора руската военна разузнавателна служба (ГРУ) участва в опити за отхвърляне на парламента на държавата, за убийство на министър-председателя и за поставяне на русофилско правителство, настроено против НАТО, с цел предотвратяване на присъединяването на Черна гора в НАТО", пише още в документа.

 

В текста се подчертава, че режимът в Кремъл вероятно е използвал активни членове на руските разузнавателни служби в две експлозии в склад за боеприпаси през 2014 г., при която загинаха двама чешки граждани и бяха причинени големи материални щети; като има предвид, че същите служители на ГРУ са отговорни и за опита за убийство на Сергей и Юлия Скрипал в Обединеното кралство през 2018 г., при който беше използвано нервнопаралитичното вещество за военни цели "Новичок"; като има предвид, че служители на ГРУ също бяха обвинени в опит за убийство на Емилиян Гебрев, собственик на оръжейна фабрика, и на още двама души в България през 2015 г., както и в убийството на Зелимхан Хангошвили, убит през 2019 г. в Берлин от руски агенти; като има предвид, че незаконните действия на режима на Кремъл на територията на Чехия, България и много други държави членки, Обединеното кралство и държави от Източното партньорство е сериозно нарушение на техния суверенитет; като има предвид, че режимът в Кремъл не оказва съдействие при разследването на тези престъпления и осигурява подслон на основните заподозрени лица.

 

Русия прилага неприятелската концепция "Руски свят", за да подготви почвата за намесата си в чужди държави в защита на руски сънародници. "Руският свят" се популяризира от държавни медийни източници, като например Russia Today и Sputnik на родните езици на държавите – членки на ЕС. Пандемията от COVID-19 се използва от пропагандната машина на Кремъл за засилване на разделение сред държавите – членки на ЕС, за представяне на ЕС като неспособен да се справи с пандемията, за разпространяване на съмнения относно ваксините, одобрени от Европейската агенция по лекарствата, за разубеждаване на гражданите на ЕС да се ваксинират и за реабилитиране на имиджа на Русия в очите на населението на ЕС, по-специално чрез популяризиране на ваксината "Sputnik V".

 

Свободата на медиите в Русия се влошава бързо, тъй като руското правителство ускори своята дългогодишна кампания за потискане на гражданското общество и независимия печат и заплашва организации като "Медуза", радио "Свободна Европа"/радио "Свобода", VTimes.

 

Стратегията на ЕС следва да бъде съсредоточена върху принципите на "отпор, ограничаване и сътрудничество", които са насочени към укрепване на капацитета на ЕС за борба със заплахите от Кремъл, особено в региона на Източното партньорство, включително Беларус, както и в самата Русия, чрез защита на правата на човека и подпомагане на превръщането на Русия в демокрация в съответствие с принципа "демокрацията на първо място".

 

Единството между държавите – членки на ЕС, е най-добрата политика за възпиране на Русия от предприемането на дестабилизиращи и подривни действия в Европа. ЕС трябва да извърши основна реформа на своята външна политика, за да покаже убедително своята амбиция като влиятелен фактор от световно значение и способността си да взема своевременни решения и да предприема решителни действия в областта на външната политика, включително посредством разширяване на правомощията на Европейската служба за външна дейност и ЗП/ВП, действащи от името на ЕС, посредством отмяна на единодушието по въпросите на външната политика и повишаване на капацитета си за стратегическо прогнозиране и действия. ЕС следва да укрепи ролята си като глобален участник, както и капацитета на институциите на ЕС, за да не позволява на Русия да продължава с политиката на двустранност на отношенията с държави от ЕС, тъй като Брюксел следва да бъде единствената столица, където се вземат ключови решения относно отношенията между ЕС и Русия.

 

ЕС, заедно с НАТО и международните партньори, следва да възпира Русия, за да поддържа мира и стабилността в Европа и извън нея, включително като засили собствените си отбранителни способности и като настоява руските органи да не се намесват в източното и южното съседство на ЕС. По-специално, ЕС следва да изиска – включително пред ЕС и международни организации като ОССЕ или ООН – Русия да се ангажира с разрешаването на текущите конфликти и с предотвратяването на бъдещи конфликти, като се започне с връщането на окупираните и незаконно анексираните територии в региона на Източното партньорство в съответствие с техните международно признати граници и като се зачитат европейските, евроатлантическите и демократичните избори на държавите, пише още в резолюцията.

 

Външната политика на руския президент Владимир Путин очевидно е агресивна и ревизионистична, тъй като той иска да бъде възприеман като защитник на руските интереси и се опитва да придобие контрол над територии, които счита за изгубени след разпадането на Съветския съюз, и отвъд тях. Целите на режима на президента Путин включват и следните елементи: да се утвърди авторитета на Русия като велика сила, да се консолидира намесата на режима в държавите от бившия Съветски съюз и извън тях, да се постави суверенитетът на влиятелните държави над правото на суверенитет на други държави. Режимът в Москва иска да се използва идеята за защита на етническите руснаци в чужбина като оправдание за хибридна война и дезинформация, да се използват зоните на замразени конфликти като стратегически елемент за намеса в засегнатите държави и за предотвратяване на сближаването им с ЕС и НАТО и да се използват енергийни ресурси и незаконни практики за изпиране на пари като инструмент за манипулация и изнудване, пише в резолюцията, която съдържа 30 страници. В нея се подчертава, че властите в Русия искат да се подкопаят моделът на либерална демокрация и да се представя Русия като морално превъзхождаща Запада и да се потиска демокрацията, демократичната опозиция и правото на хората да изразяват свободната си воля в Русия.

 

Режимът на президента Путин отхвърля по-специално многостранното сътрудничество и основания на правовата държава международен ред, пренебрегва международното право, включително принципите, залегнали в Устава на ООН, Заключителния акт от Хелзинки от 1975 г. и Парижката харта на ОССЕ от 1990 г., както е видно, наред с другото, от конституционните изменения от 2020 г., чийто процес на приемане беше определен от Европейската комисия за демокрация чрез право ("Венецианската комисия") като "очевидно неподходящ" и наруши както руското законодателство, така и задълженията на Русия спрямо ОССЕ, пише в документа. Русия не е изпълнила над хиляда решения на Европейския съд по правата на човека (ЕСПЧ).

Настоящият руски режим заплашва мира и сигурността в Европа като продължава да извършва системни нарушения на правата на човека спрямо своя народ и да проявява агресивно поведение във външната си политика, което включва, но не се ограничава само само до мащабни военни учения и струпване на военни сили, незаконната и ожесточена окупация и анексирането на Крим. Нарушаването на териториалната цялост и дестабилизирането на Украйна, Грузия и Република Молдова, подклаждане на замразени конфликти и неспазване на споразуменията за прекратяване на огъня в Грузия и Украйна, предполагаеми терористични актове на територията на държави – членки на ЕС, като Чехия и кибератаки и атаки срещу чувствителна инфраструктура в държавите – членки на ЕС.

 

Режимът на Путин нарушава международното право, намесва се в избори, нарушава морското и въздушното пространство на държавите в регионите на Балтийско море и Черно море. Липсата на адекватен отговор на ЕС спрямо различните руски нападателни действия от агресията срещу Грузия през 2008 г. насам, накара Русия да продължи агресивните военни и политически кампании, както в съседните държави така и отвъд тях, и по този начин да отслаби и подкопае основания на правила международен ред и стабилността в Европа и в други части на света. Руската администрация продължава да трупа запаси от бойни оръжия и да разполага войски в близост до границите на ЕС в Калининградския анклав, се казва още в документа. 

Още от "Светът"

Европол иска да се бори с престъпността с изкуствен интелект, но има твърде много правни пречки

Директорът на Европол настоява за въвеждане на ускорена процедура, която да позволява използването на ИИ "в спешни случаи", без да се преминава през "много сложна процедура по съответствие"

Прочетете повече прочетете повече

Последни новини

Най-четени